Gå till innehåll

ARTIKEL: Spelberoendet tog över Christians liv


Sansrom

Recommended Posts

Snälla.

 

Skippa den jämt återkommande diskussionen angående negativa skriverier påverkan av pokern i sverige. Troligtvis knappt ingenting.

 

Om eran mamma börjar bråka med er så fråga bara om hon tror på allt hon läser i tidningen så blir hon nog tyst.

 

//Angående 21 årsgräns så kan det kanske vara bra. De sägs väl att vi är mer omogna idag än förr när folk flyttade hemifrån när de var 15?

 

Angående USA och åldersgränser så är de ju lite underliga. De pratar om premature sex och dylikt som om 15 åringar inte skall syssla med sånt.

 

Det känns som vi inte är lika konservativa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 81
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Snälla.

 

Skippa den jämt återkommande diskussionen angående negativa skriverier påverkan av pokern i sverige. Troligtvis knappt ingenting.

 

Om eran mamma börjar bråka med er så fråga bara om hon tror på allt hon läser i tidningen så blir hon nog tyst.

 

//Angående 21 årsgräns så kan det kanske vara bra. De sägs väl att vi är mer omogna idag än förr när folk flyttade hemifrån när de var 15?

 

Angående USA och åldersgränser så är de ju lite underliga. De pratar om premature sex och dylikt som om 15 åringar inte skall syssla med sånt.

 

Det känns som vi inte är lika konservativa.

 

I USA tror de att tjejer kan få men för livet om de ser en penis innan de fyllt 21.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är verkligen tragiskt och man känner verkligen med honom och hans anhöriga. Håll ögonen öppna!

 

 

 

Det här tål jag dock inte. Folk gapar och skriker i Martins Poker tråden att ”avtal skall hållas” osv. Samtliga spelare vid borden är där av egen fri vilja och är medvetna om vad spelet går ut på, ett slags avtal spelare emellan kan man kanske kalla det.

 

Du hävdar att så länge alla handlar efter fri vilja har de bara sig själva att skylla? Både du och jag vet att att det finns många människor i samhället som inte kan hantera sin egen vilja. Det är därför vi har t.ex. knarkare och alkoholister. Och nu en nätpokermissbrukare.

 

Att hänvisa till "den fria viljan" låter filosofiskt rätt, men skulle vara förödande för samhället. Vissa människor måste begränsas i sin fria vilja, och det är var denna linje hamnar som är den svåra fråga men att bara hänvisa till den fria viljan ger oss inte färre missbrukare.

 

Som några redan har nämnt så finns det en moraliskt kluvenhet med poker. För varje stor vinnare finns det en lika stor förlorare. Ena dagen läser vi om någon som livnärar sig på poker för att nästa dag läsa om någon som spelat bort hela sin familjs tillgångar (eller den om Christan) . Allt detta sker trots att folk handlar "efter sin fria vilja".

 

Det finns ingen sedelpress som skapar pengar utan allt är bara en rundgång av pengar. Poker är egentligen bara ett pyramidspel där pengar flyttas från de som är sämre till de som är bättre. Systemet skapar inga pengar varken för spelarna eller samhället. En person som enbart livnärar sig på poker lever på andra personer plus att han åtnjuter samhällets resurser utan att bidra nämnvärt. Nu kan man hävda att titta på film inte heller "bidrar" till BNP, men det är heller inget sätt att livnära sig på och sker inte på bekostnad av någon annan.

 

Jag vill inte med detta kritisera pokerproffs. Hade jag haft möjligheten och viljan att vara där hade jag kanske valt det. Men situatoner kvarstår.

 

Jag vill INTE förbjuda nätpoker men är heller inte blind för vad det innebär.

 

Nu är jag beredd på all skit som bara tänkas kan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Tittar man dessutom på a) hur bra investeringar PPM är och b) hur överlastat vårt pensionssystem är så kan man vara jäkligt nöjd med att få sköta sina egna investeringar."

