Gå till innehåll

NLT - Trn, kunde jag gjort annorlunda?


jna

Recommended Posts

Spelade igår en $5-turnering, NL freezeout på Prima (Expekt). Tog mig till finalbordet med en bra stack (andra eller tredje störst). Efter c:a en halvtimme där jag i stort sett foldade allt hade jag ramlat ner till femteplats. Då fick jag mitt stora läge. KK pre flop på SB! Eftersom jag inte har tillgång till poker hand history är siffrorna ungefärliga.

 

Intressanta spelare:

 

Position 5, vi kan kalla honom Nisse: Stack 20 000

SB: Jag (Snoken). Stack 26 000.

BB: jupke. Stack 45 000.

 

Blinds: 1000/2000

 

Pre flop:

Nisse calls 2000

Snoken raises to 4000

jupke calls 2000

Nisse folds.

 

Flop:

 

4d 5h 8d

 

Snoken all in 22 000

jupke calls 22 000

 

Snoken shows Kc Kh

jupke shows 7d 7h (Yes! Dubblat och klart)

 

Turn: 4d 5h 8d 6c (Godnatt! Drawn dead...)

 

Så här tänkte jag:

 

Försiktig höjning på floppen:

Eftersom jag spelat väldigt tight bedömde jag att en större höjning skulle skrämt bort Nisse (som också spelade tight). Nu foldade Nisse ändå. Å andra sidan gick jupke med. Perfekt! Dels ville jag ha en heads up och dels ville jag hellre ha den mot jupke än Nisse. jupke hade tidigare haft en rejäl stack som han börjat tappa genom att vara "loose".

 

All in på floppen:

 

Jag bedömde att jupkes troligaste hand var Ax. Eftersom floppen var essfri lastade jag in allt.

 

Skulle jag kunnat göra något annorlunda? All in pre flop? Hur skulle ni ha spelat? Hur skulle ni gjort i jupkes läge?

 

*RP för att markera turnering - Hjort*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höj mer preflopp, du ger för bra implicita odds annars eftersom du kommer stacka in på så gott som alla floppar. Dessutom så vill du ju ha betalt och du kommer få action av nästan alla par och en hel del ess, vidare så är potten så pass stor att det är bättre att ta den än att få syn på en minibet.

 

För övrigt så är det inte genom att vara lös man tappar pengar när man kör 3-spelar hold'em, det är genom att vara tight. Och om det är ovanligt för dig att höja upp till 3bb så är du antagligen för tight. Särskilt inte om du inte brukar bli aggressiv när en vek knapp limpar, en kille har en sämre än slumpmässig hand, den andre har en slumpmässig hand och det ligger 5k i potten. Minst sagt rätt lämpligt stealläge.

 

På floppen så är det ju klart att pengarna kommer åka in. Om din motståndare är rimligt aggressiv så föredrar jag definitivt en checkraise framför en all-in så att du kan ta rejält betalt av alla sämre händer han kommer beta vid check. Om det är en passiv snubbe är det nog ändå bättre att beta all-in, fast det beror ju mycket på hur mycket av en station han är.

 

I jupkes sits så får man ju börja fundera lite, det ska ju vara en hyffsat stark möjlighet att du sitter på överkort för att en syn ska vara rätt. Dock tror jag inte att det behöver vara så mycket som 50% eftersom det redan ligger 10k i potten. Jag hade oftast synat där, om jag nu inte var uppe mot en spelare som var väldigt tight och förutsägbar.

 

EDIT: Jupke måste ju så klart trycka preflopp. Detta för att bli av med Nisse, med 77 så är det ju jättebra om man kan få nisse att lägga en hand som QTs. Så där måste man ju defintivt satsa på att få coinflippa i en stor pott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

En fråga: Som ovan pokerspelare kan jag ofta tycka att det är svårt att hinna med att beräkna implicita odds, potodds mm med den korta betänketid man har på nätet. Detta trots att jag är snabb på huvudräkning. Är detta en egenskap man utvecklar efter att ha spelat ett tag? Vid livespel är det en annan sak, då man har obegränsad betänketid.

 

Dessutom vill jag förtydliga en sak som jag inte nämnde i mitt första inlägg: Alla 10 var fortfarande kvar vid finalbordet varav sju stycken inte betalde något pre flop. Jag blev alltså tia ($12.50). Surt, eftersom förstapriset var $300...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

En fråga: Som ovan pokerspelare kan jag ofta tycka att det är svårt att hinna med att beräkna implicita odds, potodds mm med den korta betänketid man har på nätet. Detta trots att jag är snabb på huvudräkning. Är detta en egenskap man utvecklar efter att ha spelat ett tag? Vid livespel är det en annan sak, då man har obegränsad betänketid.

 

Det kommer med tiden. Tänk på att du inte behöver vara så jävla nogrann i stridens hetta.

 

Oftast har man ett skapligt humm om hur stor potten behöver vara för att en syn ska vara korrekt utan att behöva dra fram miniräknaren och knappa och om det blev lite fel i huvudräkningen kan du alltid skylla på att du har implicita. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...