Gå till innehåll

Köpråd för nya hörlurar?


quizz_kid

Recommended Posts

Jag hade sönder min hörlurar härom dagen, pokerrelaterat såklart... nu behöver jag köpa nya och under vad jag skall köpa... innan hade jag Sonys MDR-V150 som fyllde mina krav helt klart, men det är ju några år sedan... men storleksmässigt vill jag ha något liknande...

 

 

kraven är:

 

runt 500-hundringen

djup bas

inte för stora men inte för små

stabila

 

sysslar en del med musikproduktion under simpla förhållanden hemma framför datorn...

 

någon med erfarenhet av trådlösa lurar förressten?... bra/dåligt?

 

 

tips, tips, tips tack

 

* RP - QOS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dem jag har är hur jävla stabila som helst. Tål fan vad som helst.

 

Lite osäker på vad det är för märke dock. Står AKG (gissar på det) K . 55.

Härligt stereo sound. Och som sagt, du nämnde att dina tidigare råkat ut för ett pokerrelaterat missöde. Mina har åkt i backen ett flertal gånger och håller samma nivå som tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft Koss porta pro, de höll ett bra tag innan de började knastra. Bra köp, men jag föredrar hörlurar med stora kåpor. Nu har jag philips, mycket liknande de som vivi och lfx rekommenderar fast med rundare huvudbåge. En äldre modell kanske? Jättebra, tills jag tappade dem i golvet en gång för mycket, nu är de tejpade och sitter apdåligt. Apropå på det, det kanske är dags för mig med att skaffa nya lurar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker inte du skall köra med Koss Porta Pro ifall du sysslar med musikproduktion. Jag har haft 2 par sådana och båda gick sönder snabbt av alla konstiga basljud jag pillade med... dom har dessutom alldeles för hög basåtergivning och passar inte alls för referenslyssnig.

 

även philips lurar som ni pratar om här ovanför är nog inte heller att rekomendera om du skall sitta länge och pilla framför datorn. Dom är hyfsat tunga och har ett "färgat ljud" som man inte vill ha när man producerar. Risken är att du kommer få ot i huvudet efter några timmars proddande.

 

porta pro och andra lite dyrare lurar avsedda för hemmalyssnig och walkmans låter "mäktiga" när man lyssnar på dom. men eftersom de har förstärkt bas och annat så tycker jag att de mest blir jobbiga i längde ifall man skall lyssna kocentrerat.

 

 

mitt tips är att leta efter lurar med neutral ljudåtergivning. Jag skulle nog köra på sennheisser (eller hur det nu stavas). HD-25 är oslagbara, men även de billigare är säkert bättre än koss.

 

lycka till med producerandet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med vivi, Pihlips HP890 är finfina..

Riktigt bra bas, passform (kanonbra straps, brukar vara svagheten hos många lurar) och "isolering".. har köpt två stycken om de ena skulle gå sönder o dom skulle sluta tillverkas.

 

Riktigt lång sladd också, perfekt för hembio etc om man sitter en bra bit ifrån ibland. Dom är stora men för hemmabruk är dom perfekta, inget man går ut på stan med direkt.

 

Nackdel: Aningen klen plast för att slängas i golvet upprepade gånger men håller ändå riktigt bra.. (bara lite tejpande behövts under 3 år på första lurarna)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon är ute efter ett par budgetlurar har jag ett tips: Sony MDR-P180. Köpte ett par på El-giganten idag för 199kr. De känns lite plastiga och lär knappast hålla för att pokeravreagera sig på, men ljudet alltså - ett jäkligt varmt sound med grymt tung bas, som fungerar lika bra till stereon som mp3-spelaren. Trodde inte att man kunde få sånt här bra ljud för så lite pengar! Dessutom är de riktigt bekväma. (Och om ni undrar: Nej, jag är inte anställd av Sony, men jag blir alltid glad av att göra ett fynd.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Återupplivar denna tråd då mina hörlurar (koss 29) pajade i plastfästet mellan lur och båge. Hörlurarna har varit helt ok, men orkar fan inte ha något plastskit som går sönder efter ett par månaders använding (så går det om man bara betalar 350+kr eller vad d nu kan ha kostat en gång i tiden).