 

Jag vet inte riktigt hur pass insatt du är i PPM systemet, vilket jag betvivlar är särskillt mycket. Jag jobbar nämligen som Placeringsrådgivare och har hjälpt flertalet pokerspelare med deras placeringar för att trygga sin framtid. Jag säger bara att det finns väldigt många som inte inser att man blir gammal nån gång också. Av alla pokerspelare jag träffar som kunder är det kanske 20-25% som förstår att man borde placera pengar för att kunna leva även fast pokern kanske inte finns kvar som inkomstkälla. Många unga pokerspelare idag är helt outbildade och har oftast inget intresse i att utbilda sig heller. Så i mina ögon är inte tjänstepensionen något dåligt. Jag hoppas bara du har så pass bra disiplin att du kan placera pengar till du blir gammal i så fall :)

 

du kan däremot har rätt i att jag överdrev hur pass mycket inflytande artikeln kommer att ha på situationen för svenska nätpokern :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hävdar att så länge alla handlar efter fri vilja har de bara sig själva att skylla? Både du och jag vet att att det finns många människor i samhället som inte kan hantera sin egen vilja. Det är därför vi har t.ex. knarkare och alkoholister. Och nu en nätpokermissbrukare.

 

Nej, jag hävdar bara att de spelare som Christian (och andra spelmissbrukare) spelat mot på nätet inte kan lastas för deras situation. Christian spelade bort sina pengar, det var inte en elak haj som utnyttjade honom. Både den presumtiva hajen och Christian spelar under samma villkor och premisser. Christian hade ett missbruk som han själv försatte sig i. Anledningarna kan vara många men det var inte pga en random fransman (eller svensk för den delen) som råkade vinna hans lånade pengar.

 

Sedan kan man argumentera för att sajterna borde ta större ansvar osv, men som sagt, det ankommer inte på andra spelare att identifiera spelmissbrukare eller ens försöka skona eventuella spelmissbrukares bankrullar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag hävdar bara att de spelare som Christian (och andra spelmissbrukare) spelat mot på nätet inte kan lastas för deras situation. Christian spelade bort sina pengar, det var inte en elak haj som utnyttjade honom. Både den presumtiva hajen och Christian spelar under samma villkor och premisser. Christian hade ett missbruk som han själv försatte sig i. Anledningarna kan vara många men det var inte pga en random fransman (eller svensk för den delen) som råkade vinna hans lånade pengar.

 

Sedan kan man argumentera för att sajterna borde ta större ansvar osv, men som sagt, det ankommer inte på andra spelare att identifiera spelmissbrukare eller ens försöka skona eventuella spelmissbrukares bankrullar.

 

Nä de andra spelarna kan man inte lasta. Men frågan är vad man kan göra. Jag tror att de enda som har en realistisk chans att stoppa ett missbruk är personens nära och kära. Visst kan sajten blocka användare, men det finns ju som sagt fler sajter.

 

Tragisk historia utan en bra lösning. Man kan ju inte förbjuda något som förnöjer de resterande 95 procenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För varje stor vinnare finns det en lika stor förlorare.

Inte nödvändigtvis, givet att pengar är enheten.

 

Tycker det var solklart att pokern var det främsta orsaken till döden i det här fallet.

Jaha, jag som tyckte det var solklart att det den främsta orsaken till döden var att han andades in giftgas.

 

Det här skriver jag inte i första hand för att vara spydig utan för att få fram att orsak-verkan-processer i sådana här sammanhang (och i de flesta andra sammanhang också för den delen) inte är så simpla som du vill få dem till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att christian har haft problem med depression under en längre tid, men att pokern var en katalysator i och med att han skuldsatte sig och levde ett dubbelliv, att förklara och reda ut det blev helt enkelt för mycket.

 

angående 21 år.. tror jag mycket på det.. man har som tidigare sagts gått ut gymnasiet och förhoppningsvis fått lite mer erfarenhet i livet/jobb/plugg som gör att man har en backup, sett utifrån psykisk balans.

 

Tycker ändå att sådana här händelser får en att tänka.. fan va glad man är att man har ett jobb och pokern som bonus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte nödvändigtvis, givet att pengar är enheten.

 

 

1)Vad skulle det annars handla om? Jag tror inte någon fördärvar sitt liv genom att spela bort player points. Sen visst, många förlorare bidrar till den stora vinnare men resonemanget kvarstår.

 

2) Jag uppfattade ditt inlägg som spydigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis är allt detta oerhört tragiskt och framkallar reaktioner hos föräldrar, flickvänner och andra anhöriga. Mbengtsson skrev något som var oerhört läsvärt.

