Kollikock Postad 17 December , 2006 Rapport Postad 17 December , 2006 Det kommer faktiskt lite förslag då och då från högre ort att vi kan gå över till att skriva dom istället de och dem, men de har aldrig fått fäste. Enligt Carina Grünbaum, DNs språkvetare, så finns det till och med tillfällen då det är rätt att skriva dom, även om man inte godtar det som substitut för de och dem i andra sammanhang. Och enligt ett exempel hon ger så skulle man mycket väl kunna tro att OP faller just under den kategorin. Dessutom heter det svenskuppsats utan nåt jävla A, och det finns det inga undantagsregler till. Citera
badtorsker Postad 17 December , 2006 Rapport Postad 17 December , 2006 Dessutom heter det svenskuppsats utan nåt jävla A, och det finns det inga undantagsregler till. srysry,hoppas du lyckades somna inatt ändå.. Och om jag ska vara ännu petigare så heter det "det har aldrig fått fäste" , med ett litet "t". Hihi. Citera
stalmannen Postad 18 December , 2006 Författare Rapport Postad 18 December , 2006 Borde vara i tråden "allt om misclicks" då jag skrev dom istället för de eller dem. Jag vet att det inte finns nåt dom. Det finns heller inget oxå eller ty eller nhtywpnhyw osv...... Citera
Tottyville Postad 20 December , 2006 Rapport Postad 20 December , 2006 I den lokala mat affären i Stock holm. "Idag! Fryst kyckling lever" Tyckte jag var hysteriskt roligt. Ett riktigt bra exempel på hur fel en särskrivning kan bli, att folk inte lärt sig än =) Citera
torch Postad 21 December , 2006 Rapport Postad 21 December , 2006 "Jätte bra" Ett utmärkt exempel på en särskrivning som är hysteriskt rolig även om den inte får någon ny betydelse alternativt en som kan misstolkas. Liksom.. när skriver man någonsin orden "jätte" och bra" efter varandra? Ett av ytterst få fall, dessutom j-vligt krystat: "Igår såg jag en jätte bra långt bort över nejden". "Fryst kyckling lever" t.ex är ju tokigt eftersom det får en annan och fungerande betydelse. Samtidigt är det just därför särskrivningen "kyckling lever" kan anses lite mer "okej", för att orden "kyckling" och "lever" faktiskt förekommer efter varandra i helt vanliga meningar. (Jmf: "En kyckling lever i genomsnitt i x år").. Slutsats: "Sjuk sköterska" och liknande särskrivningar är såklart roliga på sitt sätt. På ett annat sätt garvar jag mer åt (d.v.s ser ner på) särskrivningar à la "jätte bra", inte för att de är tokiga/roliga, utan bara för att de är så j-vla fel och ologiska i sig.. Jaja, nu ska jag sova Citera
Wiznakh Postad 21 December , 2006 Rapport Postad 21 December , 2006 Tänkte att ni kunde plita ner dom här om ni hittar några roligasär skrivningar. Om man nu ska göra sig lustig över hur andra skriver så kan man väl tänka lite på hur man själv skriver? Jag antar du tror att jag inte vet att jag särkrivit? Men snälla cheunce, det är ju du som inte vet vad du pratar om Det börjar till och med bli accepterat på dagstidningar att skriva dom (tro mig, jag jobbar på en), så länge man är konsekvent. TT använder det inte ännu och det är inte officiellt, men jag kan lova att inom 10 år kommer varenda tidning i Sverige skriva dom. Stalmannen ligger bara lite före sin tid EDIT: Kanske borde läst klart tråden så hade jag sett att massor av folk i stort sett skrivit samma sak som mig. Men skitsamma, det får stå kvar. Citera
Recommended Posts