Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Gissningsvis behöver du spara runt 7000 kr/månad för att få en någorlunda hyffsad pension.

7000 blir en ganska bra summa, bara det du sparar forsta aret blir efter 40 ar vart 7000*12*1.05^40=591000 med 5% eller 3.8 miljoner med 10% avkastning per ar.

Om man raknar att du gar i pension om 40 ar blir det dessa siffror:

5% avkastning:

Investerat 3 360 000

Totalt: 10 654 540

Efter skatt: 8 466 177

10% avkastning:

Investerat: 3 360 000

Totalt: 40 895 552

Efter skatt 29 634 886

Om man nu vill ha i dagens penningavarde far man dra av for inflationen, vad den nu kommer bli over 40 ar.

Jag reserverar mig for massa felberakningar forstas 8-)

Postad
Det lustiga är att du räknar med att plussa varje år. Det var aktier du skulle investera i, eller hur?

Just nu tycker jag att aktier känns lite som lotto. Antagligen ungefär på samma sätt som mina föräldrar ser på poker. Dessutom är mitt pensionkapital inte så överväldigande så jag kan inte sätta ihop nån direkt portfölj. Av de två anledningarna håller jag mig mest till fonder. Och hur ska man kunna misslyckas med fonder?

Om det var det enda som fick dig att skratta högt, så kan jag väl hålla med lite. Jag trodde att det var något annat som var underhållande.

Postad
Just nu tycker jag att aktier känns lite som lotto. Antagligen ungefär på samma sätt som mina föräldrar ser på poker. Dessutom är mitt pensionkapital inte så överväldigande så jag kan inte sätta ihop nån direkt portfölj. Av de två anledningarna håller jag mig mest till fonder. Och hur ska man kunna misslyckas med fonder?

Om det var det enda som fick dig att skratta högt, så kan jag väl hålla med lite. Jag trodde att det var något annat som var underhållande.

Du vet alltså inte vad fonder är för en produkt? Om du inte menar obligationsfonder förstås...

Postad
Du vet alltså inte vad fonder är för en produkt? Om du inte menar obligationsfonder förstås...

Klart jag vet och jag är medveten om att de mycket väl kan sjunka. Jag försökte vara lite rolig och menade mest att de senaste två åren eller nåt så har varenda olje-, ryssland-, östeuropa-, sydamerika-, asien-, småbolags- och fastighetsfond tokplussat.

Postad
Klart jag vet och jag är medveten om att de mycket väl kan sjunka. Jag försökte vara lite rolig och menade mest att de senaste två åren eller nåt så har varenda olje-, ryssland-, östeuropa-, sydamerika-, asien-, småbolags- och fastighetsfond tokplussat.

Ja, det enda man med säkerhet vet om världens börser är att IT-kraschen inte var världens sista. Åren dessförinnan började jag i ungdomligt oförstånd grubbla över varför jag skulle lägga ner 40-50 timmar i veckan på ett relativt välbetalt arbete när min inkomst av kapital översteg inkomsten av tjänst trots att min förmögenhet understeg miljonen.

Angående pensionssparande drar jag mig till minnes ett TV-program när PPM-systemet var relativt nytt. En reporter började undersöka de myndighetspersoner som var satta att administrera våra pensionspengar. Det visade sig att privat pensionssparande var betydligt mer ovanligt i denna grupp än bland svensken i gemen.

Företagare, och möjligen anställda höginkomsttagare, bör definitivt fundera över om pensionssparande inte är en vettig sparform för dem. Men i mitt tycke är det väldigt många människor med privata pensionsförsäkringar som hellre borde spara i vanliga fonder och aktier istället.

För övrigt tycker jag att din inställning att spara i fonder istället för enskilda aktier är sund när du inte anser att kapitalet är tillräckligt stort för att sätta ihop en välbalanserad portfölj med enbart enskilda aktier. Riskspridning är A och O i alla former av sparande. Det kommer alltid att finnas enskilda marknader som vida överträffar alla generella index och det är inte alls fel att investera några få procent av sitt sparkapital i högriskprojekt, men se detta som "skottande" och låt merparten av sparandet ligga kvar i "tråkiga" investeringar.

En avslutande reflektion. Här har vi en intressant tråd med 25 inlägg som fortfarande förs i ett vettigt diskussionsklimat utan barnsliga personangrepp. Möjligen är det ett nytt PF-rekord - kul!