 

Jag har aldrig berättat detta öppet förut men någon gång ska väl vara den första. Jag har själv varit i christians situation men inte pga poker utan andra spelformer så som trav, lången osv. Man vaknar mitt i natten och det "sticker" i hela kroppen av ångest, det känns som om du har svårt att få ner luften i lungorna.. den stannar liksom halvvägs.. enda gången du släpper alla negativa tankar är när du spelar.. för då finns hoppet.. hoppet om att slippa alla skulder, hoppet om att jag kanske har en normal framtid trots allt. När man sen kommer tillbaka till verkligheten fylls man av ångesten igen tills man inte tycker sig ha någon utväg. Man skäms oerhört över att man inte är tillräckligt vuxen att ta ansvar för sina egna handlingar.

 

Jag har också många gånger när jag var yngre allvarligt funderat på att ta mitt liv. Som tur för min del har jag haft underbara människor runt omkring mig som stöttat och hjälpt. Så nästa gång mamma ringer och oroar sig över ditt nätspel, Åk istället hem till henne, ge henne en stor kram och tala om för henne att du uppskattar att hon bryr sig om dig och försäkra henne om att det inte är någon fara.

 

Mina tankar går till killens familj som förmodligen känner en sådan gränslös sorg över att han inte vågade berätta.. vilka föräldrar skulle inte vilja ha sitt barn tillbaka för en struntsumma på 200 000?? jag kan inte ens föreställa mig hur menigslöst det måste kännas..

 

Jag hoppas bara att några av er som befinner sig i början av erat spelmissbruk ser detta som en varning och har du någon gång ens skjutit på en räkning för att hellre spela poker så ta en titt i backspegeln innan det är försent.. jag lovar att dina föräldrar gör mer för dig än vad du tror.

Det finns inget som man älskar mer än sina barn.

 

/Neo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man vaknar mitt i natten och det "sticker" i hela kroppen av ångest, det känns som om du har svårt att få ner luften i lungorna..

 

Där har jag varit, andningnöd och hela skiten fast det hade inte med poker eller spel att göra utan en affär som höll på att helt åt skogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta för utbrottet.

 

Jag vet inte riktigt hur pass insatt du är i PPM systemet, vilket jag betvivlar är särskillt mycket. Jag jobbar nämligen som Placeringsrådgivare och har hjälpt flertalet pokerspelare med deras placeringar för att trygga sin framtid.

Jag är inte särskilt intresserad av PPM nej, men det är löjligt att påstå att pokerspelare drar "ett tungt lass" för att de inte får en del av sina inkomster tvågsinvesterade samtidigt som de betalar mycket mindre skatter än andra i samhället. Pokerspelare drar ett mycket lättare lass än andra i samhället. Att de sen ofta är 20-åriga killar och därmed massivt kortsiktiga och oansvariga är en annan femma.

 

Placeringsrådgivareskrået och fonder över huvud taget är inte direkt ett område som slår mig som fyllt av logiskt tänkande eller kundens bästa för ögonen.

 

Jag säger bara att det finns väldigt många som inte inser att man blir gammal nån gång också.

Visst, men det problemet beror inte på statliga pålagor. Det beror på att de är dumma i huvudet. Vilket för övrigt gäller de flesta i 20-års åldern.

 

Jag hoppas bara du har så pass bra disiplin att du kan placera pengar till du blir gammal i så fall :)

Det är lugnt, jag har investerat hårt i koks och strippor då jag hört att de ska ha bra långsiktigt värde.

 

Där har jag varit, andningnöd och hela skiten fast det hade inte med poker eller spel att göra utan en affär som höll på att helt åt skogen.
"Affär" som i business eller "affär" som i Dynastin?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hävdar att så länge alla handlar efter fri vilja har de bara sig själva att skylla? Både du och jag vet att att det finns många människor i samhället som inte kan hantera sin egen vilja. Det är därför vi har t.ex. knarkare och alkoholister. Och nu en nätpokermissbrukare.

 

Att hänvisa till "den fria viljan" låter filosofiskt rätt, men skulle vara förödande för samhället. Vissa människor måste begränsas i sin fria vilja, och det är var denna linje hamnar som är den svåra fråga men att bara hänvisa till den fria viljan ger oss inte färre missbrukare.

