Gå till innehåll

NL vs FL


HotRodFranki

Recommended Posts

Jämför du FL1/2 med NL1/2 nu? I så fall: :shock:

 

 

Pratat rent generellt utifrån frågeställarens fråga

 

 

Förövrigt sätter jag punkt för denna diskussion,

Var och en kan ju som sagt själva ägna ett par minuter åt att fundera på varför proffsen skulle rekommendera en större BR i NL om det nu var mindre svängningar (som vissa här påstår) och då prata vi givetvis x antal inköp i BR.

 

Loging off och punkt slut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det väl ändå BRA MÄRKLIGT att samtliga experter rekommenderar en betydligt STÖRRE BR i NL än i FL . Om det nu vore så att variansen var STÖRRE i FL än i NL så skulle väl det logiska vara tvärtom (men det tänkte ni väl inte på), hepp :-D

 

Se gärna inlägg #16

 

Tänk så här, om din förväntade vinst är 2BB/100 i FL och 10BB/100 i NL då slår en förlorad/vunnen pott på 10BB med faktorn 5 mot din förväntade vinst. I NL skulle då faktorn 5 motsvara en vunnen/förlorad pott på 50BB.

 

Blir det tydligare nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tidigare bara spelat NL, har vad jag tror ett vinnande spel men svängningarna är stora.

Har just börjat med FL, utan att egentligen ha någon uppfattning om hur man ska tänka så har ja plussat lite även där.

Vilka är de största skillnaderna / hur ska man tänka / starthänder mm??

 

Tacksam för (seriösa) svar!

 

1. Om du upplever svängningarna stora spelar troligtvis för högt för din BR. Se till att ha 30 fulla inköp (3000BB) så känns det tryggare och du riskerar inte så stor del av din BR vid varje bord.

2. Generellt FL kontra NL. Tajtare preflop, oftast bättre odds på draghänder, svårare att skrämma bort någon ur en pott och värdefulla blinds.

 

Jag är i och för sig ingen mästare på vare sig FL eller NL men läs gärna i forumet och posta en konkret situation som du är osäker på. Råden du får kan vara (beror på vem som svarar) nyttiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratat rent generellt utifrån frågeställarens fråga

 

 

Förövrigt sätter jag punkt för denna diskussion,

Var och en kan ju som sagt själva ägna ett par minuter åt att fundera på varför proffsen skulle rekommendera en större BR i NL om det nu var mindre svängningar (som vissa här påstår) och då prata vi givetvis x antal inköp i BR.

 

Loging off och punkt slut

 

Kan jag yrka på att du låter som en skottande fisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SOM SAGT, VARFÖR är gängse rekommendationen att man behöver STÖRRE BR i NL än i FL om så vore fallet???

Jo kort och gott därför att svängningarna - både upp och ner - är STÖRRE i NL och risken därmed att gula större vid en för låg BR.

 

lol.

 

Säg en proffs som rekomenderar större br för NL? Eller skit samma, säg en proffs som har kommit på hur man kan hitta en likhet mellan NL och FL (nivå och br mässigt)? Förresten, hur fan kan en proffs rekomendera vilket br man ska ha om han inte känner till individens spelstil och situation?

 

Allså alla säger till dig att du har fel, inte en ända människa här håller med dig! Varför kan du inte acceptera att du och dina proffs har fel och fråga vad som är rätt istället.

 

Personligen blir jag glad när jag har fel, för det är då man lär sig...

 

Är du fortfarande tjurskallig och vill inte ge dig så testa att lira både FL och NL så får du se hur fel du har ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol.

 

Säg en proffs som rekomenderar större br för NL? Eller skit samma, säg en proffs som har kommit på hur man kan hitta en likhet mellan NL och FL (nivå och br mässigt)? Förresten, hur fan kan en proffs rekomendera vilket br man ska ha om han inte känner till individens spelstil och situation?

 

Allså alla säger till dig att du har fel, inte en ända människa här håller med dig! Varför kan du inte acceptera att du och dina proffs har fel och fråga vad som är rätt istället.

 

Personligen blir jag glad när jag har fel, för det är då man lär sig...

 

Är du fortfarande tjurskallig och vill inte ge dig så testa att lira både FL och NL så får du se hur fel du har ;)

 

Men LOL (måste göra ett undantag) !!

