Suppe Postad 6 Februari , 2005 Rapport Postad 6 Februari , 2005 vad betyder ROI?? Return Of Investment Ta en titt i PF's FAQ, där står det mesta man behöver veta. Citera
sherqs Postad 7 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 7 Februari , 2005 vet inte om den här frågan hör hemma här, men vad innebär egentligen ROI??? och hur räknar man ut ROI?? Citera
QoS Postad 7 Februari , 2005 Rapport Postad 7 Februari , 2005 Delar av tråden till Poker OT. Enjoy! - QoS Citera
Jansa Postad 7 Februari , 2005 Rapport Postad 7 Februari , 2005 Är inte helt säker på vad det innebär, men jag har för mig att det är ungefär som det låter. Dvs. avkastning på satsat kapital. Rätta mig om jag har fel. Om jag sätter in säg $10 på ladbrokes i början av månaden och vid slutet av månaden har $100, så får jag ett ROI på 10 (eller 1000%). Citera
sherqs Postad 7 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 7 Februari , 2005 Är inte helt säker på vad det innebär, men jag har för mig att det är ungefär som det låter. Dvs. avkastning på satsat kapital. Rätta mig om jag har fel.Om jag sätter in säg $10 på ladbrokes i början av månaden och vid slutet av månaden har $100, så får jag ett ROI på 10 (eller 1000%). tror inte riktigt det stämmer, folk brukar ligga under 50% har jag för mig... Citera
TANDEMCYKELN Postad 7 Februari , 2005 Rapport Postad 7 Februari , 2005 tror inte riktigt det stämmer, folk brukar ligga under 50% har jag för mig... Jo, det stämmer. (pengar vid månadens slut)/(pengar vid månadens början)*100-100. Citera
MrGunner Postad 7 Februari , 2005 Rapport Postad 7 Februari , 2005 Frågade samma fråga i en annan tråd för ett tag sedan. Sven skrev: ROI = Return On Investment Om du betalar $ 10 för att spela en turnering och vinner $15 så blir ROI = (vinst-investerat kapital)/investerat kapital = (15-10)/10 = 0,50 = 50% Citera
Jansa Postad 7 Februari , 2005 Rapport Postad 7 Februari , 2005 tror inte riktigt det stämmer, folk brukar ligga under 50% har jag för mig... Ok, då e det nog jag som e ute och cyklar. Nån som vet exakt vad det innebär? Citera
Gyre Postad 7 Februari , 2005 Rapport Postad 7 Februari , 2005 Frågade samma fråga i en annan tråd för ett tag sedan. Sven skrev: ROI = Return On Investment Om du betalar $ 10 för att spela en turnering och vinner $15 så blir ROI = (vinst-investerat kapital)/investerat kapital = (15-10)/10 = 0,50 = 50% Tycker det är lite konstigt. ROI står ju för return of investment, borde inte en nettovinst på $5 på insatta $10 då ge ROI på 150%? Om ROI ligger på 50% borde man ju bara få tillbaks $5 av $10 satsade om man tar det ordagrant. Citera
Jansa Postad 7 Februari , 2005 Rapport Postad 7 Februari , 2005 Frågade samma fråga i en annan tråd för ett tag sedan. Sven skrev: ROI = Return On Investment Om du betalar $ 10 för att spela en turnering och vinner $15 så blir ROI = (vinst-investerat kapital)/investerat kapital = (15-10)/10 = 0,50 = 50% Tycker det resonemanget verkar mycket likt det jag skrev i ett tidigare inlägg. Citera
MrGunner Postad 7 Februari , 2005 Rapport Postad 7 Februari , 2005 Missade att läsa ditt inlägg på den sekunden du postade ditt före mig. Citera
Jansa Postad 7 Februari , 2005 Rapport Postad 7 Februari , 2005 Tycker det är lite konstigt. ROI står ju för return of investment, borde inte en nettovinst på $5 på insatta $10 då ge ROI på 150%? Om ROI ligger på 50% borde man ju bara få tillbaks $5 av $10 satsade om man tar det ordagrant. Ja, precis så som jag tror. Citera
TANDEMCYKELN Postad 7 Februari , 2005 Rapport Postad 7 Februari , 2005 Tycker det är lite konstigt. ROI står ju för return of investment, borde inte en nettovinst på $5 på insatta $10 då ge ROI på 150%? Om ROI ligger på 50% borde man ju bara få tillbaks $5 av $10 satsade om man tar det ordagrant. Nej. Om du har ROI på 0 % går du plus minus noll. ROI på 100 % ger dig $20 tillbaka på satsade $10. Citera