 

Som några redan har nämnt så finns det en moraliskt kluvenhet med poker. För varje stor vinnare finns det en lika stor förlorare. Ena dagen läser vi om någon som livnärar sig på poker för att nästa dag läsa om någon som spelat bort hela sin familjs tillgångar (eller den om Christan) . Allt detta sker trots att folk handlar "efter sin fria vilja".

 

Det finns ingen sedelpress som skapar pengar utan allt är bara en rundgång av pengar. Poker är egentligen bara ett pyramidspel där pengar flyttas från de som är sämre till de som är bättre. Systemet skapar inga pengar varken för spelarna eller samhället. En person som enbart livnärar sig på poker lever på andra personer plus att han åtnjuter samhällets resurser utan att bidra nämnvärt. Nu kan man hävda att titta på film inte heller "bidrar" till BNP, men det är heller inget sätt att livnära sig på och sker inte på bekostnad av någon annan.

 

Jag vill inte med detta kritisera pokerproffs. Hade jag haft möjligheten och viljan att vara där hade jag kanske valt det. Men situatoner kvarstår.

 

Jag vill INTE förbjuda nätpoker men är heller inte blind för vad det innebär.

 

Nu är jag beredd på all skit som bara tänkas kan

 

 

Mmmm o bingolotto,trav,sportsbetting är naturligtvis enligt din definition också ett pyramidspel som skapar få lyckliga miljonvinare men flertalet förlorare. Och där finns de ju också en avsevärt större "rake/avgift". Tar du en titt på samhället så är nära på allt uppbyggt på detta viset. Som bäst är det ett nollsummespel.

 

Ang fri vilja så är det den enda modellen som funkar, att man sen tar ansvar och hjälper och ser till att finnas där som skyddsnät är en annan sak. Men du kan aldrig hindra folk från att spela, dricka, röka, äta, eller för den del ta sitt liv.

 

I en fördjupad filosofisk diskussion skulle även saker som prostitution och droger kunna accepteras i ett samhälle där varje individ har rätt att bestämma över sin eget liv och sin egen existens. Men det hör väl iofs knappast hit.

 

Det enda konkreta man kan säga är väl artikelrubriken är korrekt, spelmissbruket tog över hans liv, men var knappast orsaken till att han till slut valde att ta det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vid riktiga jobb så tar de en rejäl bit av din lön som går till gemensamma projekt som försvar, vägar och liknande och så tvångsinvesterar de en slant åt dig. Som pokerspelare slipper man den första biten och är helt och hållet fri att själv investera.

 

QUOTE]

 

 

Pokerspelare drar verkligen inget tungt lass till någonting. Tycker det är fruktansvärt, och skulle faktiskt vilja att ett rättvist system angående skatter på spel införs, för det är fördjävligt att såpass många människor får belasta samhället utan att bidra. Tycker själv att det känns ganska trevligt att ha vägar, sjukhus mm. Att sen egna investeringar i regel genererar mer i pension håller jag med om, men skatter behövs i ett sammhälle som vårt, annars går vi under. Försvaret går ju dock att diskuteras om det behövs egentligen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyfan, det är så man mår illa. Får en faktiskt att på allvar fundera över hur jävla omoraliskt det är att sitta och vinna folks pengar kväll efter kväll. Det är inte så att man trott att pengarna kommer från tomma intet, eller så. Men däremot har man nog felaktigt målat upp en romantisk bild som bygger på att många förlorar lite, för att få ska kunna vinna mycket. Artikeln visar dessvärre att denna bild är allt annat än riktig.

 

 

 

det där stämmer så väl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i och för sig att vänta på ett pokerforum att just poker blir utgångspunkt för diskussionen, men det är naturligtvis - som t ex Hjort varit inne på - helt fel utgångspunkt.

 

Hade inte nätpokern varit tillgänglig för honom (vilket är svårt att åstadkomma) hade han troligtvis druckit, spelat "live" eller något liknande. Det brukar väldigt ofta finnas en underliggande depression vid missbruk...