 

http://www.expressen.se/index.jsp?a=555774

 

Citat:

" Spelar du No limit förespråkar jag att du har ännu mer i bankrulle än vad du behöver vid exempelvis Limit bord. "

 

Ps. Bara en av mååånga artiklar från olika artikelförfattare som säger det samma.

Så frågan består=HUR kan det komma sig att alla (i alla fall de flesta) proffs rekommenderar en STÖRRE BR i NL om nu svängningarna vore mindre än i FL???

Låter ju vääääldigt ologiskt och det måste väl t.om du hålla med om lol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men LOL (måste göra ett undantag) !!

 

http://www.expressen.se/index.jsp?a=555774

 

Citat:

" Spelar du No limit förespråkar jag att du har ännu mer i bankrulle än vad du behöver vid exempelvis Limit bord. "

 

Ps. Bara en av mååånga artiklar från olika artikelförfattare som säger det samma.

Så frågan består=HUR kan det komma sig att alla (i alla fall de flesta) proffs rekommenderar en STÖRRE BR i NL om nu svängningarna vore mindre än i FL???

Låter ju vääääldigt ologiskt och det måste väl t.om du hålla med om lol

 

 

hahaha läser du Karins pokerskola?

 

 

 

Din bankrulle dikterar vilken nivå du ska spela på och vilka turneringar som du har råd att delta i. En tumregel brukar vara det att en bra spelare ska ha ungefär 300 Big Bets (BB) i bankrulle, sitter du på ett Texas Holdem 5$/10$ Limit bord är det alltså lämpligt att ha minst 3000$ i bankrulle. Att ha en bankrulle som motsvarar 300 BB kan dock vara otillräcklig beroende på vilken pokervariant du väljer att spela. Spelar du No limit förespråkar jag att du har ännu mer i bankrulle än vad du behöver vid exempelvis Limit bord.

 

Om dú syftar på denna text så tror jag att Karin menar att det inte räcker med $3000 för att lira 5/10 NL, men det fattar ju8 vilken idiot som helst, så varför länkar du till den artikeln?

 

Sen så räknar man inte med BB (Big Bets) i Nl, utan med bb(big blind), kommer nog stå lite mer om det i nästa del av Karins pokerskola...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hahaha läser du Karins pokerskola?

 

 

 

 

 

Om dú syftar på denna text så tror jag att Karin menar att det inte räcker med $3000 för att lira 5/10 NL, men det fattar ju8 vilken idiot som helst, så varför länkar du till den artikeln?

 

Sen så räknar man inte med BB (Big Bets) i Nl, utan med bb(big blind), kommer nog stå lite mer om det i nästa del av Karins pokerskola...

 

 

Suck , i give upp. Lönlöst att föra en diskussion med person som inte klarar av att läsa innantill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck , i give upp. Lönlöst att föra en diskussion med person som inte klarar av att läsa innantill.

Det är uppenbarligen du som inte förstår vad Karin skriver, den delen du citare ur artikeln säger visserligen vad du har sagt hela tiden. Men sätt in den i hela stycken så är innebörden (och vad hon menar) en helt annan, dvs att du har fel.

 

mer swings i FL än NL sett till winraten (förutsatt att man är en vinnande spelare)

Väldigt givande inlägg i debatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pedagogiska hörnan presenterar:

Litet enkelt sifferexempel

 

Antag att jag har samma winrate per 100 spelade händer i NL100 som på FL5/10.

 

Låt oss ta ett rimligt värde för denna winrate, nämligen 10$ per 100 spelade händer. Det innebär följande:

 

Min winrate på FL-språk är 1BB/100Händer. 1BB är en big bet, dvs 10$.

Min winrate på NL-språk är 5PTBB/100Händer. 1 PTBB är två big blinds, dvs 2$.

 

Alltså är vinner jag lika mycket oavsett om jag spelar på NL100 eller FL5/10. Alla med? Tror att alla kan hålla med om att ovanstående siffror är rimliga, varken överdrivna upåt eller neråt.

 

Nu tar jag och kikar i mitt statistikprogram och ser på min varians (verkliga siffror över 20k händer).

Varians per spelad timme på NL100: ca. 50$

Varians per spelad timme på FL5/10: ca. 140$

 

(nu är det varians per timme, men jag har spelat ungefär lika många händer per timme på båda, så det är jämförbart)

 

Resultatet är ganska slående. Det är hål i huvet av mig att spela FL, trots att jag tycker NL är tråkigt.

 

Slutsats: Man behöver större bankrulle för att spela FL jämfört med NL om man ser till winraten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...