Gå till innehåll

NLT25 - Bör jag skämmas?


Recommended Posts

Gjorde precis den sjukaste fold jag gjort tror jag.

 

gigino999 re-raisar preflop vilket på NL25 nästan alltid betyder en stark hand även om raisen är liten. På floppen så väljer han dock att checksyna min $3-bet och på turn så blir det rundcheck. När en nia kommer på river och jag sätter min kåk så ställer han in med $21,60. Jag gör som sagt en rätt sjuk fold och jag undrar om jag bör skämmas eller om det är ok att folda?

 

Jag tyckte helt enkelt att chansen var för stor att han hade JJ eller KK för att jag skulle syna $21,60 i en pott som jag bara investerat ca $4 i. Att han re-raisar preflop men bara checksynar och checkar på flop och turn tycker jag luktar slowplay.

 

Alternativet är ju att han sätter färgen på river med AK eller AQ i hjärter men jag tror att han hade spelat floppen och turn annorlunda då. Att han har en åtta känns osannolikt.

 

Hand 1,441,085,162, Started at 2007-01-01 18:58 (EST)

Table 'NightcrAAwl's HE': $0,25-$0,25 No Limit HE (Real)

Seat 0: CFH138 ($23,40 in chips)

Seat 1: chemort2 ($22,60 in chips)

Seat 2: dunner16 ($6,45 in chips)

Seat 5: atc-sand ($25,35 in chips) (on the button)

Seat 7: gigino999 ($25,75 in chips)

Seat 9: HERO ($75,55 in chips)

*** Blind Bet Round *** :

gigino999 : Post Blind ($0,15)

HERO : Post Blind ($0,25)

Dealt to HERO: :9c:

Dealt to HERO: :9d:

*** Pre-Flop *** :

CFH138 : Fold

chemort2 : Fold

dunner16 : Bet ($0,50)

atc-sand : Fold

gigino999 : Raise ($1)

HERO : Call ($0,90)

dunner16 : Call ($0,65)

*** Flop *** : :8d::8h::Jh:

gigino999 : Check

HERO : Bet ($3)

dunner16 : Call ($3)

gigino999 : Call ($3)

*** Turn *** : :Kc:

gigino999 : Check

HERO : Check

dunner16 : Check

*** River *** : :9h:

gigino999 : Bet ($21,60)

gigino999 : All In ($21,60)

HERO : Fold

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns fler kort än JJ och KK han kan re-raisa pre-flop med. Ett antal pockets (inte dem allt för låga dock), men det är mer möjligt att han sitter på andra pockets än just på JJ eller KK.

 

Att du tänker så pass långt utmärker dig som en bra spelare. Dem flesta hade nog bara blint synat hans all-in utan att tänka mycket mer på det. Men att syna hade nog också varit det rätta här.

 

Alldeles för defensivt att folda här. Fortsätt göra så här och du går miste om stora potter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns fler kort än JJ och KK han kan re-raisa pre-flop med. Ett antal pockets (inte dem allt för låga dock), men det är mer möjligt att han sitter på andra pockets än just på JJ eller KK.

 

Att du tänker så pass långt utmärker dig som en bra spelare. Dem flesta hade nog bara blint synat hans all-in utan att tänka mycket mer på det. Men att syna hade nog också varit det rätta här.

 

Alldeles för defensivt att folda här. Fortsätt göra så här och du går miste om stora potter.

 

Får passa på att tacka för en lite utförligare analys än de tidigare talarna.

 

Självklart kan han raisa med mycket mer än KK och JJ preflop men med tanke på hur han spelar resten av handen så tycker jag att man kan utesluta andra PPs, jag tror absolut inte att han ställer in med något mindre än en färg på river, finns ingen anledning för honom att ta den risken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får passa på att tacka för en lite utförligare analys än de tidigare talarna.

 

Självklart kan han raisa med mycket mer än KK och JJ preflop men med tanke på hur han spelar resten av handen så tycker jag att man kan utesluta andra PPs, jag tror absolut inte att han ställer in med något mindre än en färg på river, finns ingen anledning för honom att ta den risken.

 

Den allmänna NL25 spelaren tänker nog inte riktigt lika analyserande som du gör. Ett typiskt beteende, ser vad han träffat och tänker inte på att brädan är parad, skickar in deg och hoppas på att få betalt.

 

Du bör ta synen. Du blir förvånad vad en random spelare kan sitta på, de gånger du är uppe mot KK/JJ/QTh är det bara att betala av, bryta ihop och ta tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något inte alls otänktbart för ett NL25 bord är att när Knugen tittar fram på turn så checkar Fi för att den skrämde honom. Har han kanske QQ då?

 

Alla checkar.

 

Och här kommer det som många gör på de lägre nivåerna. De tänker "Aha ingen hade en kung på handen när de också checkade. Då kan jag trycka in smeten och lura dem att jag har den." - Alternativt bluffar han en färg. Eller?

 

En annan förklaring var att han som den typiske amatören ser att han har färgdraget (vi antar att han re-raisade med typ KQs, AKs pre-flop) och synar fastän han inte har oddsen för det. Han vet ju inte om det eftersom han inte har någon koll på oddsräkning.

 

Ingen färg på Turn = Check. Färg på River = All-in.

 

 

Det är mina teorier. Vad tror ni? Verkar dem logiska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något inte alls otänktbart för ett NL25 bord är att när Knugen tittar fram på turn så checkar Fi för att den skrämde honom. Har han kanske QQ då?