 

Den egentliga diskussionen borde alltså i stället vara hur psykvården kan förbättras, byggas ut och göras mer tillgänglig. Men det är naturligtvis inte riktigt rimligt att vänta sig att ett gäng ungar som spelar dataspel, och som nu långsamt börjar få en lite mer nyanserad bild av saker och ting, ska klara av att föra en sådan diskussion. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och angående om det är omoraliskt att spela poker och mot någon som är beroende, så anser jag snarare att det är omoraliskt att inte göra det. Enda undantaget är om man kan påverka personen så mycket att denna slutar spela helt men på nätet är det en omöjlighet.

 

Vinner man inte personens pengar kommer dessa ofrånkomligen förloras till någon annan och därför är kampen inte mellan en själv och den spelberoende utan mot "någon annan" pokerspelare. Och eftersom att ganska många vinnande pokerspelare verkar ha en förkärlek för sprit, strippor osv. så vore det oetiskt att förse dessa med mer pengar än nödvändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni har spelat CS och var involverad i "CS-scenen" för några år sedan ( 2001-2005) så var det eyeballers som vann cpl 2004. Divino nickade killen som var manager för laget, dvs. Christian.

 

Så nog fan har jag spelat med honom och så men kände honom inte riktigt men det måste känts tungt att kunna ta hem polarna och glo på fotboll med såna skulder, 15k skulder till päronen och sedan ha 0kr kvar av sitt lån på 200k på banken... måste känts sjukt tungt för honom, någon nämnde dock att han lirade roulette också men det vet jag inget om.

 

sorgligt hursomhelst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ingen som med en bestämdhet säger hur hans liv var? Vi kan bara gissa och lära av det som har hänt... ta det till oss dvs.

 

Tycker att det är jävligt bra att saken diskuteras, att man sätter strålkastare på ämnet som definitivt händer fler än vad många tror i dagens samhälle.

 

Om du nu tycker att vi är så patetiska, vad gör du här med 1k+ skrivna inlägg på forumet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i och för sig att vänta på ett pokerforum att just poker blir utgångspunkt för diskussionen, men det är naturligtvis - som t ex Hjort varit inne på - helt fel utgångspunkt.

 

Hade inte nätpokern varit tillgänglig för honom (vilket är svårt att åstadkomma) hade han troligtvis druckit, spelat "live" eller något liknande. Det brukar väldigt ofta finnas en underliggande depression vid missbruk...

 

Den egentliga diskussionen borde alltså i stället vara hur psykvården kan förbättras, byggas ut och göras mer tillgänglig. Men det är naturligtvis inte riktigt rimligt att vänta sig att ett gäng ungar som spelar dataspel, och som nu långsamt börjar få en lite mer nyanserad bild av saker och ting, ska klara av att föra en sådan diskussion. ;-)

 

Varför försöka sopa under mattan pokerns ansvar genom att säga att om inte pokern fanns hade han troligtvis missbrukat nått annat. Feg argumentation tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför försöka sopa under mattan pokerns ansvar genom att säga att om inte pokern fanns hade han troligtvis missbrukat nått annat. Feg argumentation tycker jag.

 

Vad vill du att folk skall säga? Att man skall sluta spela poker för att det eventuellt drabbar en spelmissbrukare? I så fall måste man sluta spela alla andra spel också. Alla vinster, i alla spel, kommer från några som har förlorat tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första lider jag med familjen för den oerhörda sorg de går igenom. Att vara så maktlös. Jag träffade Christian för några år sen då han lirade CS och mitt minne av honom var att han var en väldigt glad och ödmjuk person.

 

Sen vill jag bara säga att jag tycker det är bra att media äntligen lyfter fram baksidan av pokern. De har drivit upp pokerboomen till skyerna. Brudar, champagne och glidarliv... äntligen visar dom på baksidan. Ett tag verkade alla glömt att majoriteten förlorar på poker.

 

Om denna artikel får någon negativ verkan på pokercommunityn låter jag vara osagt. Däremot får den garanterat positiva konsekvenser i att folk börjar fråga sig själva och deras anhöriga om hur det egentligen står till med sitt/deras pokerspelande. Detta tror jag Christians föräldrar vill förmedla.

 

Vi kan väl ändå enas om att vi inte vill ha fler självmord i Sverige och vi kan bry oss lite mer om våra anhöriga. Låt oss göra vad vi kan för att förhindra att det händer igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...