Hjort Postad 7 Februari , 2005 Rapport Postad 7 Februari , 2005 Jag har alltid tolkat "Return On Investment" som vinst, alltså det man får tillbaka utöver investeringen. Alltså, om du sätter in $10 och slutar på $15 så har det en ROI på 50% eftersom vinsten är 50% av det investerade beloppet. Citera
Jansa Postad 7 Februari , 2005 Rapport Postad 7 Februari , 2005 Jag har alltid tolkat "Return On Investment" som vinst, alltså det man får tillbaka utöver investeringen. Alltså, om du sätter in $10 och slutar på $15 så har det en ROI på 50% eftersom vinsten är 50% av det investerade beloppet. Hur skulle världen se ut utan Hjort. Tack, jag börjar nu äntligen få lite klarhet i det här.. Citera
Gyre Postad 7 Februari , 2005 Rapport Postad 7 Februari , 2005 Får nog ge mig och inse att det är så som Hjort (och andra) har sagt. Fast jag hävdar att det går att tolka även som jag gjorde utan att det blir fel om man ser till ordens innebörd Citera
ades_va Postad 7 Februari , 2005 Rapport Postad 7 Februari , 2005 Lögn! Lögn alltihopa. ROI betyder egentligen "Rice on Ice" och är en Is-show i södra Frankrike. Citera
kydyl Postad 7 Februari , 2005 Rapport Postad 7 Februari , 2005 Om begreppet känns svårt så tänkt på bankränta. har jag fått 2% i ränta på ett år så var min return of investment 2% ROI är för övrigt ett ganska väl använt begrepp utanför pokern med. Citera
baller Postad 7 Februari , 2005 Rapport Postad 7 Februari , 2005 d finns hyfsat tjocka böcker som bahandlar ämnet (inte bara roi iofs) är det någon som vill ha en bokrekommendation i företagsekonomi så är det bara att säg till Citera
MJ Postad 7 Februari , 2005 Rapport Postad 7 Februari , 2005 Sherqs ifrågasätter siffrorna som Jansa får fram i sitt räkne-exempel, och vanligast är väl att man tittar på de små "investeringar" som man gör dagligen genom sitt sng- eller mtt-spelande. Ger då helt andra siffror och 50% är väl en rimlig/bra siffra här. Man brukar titta på det "arbetande" kapitalet och dess snittsiffror. Citera
Mc_Bogga Postad 8 Februari , 2005 Rapport Postad 8 Februari , 2005 Sherqs ifrågasätter siffrorna som Jansa får fram i sitt räkne-exempel, och vanligast är väl att man tittar på de små "investeringar" som man gör dagligen genom sitt sng- eller mtt-spelande. Ger då helt andra siffror och 50% är väl en rimlig/bra siffra här. Man brukar titta på det "arbetande" kapitalet och dess snittsiffror. Visst brukar man använda detta mått och kalla det för ROI när det egentligen ger ens vinstmarginal. Alltså är det ROI som används här INTE analogt med det som används inom räkenskapsanalys. Vinstmarginal = Vinst / Omsättning ROI = Vinst / Insats Vinstmarginalen ger iofs en upskattning av ens ROI för en given turnering i poker, och borde gå att använda så länge man har ungefär samma förutsättningar (samma nivå). Att slå ihop sina 5$, 10$ och 30$ SnGs, eller blanda SnG och MTT ger dock inte ett mått som jag skulle kalla ROI eftersom förusättningarna är olika på dessa nivåer. Inom företagsekonomin brukar förväntad ROI användas för att värdera projekt, och är egentligen inte mycket mer än en förlängning av EV. ROI kan dock inte beräknas förrän utfallet är känt, och gäller alltså för EN investering. Kanske lite hårklyveri här, men men... Citera
Blado Postad 5 Mars , 2005 Rapport Postad 5 Mars , 2005 Vinstmarginalen ger iofs en upskattning av ens ROI för en given turnering i poker, och borde gå att använda så länge man har ungefär samma förutsättningar (samma nivå). Att slå ihop sina 5$, 10$ och 30$ SnGs, eller blanda SnG och MTT ger dock inte ett mått som jag skulle kalla ROI eftersom förusättningarna är olika på dessa nivåer. Kanske lite hårklyveri här, men men... jaha ok ändrar mitt excelblad då . Jag räknade ut ROI för både sng och mtt. Nu kommer ROI förändras lite mot det bättre hållet när jag tar bort mtt ur uträknandet =) *EDIT* Nehe jag inte gjort så tydligen! Aja min nuvarande ROI kommer stabileras snart hoppas jag. Citera
Recommended Posts