 

Stora kåpor är helt ok, är det philips Philips SBC HP890 (som knappt finns att få tag i) som gäller eller några andra förslag???

 

Haha, sitter o läser lite på olika ställen och så kommer jag över följande:

Lurarna klara mycket hög volum utan att man spräcker elementen.
Så bra, då spräcker man trumhinnorna först :lol: (såg fö filmen "Its all gone, Pete Tong" tidigare idag vilket hade lite extra effekt på just öra vs volym tänket).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Vad rekommenderar folk för trådlösa hörlurar för tv-tittande. Jag bryr mig inte mycket om utseendet, såvida det inte är något riktigt märkligt. Vet inte om jag egentligen har så där jättehöga krav överhuvudtaget, men jag lägger hellre ut lite extra än att behöva köpa nya med en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad rekommenderar folk för trådlösa hörlurar för tv-tittande. Jag bryr mig inte mycket om utseendet, såvida det inte är något riktigt märkligt. Vet inte om jag egentligen har så där jättehöga krav överhuvudtaget, men jag lägger hellre ut lite extra än att behöva köpa nya med en gång.

 

Jag kommer själv att beställa ett par Sennheiser RS-140. Jag har, precis som du, funderat på vilka lurar man ska välja. Efter en del googlande har jag kommit fram till att dessa lurar är jäkligt bra.

 

Amazon finns en hel del recensioner av "vanligt folk" och sådana recensioner är enligt mig väldigt mycket värda. Dessa lurar har också fått bra kritik av tidningar osv. Skrolla ner en bit på sidan.

 

Lurarna finns på Dustin Home för 1,395 kr. Fraktfritt.

 

Lurarna är slutna, vilket jag tycker om. Smaken kan dock skilja mellan olika människor på denna punkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett par sennheiser RS-130 för några veckor sen. De är ok. Väldigt enkla att handha. De laddar sig själva när man hänger dem på ställningen, sändaren har automatisk on/off, så det är bara en on/offknapp på lurarna som skiljer dem från ett par sladdade lurar. Och så bristen på sladd förstås, det är underbart att slippa den.

 

Utformningen är ok. Lite små runt öronen bara. De blir obekväma efter några timmar, men en vanlig film är inga problem. Har aldrig haft några hörlurar man kan ha dygnet runt dock, fast mina gamla philips var bekvämare. Jag har känsliga öron, kan knappt ha mössa på vintern utan att få ont i öronen. :roll:

 

Bra ljud, men lite brus får man räkna med. Lite jobbiga funktioner också, som kombinationen autotuning och strömsparfunktion. Sändaren stänger av sig efter tre minuters tystnad. Så om man har tagit en paus för att koka te, börjar lurarna söka efter en ny signal. Och precis när man skall hälla upp kokande vatten får man en telefonkonversation på högsta volym i öronen. :evil:

 

De har radioöverföring, så det funkar att lyssna på musik ända ut till tvättstugan på gården. Men för tv är det kanske bättre med infrarött, sämre räckvidd men det skall vara mindre brus. Och lite mer privat.

 

edit: haha, jag skrev tidigare i den här tråden att jag gjort sönder mina hörlurar och måste köpa nya. 13 månader tog det. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för tv är det kanske bättre med infrarött, sämre räckvidd men det skall vara mindre brus. Och lite mer privat.

 

IR suger stenhårt. Man måste ha fri sikt till sändaren. Själva grejen med trådlösa lurar är väl att man ska kunna slå en sjua eller hämta en kall öl utan att behöva ta av sig lurarna. En fördel är också att man hör vad som händer vid pokerborden när man står på toan eller i köket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...