Gå till innehåll

NLT - Trn, LIVE, reraisa all-in med AJs preflop?

Recommended Posts

Postad

Blindsen tror jag var 800/1600 jag har ganska precis 15k i stacken och det var några minuter kvar på perioden. Fi (devalanteriel) hade typ 25k om jag kommer ihåg rätt?

Reads

Under den tid devalanteríel har suttit vid mitt bord har jag sett att han hade callat någon all in med 88 mot förmodade överkort, reraisat mig nån gång när jag skickat ut en raise i tidig position 2 gånger i rad (1:a gången fick jag blindsen, andra gången la jag mig mot omslaget). Han hade även raisat "likadant" ett antal gånger tidigare men vunnit de potterna osynad.

Själva handen

Devalanteriel raisade utg+2 eller liknande till 4k jämt, det foldas fram till mig som har AJs, jag slår om och bettar mina återstående chips tämligen övertygad att det ska foldas fram till dev om ingen hittat AA/KK.

När jag slog om så såg jag det som en semibluff där jag hade en liten backup i mina kort men jag hoppades vara uppe mot ett medelpar och få en coinflip om han nu synade. Händer som AJ och AQ hoppades jag att jag kunde få han att folda.

I och med att han hade rätt bra med chips så hoppades jag även att han skulle vara väldigt selektiv med de händer han synade med och att han inte skulle vilja riskera en så stor del av sin stack mot mig.

Anyway, jag blev synad med AQ, floppade färgdrag men klonkade inte och jag var ute. :)

Mina tankar

Jag kände att jag ville ta en chansning för att antingen dubbla upp och ha en bra chans under resten av turneringen, vinna de knappa 6k som då låg i potten eller åka ut om det ville sig så. Jag hade ca 10 bbs, blindsen skulle snart öka ytterligare och fegspela (eller var det jag som var dumdristig?) kändes inte så speciellt attraktivt.

Är detta ett väldigt tokigt resonemang?

Skulle jag spelat handen annorlunda om jag överhuvudtaget skulle spelat den?

Andra tankar, funderingar eller synpunkter?

* RP - QoS *

Postad

Eftersom pengarna inte är tillräckligt djupa så tror jag inte att du får dev att folda något par större än 77 eller AQ. Orsaken är ju att han vid omslag får

12800 : 21600 eller ungefär 1:1,7 i pottodds. Och om du kan väntas trycka med AQo+, AJs+ samt 77+ så har han rätt nära 1:1,5.

Det krävs en rätt tight re-raisedistribution för dig för att en fold av AQ ska vara rätt i det läget. Frågan är ju mer om mörkarna är tillräckligt stora för att du ska vilja gambla mot dev med AJs. Alternativt att du tror att han gör en väldigt lös open-raise.

Men eftersom det är en situation där dev inte kommer folda några bättre händer och knappast syna med någon sämre hand (skulle ju vara AT då) så tror jag inte att det här är något vidare bra läge att ställa på.