Gå till innehåll

PLO - AAxx


jackbalsam

Recommended Posts

AAxx är nog en av mina största läckor. Säg att man höjer preflop.man. Om man inte träffar set vill man gärna ta potten på floppen. Om man möter motstånd på floppen blir det ofta att man måste välja om man vill spela om 100bb med sin hand och då känns ett överpar oftast som en ganska kall hand.

 

Fast det kanske bara är jag som är vektajt.

 

Edit: kasst språk men orkar inte ändra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inget om PLO, men när jag såg ditt inlägg tänkte jag på ett tips jag läste på Full Tilt's Pro Tips där Andrew Black skriver om att spela AAxx händer i PLO:

 

http://www.fulltiltpoker.com/pro-tips-archive.php?player=Andrew%20Black&tip=91

 

Jag har ingen aning om det är till någon hjälp men jag tänkte att jag postar länken ifall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inget om PLO, men när jag såg ditt inlägg tänkte jag på ett tips jag läste på Full Tilt's Pro Tips där Andrew Black skriver om att spela AAxx händer i PLO:

 

http://www.fulltiltpoker.com/pro-tips-archive.php?player=Andrew%20Black&tip=91

 

Jag har ingen aning om det är till någon hjälp men jag tänkte att jag postar länken ifall.

 

Tack för länken!

 

Har dock läst den redan. Han skriver att man itne ska överspela essen. Det känns som mitt problem snarare är att jag underspelar essen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på en länk som jag fick en gång i tiden. Du är iofs ganska duktig på PLO vad jag förstått så det är måhända för låg nivå på artiklarna, kommer inte ihåg materialet så bra själv. Du kan ju kolla upp det och förhoppningsvis hitta något av värde.

 

http://forumserver.twoplustwo.com/showflat.php?Cat=0&Number=4163825&an=0&page=0#Post4163825

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Essen är en av de svåraste händerna att spela, och samtidigt en av de mest lönsamma. Det är omöjligt att ge en exakt guideline, mycket måste gå på reads också. Jag har jobbat hårt med hur jag spelar både mot och med AAxx, och det är lätt den mest lönsamma handen för mig, oavsett om jag eller fi har dem. :)

 

Kör många simuleringar och gå igenom vad du har för odds på floppen mot olika typer av händer. Börja med de enkla (överpar+flushdrag mot set, överpar+flushdrag mot tvåpar och stegdrag, etc). Gå sedan vidare med mer och mer marginella situationer med AAxx mot par utan drag, tvåpar utan drag, färgdrag utan par, färgdrag med par, 13-kortswrap utan par, 13-kortswrap med par, kombinationsdrag utan par, kombinationsdrag med par. Laborera med olika varianter av floppar som koordinerar olika mycket mot din hand (där du kanske har nakna AA, AAxx med hålstege, AAxx där xx är ett pocketpar, AAxx där du har backdoorflushdrag och rr-stegedrag, AAxx med blockers, etc, etc)

 

När du är klar med det är det dags att börja studera turnspelet... :)

 

Profitera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyckeln är ju att spela så att man inte talar om att man har ess. Om man med djupa stackar re-raisar även med andra kvalitetshänder kan man re-raisa även med essen. På lägre nivåer innebär dock en re-raise pre flop nästan undantagslöst AAxx.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är verkligen inte obligatoriskt att höja AAxx, särskilt inte om man inte höjer ofta med andra händer.

 

Jag höjer väldigt ofta först in så jag är nog inte lättläst på det sättet. Däremot så hamnar jag ofta i problem när jag höjer preflop, bettar flop och får syn och sen bara har ett överpar på turn.

 

Hehe, insåg nu att man inte måste vinna varje pott, kanske en del av problemet.

 

Kan lägga in lite händer istället så det kan bli lite mer konkreta situationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här brukar jag spela AAxx. Försöker få in mycket pengar tidigt så att potten är stor när jag foldar. :/

 

Othello är fi btw.