 

Alla checkar.

 

Och här kommer det som många gör på de lägre nivåerna. De tänker "Aha ingen hade en kung på handen när de också checkade. Då kan jag trycka in smeten och lura dem att jag har den." - Alternativt bluffar han en färg. Eller?

 

En annan förklaring var att han som den typiske amatören ser att han har färgdraget (vi antar att han re-raisade med typ KQs, AKs pre-flop) och synar fastän han inte har oddsen för det. Han vet ju inte om det eftersom han inte har någon koll på oddsräkning.

 

Ingen färg på Turn = Check. Färg på River = All-in.

 

 

Det är mina teorier. Vad tror ni? Verkar dem logiska?

 

Dina teorier om en möjlig färg känns absolut logiska, händer som AK, AQ och KQ i hjärter är självklart möjliga men jag tror ändå att han hade fortsatt beta på floppen och/eller turn men den typen av händer, speciellt eftersom det då är troligt att han fick ett par när kungen kommer på turn. Det är framför allt därför som jag valde att sätta honom på en högre kåk.

 

Om vi dessutom ska prata typiska amatörer så är slowplay något som många använder alldeles för ofta och alldeles för uppenbart. De flesta på den här nivån skulle aldrig i sin vildaste fantasi kunna tänka sig att beta ut på floppen när de träffar ett monster för att sedan bomba på river och tro att någon är dum nog att betala av, jag tycker den här handen skriker slowplay med JJ baserat på gamla erfarenheter,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjuk fold . Du har nog bäst hand 90% av tiden.

Färg, alla 8:or, J8, K8, AA, stege. 98. KJ, KQ, AK.

Det är ju inte direkt något stort bet han drar till med på rivern heller.

 

Utesluter 8or med tanke på att han reraisar preflop, känns som ett rätt udda spel med K8 eller J8, någon annan 8a tror jag inte att han ställer med på river. Händer som KQ, KJ eller AK tror jag att han betar flop eller turn med.

 

Jag tycker fortfarande bara att färg eller en högre kåk känns som rimliga händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade synat. Hade han vart lika deep som dig så hade det ju varit en annan sak och som alla andra sagt innan han kan nog ställa med rätt många händer där. Han kanske slowspelar AA tom? Många på denna nivå spelar så sjukt att man blir förvånad varannan hand.

 

Btw du hade ingen read eller stats på han heller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade synat. Hade han vart lika deep som dig så hade det ju varit en annan sak och som alla andra sagt innan han kan nog ställa med rätt många händer där. Han kanske slowspelar AA tom? Många på denna nivå spelar så sjukt att man blir förvånad varannan hand.

 

Btw du hade ingen read eller stats på han heller?

 

Nej, hade ingen speciell read.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utesluter 8or med tanke på att han reraisar preflop, känns som ett rätt udda spel med K8 eller J8, någon annan 8a tror jag inte att han ställer med på river. Händer som KQ, KJ eller AK tror jag att han betar flop eller turn med.

 

Jag tycker fortfarande bara att färg eller en högre kåk känns som rimliga händer.

 

 

Jag håller med. Jag har grindat dom där nivåerna en massa. Det är i princip högre kåk eller nötfärg du möter där så tycker inte det är nåt otroligt misstag du gör. Antagligen 50/50 ungefär. För det mesta kan man räkna bort att dom trycker med stege eller triss där för spelarna på den nivån är rädda när dom ser färgchans på bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med. Jag har grindat dom där nivåerna en massa. Det är i princip högre kåk eller nötfärg du möter där så tycker inte det är nåt otroligt misstag du gör. Antagligen 50/50 ungefär. För det mesta kan man räkna bort att dom trycker med stege eller triss där för spelarna på den nivån är rädda när dom ser färgchans på bordet.

 

50-50 behöver man inte för en syn. Det ligger 12$ i potten nu+ de 21 han lägger in. 21/54=39%.

Rätta mig någon om jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra fold antagligen, men +EV är nog att syna. Lita på din känsla och lyssna inte på alla nötter på forumet som är helt kortblinda och aldrig aldrig Aldrig kan sätta en motståndare på en hand. Han har JJ fler gånger än vad han har färgdrag med det spelet och med KK better han ut på flop. "Jag har 4:e nöten! STÅL!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra fold antagligen, men +EV är nog att syna. Lita på din känsla och lyssna inte på alla nötter på forumet som är helt kortblinda och aldrig aldrig Aldrig kan sätta en motståndare på en hand. Han har JJ fler gånger än vad han har färgdrag med det spelet och med KK better han ut på flop. "Jag har 4:e nöten! STÅL!"

Det är NL25 vi snackar om, inte NL25k.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underbar mening, som visar på en grym förståelse för poker.

 

Första halvan av den meningen kommenterar jag angående det faktum att hans känsla säger sig att han är slagen, den andra halvan tillägnas vad som troligtvis är +EV för nötter som dej själv som spelar utan känsla och bara tittar på korten på bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första halvan av den meningen kommenterar jag angående det faktum att hans känsla säger sig att han är slagen, den andra halvan tillägnas vad som troligtvis är +EV för nötter som dej själv som spelar utan känsla och bara tittar på korten på bordet.

Ok, så länge jag tar +EV-beslut, har jag inget emot att vara en nöt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...