Gå till innehåll

Särskrivningar!


stalmannen

Recommended Posts

Hade en länk till en sajt med några riktigt bra förrut. Jag minns några iaf.

 

En kontaktanonns; Ensam stående lång hårig sjuk sköterska söker.....

 

Och i affären : Har ni frågor? Tveka inte att fråga vår kassa personal.

 

I arbetsansökan : Jag har ingen vidare utbildning...

 

Bensinmacken : Torkar blad 40kr.

 

Åsså min favorit som jag själv sett i resturanger. Rök fritt! Ska fanimej tända en cigg nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

va på alkoholutbildning i onsdags. ämnet var konflikthantering. Visseligen ingen särskrivning, men man kan tolka det som en och blir genast mycket roligare :D

 

 

 

-------------------------

Sex redskap för konflikthantering

 

- Hur vill du ha det?

- Vad kan göras för det ska bli bättre för dig?

- Hur långt är du villig att gå?

-------------------------

 

Detta var alltså en OH.. och blir som sagt mycket roligare med fri tolkning än när psykologen står där framme å pratar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

va på alkoholutbildning i onsdags. ämnet var konflikthantering. Visseligen ingen särskrivning, men man kan tolka det som en och blir genast mycket roligare :D

 

 

 

-------------------------

Sex redskap för konflikthantering

 

- Hur vill du ha det?

- Vad kan göras för det ska bli bättre för dig?

- Hur långt är du villig att gå?

-------------------------

 

Detta var alltså en OH.. och blir som sagt mycket roligare med fri tolkning än när psykologen står där framme å pratar...

 

Jag är 100% övertygad om att det är en särskrivning. Det bara måste vara det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte att ni kunde plita ner dom här om ni hittar några roliga

sär skrivningar. :D

 

Om man nu ska göra sig lustig över hur andra skriver så kan man väl tänka lite på hur man själv skriver? ;)

 

Men hallå... ska du sänka dig så lågt har du fan en del att jobba med ;)

Fatta att 70% av befolkningen stavar "enda" med ä istället för e, osv.

"dom" och "dem" är en bagatell i jämförelse.

 

Heter det inte sär skrivning? :?

 

Det är faktiskt inget fel med "sär skrivning", för det är precis vad det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"dom" är väl till och med fullt acceptabelt i så gott som alla sammanhang?
Byt ut "de" och "dem" mot "dom" i nedanstående meningar och de får samma mening. Är det bra? Nej!

 

"Vi slog dem medvetslösa." har inte samma mening som "Vi slog de medvetslösa." I den sista meningen slår vi folk som redan är medvetslösa och i den första slår vi folk som blir medvetslösa. Kasst exempel kanske men det finns som sagt möjligheter för feltolkningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"dom" är väl till och med fullt acceptabelt i så gott som alla sammanhang?
Byt ut "de" och "dem" mot "dom" i nedanstående meningar och de får samma mening. Är det bra? Nej!

 

"Vi slog dem medvetslösa." har inte samma mening som "Vi slog de medvetslösa." I den sista meningen slår vi folk som redan är medvetslösa och i den första slår vi folk som blir medvetslösa. Kasst exempel kanske men det finns som sagt möjligheter för feltolkningar.

 

Var nog inte så eurythmech menade, utan att man kan säga "dom" om både "de" och "dem", vilket man kan, om man typ inte skriver svenskauppsats eller något sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"dom" är väl till och med fullt acceptabelt i så gott som alla sammanhang?
Byt ut "de" och "dem" mot "dom" i nedanstående meningar och de får samma mening. Är det bra? Nej!

 

"Vi slog dem medvetslösa." har inte samma mening som "Vi slog de medvetslösa." I den sista meningen slår vi folk som redan är medvetslösa och i den första slår vi folk som blir medvetslösa. Kasst exempel kanske men det finns som sagt möjligheter för feltolkningar.

 

Var nog inte så eurythmech menade, utan att man kan säga "dom" om både "de" och "dem", vilket man kan, om man typ inte skriver svenskauppsats eller något sånt.

Det är ju en jävla skillnad på att säga och att skriva. Jag uttalar också både "de" och "dem" som "dom" men det ser ju helt infantilt ut att skriva "dom" i seriösare sammanhang.

 

Med seriösare sammanhang avser jag i stort sett allt utom i poster på forum och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...