 

PokerStars Game #: Omaha Pot Limit ($1/$2) - 2007/01/05 - 17:21:23 (ET)

Table 'Rhodope V' 6-max Seat #2 is the button

Seat 2: mell1111 ($63.35 in chips)

Seat 3: Othello ($201 in chips)

Seat 4: Hero ($200 in chips)

37?!: posts small blind $1

TjockMenGlad: posts big blind $2

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Hero [As Ad 5s 9h]

mell1111: raises $2 to $4

Othello: calls $3

Hero: raises $12 to $16

mell1111: calls $12

Othello: calls $12

*** FLOP *** [7h 9s Kc]

Othello: checks

Hero: bets $34

mell1111: folds

Othello: calls $34

*** TURN *** [7h 9s Kc] [6d]

Othello: checks

Hero: checks

*** RIVER *** [7h 9s Kc 6d] [2s]

Othello: bets $75

Hero: folds

Othello collected $115 from pot

Othello: doesn't show hand

Normality joins the table at seat #1

*** SUMMARY ***

Total pot $116 | Rake $1

Board [7h 9s Kc 6d 2s]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snällt av dig att ta enda potten jag vunnit på hela kvällen...

 

Svårt att syna rivern i alla fall, frågan är om du vill fortsätta vara aggresiv på turnen. Jag hade nog bettat 1/2 eller 2/3 av pott där, beroende på pottstorlek.

 

Ibland bettar jag turn också, och foldar en ännu större pott på river. :) Nej men jag får nog försöka hålla ner potten preflop istället.

 

Ja du hade ingen vidare dag vad jag märkte, jag träffade väldigt bra mot dig. Ser fram emot att fortsätta slåss på Stars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjo jacken..

 

Jag har samma problem som dig. Dvs jag underspelar AAXX mycket.

 

Speciellt är det jobbigt att bli reraisad med dom. Vad brukar ni göra då?

 

Ta en flop som Q73 och ni blir reraisad av en ok FI (som spelar spelet så att säga). Detta kan betyda ren bluff eller 2 par eller triss. Jag lägger i stort sett alltid där om jag inte har flushdrag också.

 

Jobbigast är det med AAxx ur pos och 3 andra spelare med i potten. Då är det svårt att spela vidare utan toptriss eller flushdraget.

 

En lite annan variant av frågan också. Hur brukar ni spela AAXX där ni träffar flush draget efter flop? Ta en bräda som 9 10 2 där man vet att det kommer att bli action. Sig att du har AA25 med flushdraget.

 

Jag har en tendens att bara dega in så länge det inte ligger färdig stege osv på floppen i dessa situationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EFTER flop går det inte att underspela AAxx. Är det mer än två andra kvar, är oftast den handen ospelbar såvida man inte redan träffat trisset.

 

Man kan bluffbetta på flop och hoppas på det bästa. Men annars är det bara att ge upp.

 

Färgsyn? Är väl bara att räkna potodds. Med A-färgdrag kan man syna en potbet på flop och typ en halv potbet på turn (har inte exakta siffran i huvet, men grovt räknat).

--------------------

(Häromdagen fick jag för övrigt AAKQ ds. Jag hade väl spelat en 20 händer vid bordet och inte preflophöjt en enda gång.

Spelare A preflophöjer pott (nu för typ sjunde gången, aggressiv spelare)

Jag (B) Jag kontrahöjer potten.

C synar. (Har också suttit vid bordet ett antal händer, synat mest). Övriga lägger sig.

A kontrahöjer igen. Han är nästan all in.

Jag konstaterar att det inte är någon idé att försöka kontrahöja igen. A tänker vara med i potten, punkt slut. Så jag synar.

Och C, som nu tvingas all-in preflop, funderar en bra stund - och synar också.

 

Mums fillibabba tänker jag, och så kommer flop:

 

J 10 2 offsuit. Perfa. Överpar och åtminstone 10 outs för stege. Jag bettar och tvingar A all-in.

Turn 8, river 6. Känns lugnt.

Vid showdown visar det sig att A hade, som jag anade, KK samt 9 10 ds. Hans syn på flop var väl lite desperat men inte heelt vansinnig.

MEN: C hade gått in med... håll i er: 2 5 6 7 offsuit.... och vann på 2266 (!!!).

 

Nu är bara frågan: Är C en välbetald idiot eller inte?

 

Jag lutar faktiskt åt ett inte. Både jag och A hade väl gett iväg så mycket info preflop att C konstaterade: "jaha, bägge sitter på höga kort och varsitt högt par. Jag kan lika bra chansa på att många höga är "tagna", och 2567 är ju faktiskt en någorlunda spelbar hand oavsett. "

 

Att A borde lagt sig preflop är väl inget snack. Och att det var hans kontrahöjning som definitivt gav C de sista ledtrådarna är väl heller inget snack. Frågan är bara om jag överspelade mina AA eller helt enkelt hade otur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...