Gå till innehåll

champagne till nyår?


Painman

Recommended Posts

Någon som kan tipsa om en prisvärd champagne till nyår? Är väldigt dålig på sånt, slutar med att man köper den billigaste som sedan smakar saft!

 

 

Har dessvärre inga riktiga köptips men jag hörde en bra grej på radion inför förra nyåret: När du går ut på tolvslaget tar du med dig nåt billigt mousserande vin. Drick den smarriga, lite dyrare skumpan till nån lämplig maträtt el. dylikt innomhus. Hick...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är säkert inget fel på färdigblandad champagne. Men jag tycker att det blir bäst om man gör den själv. Vad jag har förstått så tar dom ruggit betalt för de fördigblandade.

 

Jag brukar köra en flaska Villafranca i min Sodastream. Den kostar 49 kr och jag tycker man gör den bästa champagnen på den. Grymt gott. Tänk på att champagne ska drickas kall, så har du inte is hemma så det räcker till alla gästerna (isen brukar ju alltid ta slut) så rekommenderar jag att lägga in den i kylen i god tid innan dom kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reklamen till trots så är det inget särskilt classy eller fantastiskt gott med champagne. Vitt vin + brustablett ungefär, mycket mer dramatiskt än så är det inte.

 

Egentligen bara någon poäng med att dricka det om man verkligen tycker det är väldigt gott och man har lite för mycket pengar. Eftersom det är både begränsat produktionsmässigt och har hög namninkänning så betalar man ju ett överpris gentemot själva kvalitéten. Vill du bara ha vinet för sin egen skull så rekommenderar jag att du ber personalen om ett schysst mousserande i den prisklass du är bekväm med. Blir både bättre apk och smak då. Prisenvärdheten går nästan automatiskt åt helvete iom att det är just champagne.

 

Som gammalt AbFab-fan kan jag bara dricka Bollinger. Den billigaste går loss på 339 kr och garanterar en lyckad kväll.
Jag kan efter empirisk erfarenhet* garantera att Bollinger inte garanterar en lyckad kväll. Tyvärr.

 

* Man har inte levt förrän man kräkts champange för en tusenlapp i en duktigt nedpissad toalett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan efter empirisk erfarenhet* garantera att Bollinger inte garanterar en lyckad kväll. Tyvärr.

 

* Man har inte levt förrän man kräkts champange för en tusenlapp i en duktigt nedpissad toalett.

Tja, vad ska jag säga. Antingen var det inte Bollinger du drack, eller så har du inte druckit Bollinger med mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som kan tipsa om en prisvärd champagne till nyår? Är väldigt dålig på sånt, slutar med att man köper den billigaste som sedan smakar saft!

 

Jag har ett tips :) det är André Clouet , den kostar 250kr ungefär.

 

Smak Torrt, mycket friskt, utvecklat, smakrikt vin med inslag av rostat bröd, choklad, vinteräpplen och grapefrukt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

onädigt att dricka gott på tolvslaget...man känner ju inte direkt den friska äppligheten eller den torra brödigheten när man står ute på gatan, full som ett svin, i minusgrader...Den italienska rotari tycker jag duger till sådana tillfällen.

 

Min Champagnefavorit är annars bollinger som redan nämnts, eller mailly (osäker på stavning) som apertif eller nån lite mer lagrad till mat.

 

amadeus är för övrigt riktigt vidrig, satsa på nått torrt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...