Gå till innehåll

Allt om färdigmat


-PK-

Recommended Posts

  • Svars 55
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Åt 1x micromat dagligen i över ett år. Mina erfarenheter är att Findus är enda tillverkaren som gör god mat, medan t.ex. Dafgårds ligger en bra bit ifrån när det gäller kvalitén. Ett par favoriter är jägarbiff, oxjärpar, ostschnitzel och pepparbiff. Pasta är också gott för övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men gaah Tetris. Det måste väl endå vara upp till var och en att avgöra vad man tycker är godast? Förövrigt så är det väldigt sällsynt att en mikrorätt tar 15 min att tillaga, oftast tar det 6-7 minuter och säg mig vilken måltid du kan tillaga på den tiden? Sen känns det ju lite bekvämare att sitta och läsa pokerforum medan maten tillagar sig själv än att behöva göra irodning massor av grejer på egen hand? Sen så kanske inte alla människor är speciellt duktiga på att laga mat så när man sitter själv om kvällarna så tycker iaf jag det är värde i att värma en mikrorätt. Det enda som jag tyckte var någorlunda vettigt i ditt inlägg var att du tyckte Karins Lasagne var helt okej. Det är den definitivt.

 

Väldigt många pastarätter kan du lätt slänga ihop inom 15minuter och blir 100ggr godare. Göra mat i ugnen (gratänger, pajer etc) kräver inte mycket effektiv tid i köket. Vad jag själv ofta brukar göra är att köpa halvfärdiga grejer, som klyftpotatis, potatissallad och sen steker till en bit kött och styr upp en schyst sallad till det, det tar inte mer än 5min.

 

Visst kan det kännas tråkigt att endast laga mat till sig själv, men ger man fan på att göra det så kommer man aldrig hamna i snabbmatsträsket om man inte måste.

 

Så att köra micromat handlar endast om okunskap och lathet. För att återgå till topic så tycker jag även att gräddstuvad oxpytt är riktigt gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saknar verkligen Chili con carnen som findus hade förut.. :( Riktigt god var den. Nu kör jag mest på Tacopajen och kyckling i Örtagårdssås. Gör precis som Djens och lägger i lite extra grönsaker. Ett tips är att steka paprika, champinjoner och majs som man sen blandar ner tillsammans med kycklingen. Blir riktigt gott för att vara micromat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bestämde mig idag för att köpa två stycken färdigrätter(inte helt ovanligt) och blev såklart extremt tiltad när man ser att Pasta Alfredo inte fanns :? Fick då syn på Biff Stroganoff som jag vet att jag ätit för ett par år sedan och har för mig att jag tyckte den var riktigt god så jag bestämde mig för att ta en sådan och också Pepparbiff som är en av mina favoriter. Stroganoffen var inte riktigt så bra som jag drog mig till minnes att den var men den var trots allt helt okej och jag lyckades äta hela. Tänkte sammanställa min egen pluslista för Findus färdigrätter så kommer jag fylla på vartefter jag har smakat de som jag inte har smakat än :) Har säkerligen glömt några stycken men de flesta är nog med :) Borde egentligen vara större skala än 5+ eftersom vissa rätter med samma stjärnantal inte är lika goda men men, De får ni ha överseende med.

 

Pasta Alfredo +++++

Pepparbiff +++++

Grillbiff Barbecue ++++

Cafe de Paris +++

Lövtunn Bit +++

Ostschnitzel +++

Biff Stroganoff +++

Kyckling Bearnaise +++

Kyckling i Örtagårdssås +++

Köttbullar ++

Jägarbiff ++

Schnitzel Cordon Bleu ++

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stroganoffen var inte riktigt så bra som jag drog mig till minnes att den var men den var trots allt helt okej och jag lyckades äta hela.

 

Sick roligt. Man får en skön bild av kvalitetsnivån i det stora hela när alla rätter är typ av barnportionskaraktär och en rätt som får 3 plus benämns som ovan. :D

 

Kan vi få en kvantifiering på en femplussare? "Topprätt! Jag åt hela rätt lätt och jag tror att jag t.o.m kände lite smak!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kyckling ala jakob är jättenöten, glöm inte att tillsätta jordnötter bara.

Jag såg den i frysdisken här om dagen men tanken att äta micrad banan lockade mig inte, men den är alltså ett fynd? Är det sant att jordnötter inte ingår?

 

Vem nämnde Pasta Alfredo? :) Det är den ultimata övernöten när det gäller mikromat och minst 4 i veckan måste man hinna med.

Alfredon är ryggraden på min micromatlista. Fast den kan bli lite tjatig efter flitigt användade under längre perioder.

 

Ska nog ner och fixa med en Kyckling ala jakob snart, ska bara vänja hjärnan på micrad banan. Känns riktigt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sick roligt. Man får en skön bild av kvalitetsnivån i det stora hela när alla rätter är typ av barnportionskaraktär och en rätt som får 3 plus benämns som ovan. :D

 

Kan vi få en kvantifiering på en femplussare? "Topprätt! Jag åt hela rätt lätt och jag tror att jag t.o.m kände lite smak!"

TILTA mig inte :D

 

Jag kanske uttryckte mig lite dåligt men jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera mig för att få de hela att låta bättre :) Stroganoffen var en svag 3a, definitvt inte mer än så. Det var ganska mycket mat dock, iaf så man klarar sig ett par timmar till innan det är dags att äta pepparbiffen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha alltid några kokta potatisar i kylen och stek en biff/korv, eller vad man nu gillar. Går på några minuter och blir garanterat godare en fabriksmat som man får kväjlningar av :!: Som sås kan man blanda creme fraiche med vitlök peppar, salt och citron, eller vilka kryddor man nu tycker är gott

No offence men det där lät riktigt äckligt faktiskt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha alltid några kokta potatisar i kylen och stek en biff/korv, eller vad man nu gillar. Går på några minuter och blir garanterat godare en fabriksmat som man får kväjlningar av :!: Som sås kan man blanda creme fraiche med vitlök peppar, salt och citron, eller vilka kryddor man nu tycker är gott

No offence men det där lät riktigt äckligt faktiskt..

 

potatis och kött??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...