Gå till innehåll

7CS - Metod för att beräkna sannolikhet


Hjort

Recommended Posts

I "The Science of Poker" av Mahmood N. Mahmood talar författaren om "probability coefficient" angående omaha och texas hold'em. Alltså samma sak som Nusseman presenterar här någonstans. Det hela går ut på att räkna ut vinstchansen i procent genom att multiplicera antalet vinnande kort (aka outs) med sannolikhetskoefficienten. I omaha och texas är den enkel att räkna ut eftersom antalet osedda kort alltid är detsamma (den är för övrigt 2 för att se ett kort och 4 för att se två). I stötpoker är antalet kort inte detsamma vilket gör uträkningarna mer komplicerade. Vad Mahmood gör är att offra lite exakthet för att använda samma koncept i 7CS. Här följer metoden samt kortfattat resonemang.

 

 

Generellt sett kan du anta att att antalet sedda kort per gata är följande:

 

4th street 12 till 14

5th street 14 till 16

6th street 18 till 20

 

Därför kan du anta att sannolikhetskoefficienten (alltså värdet du ska multiplicera antalet outs med för att få sannolikheten att ditt drag går in) är 2,5 för fjärde och femte gatan samt tre för sjätte. Alltså om du vill veta sannolikheten för att ditt helt levande färgdrag ska gå in på femte gatan multiplicerar du 9 med 2,5 och får ungefär 25%, är tre av dina färgkort ute blir det istället 6 multiplicerat med 2,5 vilket är 15%.

 

Uppenbarligen gäller ovanstående vid fullbord och sannolikheten att ditt drag går in är inte lika med din vinstchans om du lätt kan bli utdragen.

 

Fördelen med det här, som jag ser det, är att du bara behöver komma ihåg hur många outs du har och inte behöver räkna ut hur många osedda kort det är samt odds. Det bör väl kunna vara en hjälp för färskingar iallafall.

 

Kommentarer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer en lista med sannolikhetskoefficienter när man tar ett kort. Alltså talet du ska multiplicera dina outs med för att få fram sannolikheten uttryckt i procent.

 

# osedda kort

45 till 49 -- SK = 2

37 till 44 -- SK = 2,5

31 till 36 -- SK = 3

28 till 30 -- SK = 3,5

 

Eller uttryckt i antal sedda kort:

 

# sedda kort

3 till 7 -- SK = 2

8 till 15 -- SK = 2,5

16 till 21 -- SK = 3

22 till 24 -- SK = 3,5

 

Jag grupperade varje SK-värde till närmaste 0,5. Felet blir större och större ju fler outs man har och ju lägre SK (alltså ju färre kort man sett) det är. Här följer ett exempel på hur stort det felet kan bli:

 

Färgstegdrag på fjärde gatan med 7 sedda kort alla outs är levande.

 

Beräkningen med förkortad S-koefficient ger (2x15, alltså SKxouts) 30% att draget går in.

 

Den exakta beräkningen ger 15/45=1/3 alltså ungefär 33%.

 

Det maximala felet bör med andra ord inte vara särskilt stort om jag nu inte gjort fel någonstans.

 

Formeln för S-koefficienten, för att få fram sannolikheten att ditt drag går in, uttryckt i procent, när du tar ett kort, är inversen av antal osedda kort multiplicerat med hundra. Eller uttryckt i en formel:

 

Osedda^-1 x 100 = sannolikhet uttryckt i procent.

 

 

 

Jag kom fram till detta genom följande resonemang:

 

outs/osedda = sannolikhet

SK x outs = sannolikhet

 

vilket ger

 

SK x outs = outs/osedda

 

dividera båda sidor med outs

 

SK = 1/osedda

 

Jag har ännu inte klurat ut hur man beräknar S-koefficienten när man tar mer än ett kort, men det borde inte vara särskilt svårt att klura ut. Tills jag gjort det, så lämnas det som en övning åt läsaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där ser intressant ut. Möjligen är det lite fler personer som går med på varje street på de relativt låga limits de flesta här verkar spela.

Antagligen behöver man lägga på ett eller två kort per gata för att komma närmre sanningen för låglimit 7CS.

 

Jag spelar inte särskilt mycket 7CS så jag vet inte riktigt hur man klassar ett bord som tight loose för ett visst antal personer. Men det borde inte vara särskilt svårt att komma fram till en bra guide för vilken sannolikhetskoefficient man ska använda beroende på antal spelare och hur lösa spelarna är.

 

Vi kan väl klura lite på typiskt antal sedda kort för de olika gatorna vid en viss typ av spel och sen sammanställa ett par olika listor för 5CS, 7CS och kanske även sökö (det är väl också någon form av stötpoker).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan väl klura lite på typiskt antal sedda kort för de olika gatorna vid en viss typ av spel och sen sammanställa ett par olika listor för 5CS, 7CS och kanske även sökö (det är väl också någon form av stötpoker).

 

Jag spelar inte heller så mycket stötpoker och gör jag det är det oftast Sökö, Sökö/8 eller 7CS/8, så jag vet faktiskt inte om jag kan bidra med så väldigt mycket när det gäller vanlig 7CS eller 5CS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...