ulaf Postad 27 December , 2006 Rapport Postad 27 December , 2006 Ja, man sitter i sin rymdfärja på väg till Saturnus. Vakuum (heter det så?) råder. Kan man styra rymdfärjan då det inte finns något att "skjuta ifrån sig mot"? Eller räcker destinationens gravitation? Skulle det kunna hända att en rymdfärja missar sitt mål och flyger iväg i all oändlighet? Hur långt ut har jag cyklat? Jag vill inte höra om någonting relaterat till alkohol i denna tråd. Citera
guta Postad 27 December , 2006 Rapport Postad 27 December , 2006 Helt amatörmässigt svar: Om man kastar ifrån sig saker åt ett håll åker man åt det andra. Så funkar det ungefär. Sen är det massa andra saker som påverkar, hastighet, gravitation m.m. Tex sateliter har små raketmotorer som kan ge dem lite fart. Dessa brukar inte vara mycket starkare än en vanlig sprejburk och kan inte användas speciellt mycket.. Citera
enhetsmatris Postad 27 December , 2006 Rapport Postad 27 December , 2006 Newtons tredje lag. Principen är densamma som att du svävandes fritt i rymden slänger ifrån dig en skiftnyckel. Du kommer då att påverkas av en lika stor kraft som skiftnyckeln fast i motsatt riktning. Kombinera med Newtons andra lag så förstår du varför du inte åker iväg med samma hastighet som skiftnyckeln (relativt din och skiftnyckelns utgångspunkt). Citera
ulaf Postad 27 December , 2006 Författare Rapport Postad 27 December , 2006 Läste inte du F på KTH? Jo så nu blev det pinsamt, har hoppat efter en termin pga motivationsbrist. Citera
ulaf Postad 27 December , 2006 Författare Rapport Postad 27 December , 2006 Disqualified! Äh, det blev pinsamt det här. Även om man inte är talang på civilingenjöreri så är jag en jävel på att laga havregrynsgröt. Citera
listig Postad 28 December , 2006 Rapport Postad 28 December , 2006 Sorry. Hade - som du givetvis inser - inte en aning att du hoppat av. Det var bara menat som ett skämt. Lycka till med gröten. Citera
ulaf Postad 28 December , 2006 Författare Rapport Postad 28 December , 2006 Sorry. Hade - som du givetvis inser - inte en aning att du hoppat av. Det var bara menat som ett skämt. Lycka till med gröten. Peace and love! Citera
Recommended Posts