Gå till innehåll

Raymer ger sig in i politiken


Hamleet

Recommended Posts

Skattesystemet bygger på det felaktiga antagandet att människor har skyldigheter mot andra människor

 

Nu gör ju det fatala misstaget att försöka tillämpa någon sorts logiskt resonemang när du i själva verket bara ägnar dig åt att lufta dina något aparta politiska värderingar. Det är schysst att såna som du och Hjort finns och står för vad ni tycker, men att ständigt krydda argumenten med antaganden och logik och premisser blir ju bara knäppt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 107
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Skattesystemet bygger på det felaktiga antagandet att människor har skyldigheter mot andra människor i samhället eller mot samhället i sig.

 

Du uttrycker dig underligt här tycker jag. Bygger skattesystemet på ett antagande att människor har skyldigheter mot andra människor? Vem har gjort detta antagande? De flesta som nu tycker att skatt är en bra grej ser det nog inte som att människor har skyldigheter att hjälpa varandra. Däremot tycker man att det är ett smidigt system att man hjälps åt med vissa saker. Det kan t.ex. vara av rent praktiska skäl, en känsla av solidaritet eller något annat.

 

Detta resonemang bygger på idén att vi inte i första hand lever för vår egen skull och är något som bör bekämpas.
Hur skulle ett samhälle se ut där alla levde lika mycket för sina medmänniskor som för sig själv? Varför ska det bekämpas?

 

Eftersom en enskild individ inte har rätt att ta ut skatt av en annan (det vill säga ta pengar från någon genom att hota denne med våld) kan ett kollektiv inte heller ha den rättigheten (förutsatt att alla individer inte frivilligt har gett kollektivet tillåtelse att driva in skatt). Därför är skatt moraliskt förkastligt.
På samma sätt kan vi då inte ha någon polis som tillåts ta fast folk, om inte alla individer ger dem tillåtelse att göra det. Om det ska krävas 100% majoritet till allt så kommer det inte att gå att strukturera någonting överhuvudtaget.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort: Om du tänkt så länge och kommit fram till så extrema åsikter så säger jag som du brukar göra: Tänk om, Tänk rätt:)

 

Sylwester: Om du är så korkad att du inte inser att du fått hjälp av skattemedel under större delen av din uppväxt så är du antagligen en borgarbracka som inte är torr bakom örona än.

 

Att diskutera om skatterna som tas ut är för höga eller ej kanske är intressant, men den som tror att ett samhälle kan överleva utan skatt kan bara klassas som mindre vetande. Diskussioner om vad skattemedlena skall användas till är också intressant, och tänk vi har rösträtt så vi kan rösta på dem vi tror kommer att använda dem rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sylwester: Om du är så korkad att du inte inser att du fått hjälp av skattemedel under större delen av din uppväxt så är du antagligen en borgarbracka som inte är torr bakom örona än.

 

Innan du kommer fram till slutsatsen att jag är korkad för att jag har en, för dig, avvikande politisk ståndpunkt; varför är det relevant att jag fått hjälp av skattemedel? Jag, för att inte tala om mina föräldrar (som ju faktiskt hade tagit hand om mig under min uppväxt, med eller utan skatter) tvingas ju betala till statens giriga hand.

 

Jag antar att du vill få det till att "Hey, din girige fan! Du har ju utnyttjat saker som är skattefinansierade!". Men det håller inte. Eller för all del, om du tycker att det är en schysst deal att jag från och med idag börjar ta pengar av dig så fort du köper mat, tankar, för att inte tala om när du köper sprit etc, och sedan tillhandahåller en massa tjänster du varken vill ha eller behöver. Sen, när du röker en joint, så arresterar jag dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att diskutera om skatterna som tas ut är för höga eller ej kanske är intressant, men den som tror att ett samhälle kan överleva utan skatt kan bara klassas som mindre vetande.

Det är intressant att se hur du dumförklarar oliktänkande utan att förklara varför.

 

Diskussioner om vad skattemedlena skall användas till är också intressant, och tänk vi har rösträtt så vi kan rösta på dem vi tror kommer att använda dem rätt.

Det är alltid lika härligt att bli påmind om att den stora massan av infantila svenskar bestämmer över mitt liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marjorj och Hamleet: Läs igenom tråden en gång till och tänk efter ett par minuter...

 

Och inse att ni har blivit förlöjligade och totalt ägda av Hjort+Sylwester+Jello

 

Eh. Jag tänkte nog en eller annan minut innan du ens var född.

 

Hjort. Sylwester. Jello. En ska bort!! Vilken ska bort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storartat. Det där var ju liksom...självförklarande?

 

Ja, hur har jag mage att utnyttja skattefinansierade tjänster, jag som inte betalar någon skatt, eller vänta, det gör jag ju. Synd bara att jag utöver de skattefinansierade tjänster jag faktiskt efterfrågar, tvingas betala för en massa annan skit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ni motivera varför ni har rättighet att stjäla (skatt) pengar från mig?

Varför kan inte jag få betala till den som har ett sjukhus om jag vill använda sjukhuset?

Varför kan inte jag få betala brandstationen om mitt hus brinner?

Varför ska jag betala skatt på sprit för att staten har bestämt det? Jag borde ha rättigheter att skada mig själv om jag vill.

Varför ska jag behöva betala för att ni ska ha ett jävla vägnät om jag bara vill sitta i mitt hus och pilla mig i naveln? Om jag inte äger en bil, varför ska jag då betala?

 

 

För er som kommer protestera i stil med "MEN! ALLA har ju bil!". Om ni tycker mitt system med allting privat verkar så kasst, förlorar ni någonting på att acceptera systemet och titta på mig, Sylwester och Hjort när vi har det födjävligt? Ni kan ju skapa en egen kommuniststat lik den vi har idag med alla möjliga tvång. Bara att ni inte kommmer att ha rättigheten att suga ur mig mina pengar när jag ändå inte vill delta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, hur har jag mage att utnyttja skattefinansierade tjänster, jag som inte betalar någon skatt, eller vänta, det gör jag ju. Synd bara att jag utöver de skattefinansierade tjänster jag faktiskt efterfrågar, tvingas betala för en massa annan skit.

 

Men hur kan du tro att du äger alla pengar du får i lön?

Du hade aldrig fått den lönen utan militär, polis, domstolar, politisk apparat, utbildning, vägar, kommunikationer, sjukvård, barnomsorg osv. Hur jävla svårt är det här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ni motivera varför ni har rättighet att stjäla (skatt) pengar från mig?

Varför kan inte jag få betala till den som har ett sjukhus om jag vill använda sjukhuset?

Varför kan inte jag få betala brandstationen om mitt hus brinner?

Varför ska jag betala skatt på sprit för att staten har bestämt det? Jag borde ha rättigheter att skada mig själv om jag vill.

Varför ska jag behöva betala för att ni ska ha ett jävla vägnät om jag bara vill sitta i mitt hus och pilla mig i naveln? Om jag inte äger en bil, varför ska jag då betala?

 

 

För er som kommer protestera i stil med "MEN! ALLA har ju bil!". Om ni tycker mitt system med allting privat verkar så kasst, förlorar ni någonting på att acceptera systemet och titta på mig, Sylwester och Hjort när vi har det födjävligt? Ni kan ju skapa en egen kommuniststat lik den vi har idag med alla möjliga tvång. Bara att ni inte kommmer att ha rättigheten att suga ur mig mina pengar när jag ändå inte vill delta.

 

Naivt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur kan du tro att du äger alla pengar du får i lön?

Du hade aldrig fått den lönen utan militär, polis, domstolar, politisk apparat, utbildning, vägar, kommunikationer, sjukvård, barnomsorg osv. Hur jävla svårt är det här?

 

Kan du förklara varför han inte hade fått den lönen?

 

Rosjon: Kreativt inlägg. Kan du säga vad som är Naivt istället för att säga ett ord och backa ur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur kan du tro att du äger alla pengar du får i lön?

Du hade aldrig fått den lönen utan militär, polis, domstolar, politisk apparat, utbildning, vägar, kommunikationer, sjukvård, barnomsorg osv. Hur jävla svårt är det här?

 

Du förklarar här att det finns en massa saker som jag är i behov av och därför tar staten pengar av mig för att upprätthålla dessa saker. Vad du inte förklarar är varför jag inte själv kan få betala för de tjänster jag faktiskt använder.

 

Militär, polis och domstol kan jag förstå. Resten är ju bara helt vanliga tjänster som staten godtyckligt har valt att bestämma över mer än andra utbyten av tjänster.

 

edit: Oj vad OT vi är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat från http://www.alltomtv.se/archive/index.php/t-45754.html :

Alla har rätt till sitt liv, till sin frihet och till sin egendom.
Är detta något som libertarianer i allmänhet står för? I sånt fall kan väl någon av er förklara varför man ska tvingas betala för polis/militär/domstol? Hur kan detta vara förenligt med att man har rätt till sin frihet och sin egendom? Jag borde väl i sånt fall ha frihet till att INTE betala för dessa "tjänster" med min egendom?

 

Alla har rätt till sitt liv måste väl nästan innebära att man har rätt att inte svälta ihjäl om man skulle få slut på pengar? Eller har man bara rätten att ingen tar livet av en?

 

Om man nu har rätt till sitt liv och inte har några pengar så måste det ju innebära att man har rätten till att skaffa sig mat/pengar på det sätt man kan, t.ex. genom att råna eller stjäla från bättre beställda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...