Gå till innehåll

Dubbel utbetalning!


cAshville

Recommended Posts

Självklart får man tillbaka pengar som man betalat dubbelt på en faktura. Jag har gjort det alldeles nyligen och fick ett utbetalningskort på posten på summan (som man iofs får betala avgift för att lösa in, men ändå).

 

Jag skulle kontaktat spelbolaget ganska omgående och säga som det var , "Ni har betalat ut för mycket pengar till mig". Chansen att de upptäcker det ändå är väldigt hög och vill ha tillbaka pengarna.

 

Skulle det gå till rättegång (om det går så långt) så måste du (eller rättare sagt din vän :D ) kunna bevisa att han använt dem utan att förstå att det inte var hans pengar. Det finns säkert någon praxis från tidigare fall som de går efter beroende på hur stor summa det rör sig om.

 

Som någon sa tidigare , du kanske t.o.m får någon bonus eller annan uppmuntran om du är ärlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kan som andra nämnt jämföras med att du får för mycket pengar tillbaka i kassan eller att du beställer en vara från ett företag och de råkar skicka för mycket etc.

 

Detta är också en fråga som jag i ett annat sammanhang fått utrett av en professor i juridik.

 

Om vi bortser från att det är moraliskt fel att behålla pengarna är juridiken följande:

 

Du har ingen juridisk skyldighet att meddela att du fått för mycket.

Det är inte brottsligt att behålla pengarna, men när/om de upptäcker sitt fel kan de när som helst kräva att få tillbaka pengarna och du är ersättningsskyldig om du konsumerat dem.

 

Du kan aldrig hävda att du inte förstod att du fått för mycket (typ handlat i god tro), detta gäller oavsett storleken på beloppet.

 

Preskriptionstiden för möjlighet att kräva tillbaka pengarna är 3 år (10 år mellan företag).

 

Ovanstående gäller så länge som misstaget skett utan din påverkan. Har du däremot på något sätt lurat eller på annat sätt aktivt bidragit till misstaget kan det t.ex. vara fråga om någon form av olovligt nyttjande (mildare form av stöld).

 

Så i princip kan du låta pengarna ligga på ditt konto tills de kräver tillbaka dem. Om tre år är pengarna dina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moral och moral.. jag tror nog väldigt många inte har den moralen som dom hävdar om/när dom är i en liknande situation.

 

Mitt dilemma skulle mer ligga i att jag vill inte få "dålig karma" när jag lirar poker. D v s OM jag skulle behålla pengarna så kan du ju räkna med att du skulle hamna i en badstreak som inte är av denna värld.. dina KK möter AA, inga 50-50 sitter. glöm alla drag typ..

 

Annars är väl inte tusen spänn så mkt att skita ner sig för va? Gör det som känns bäst..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vem bryr sig om ett cpstort företag?

Köp (eller sno om det är ett stort flygbolag) ett par engångsbiljetter till Kuba och ta med dig Hampolito, jag tror det hade varit bäst så för alla parter.

 

Jag kan bara inte förstå hur folk tänker när de tycker att det är okej att bete sig illa mot ett företag bara för att det är stort eller multinationellt. Köp inga varor/tjänster av företaget om ni nu tycker att det är så hemskt och elakt!

 

Förbannade egoistiska kommunistslynglar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DU ser det inte som att du är en tjuv?

 

En tjuv är en person som stjäl andra människors tillhörigheter.

 

Du kanske borde tänka över definitionen på "tjuv" innan du anklagar mig för att vara en? Seriöst, här försöker jag göra en moralisk bedömning med hjälp av andra med erfarenheter av liknande fall och så kommer det någon nolla och kastar ur sig att jag är en tjuv! Haha.

 

Dom har gjort ett misstag, jag kontaktade en person inom 24h, skrev en tråd. Jag har inte använt pengarna.

 

osv

 

Min definition av begreppet tjuv är glasklart. Om jag drev en korvkiosk och gav dig 500 för mycket i växel (såg fel på femhundring och femtiolapp t.ex.) och du kommer på det när du kommer hem och inte ger tillbaks dem, är de dina då, eftersom du fick dem av mig?

 

Jag har innan inte riktigt förstått det där uttrycket som jacobmal o de andra slänger sig med, men här passar det så fruktansvärt bra, hur mår folk egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[quote name="Min definition av begreppet tjuv är glasklart. Om jag drev en korvkiosk och gav dig 500 för mycket i växel (såg fel på femhundring och femtiolapp t.ex.) och du kommer på det när du kommer hem och inte ger tillbaks dem, är de dina då, eftersom du fick dem av mig?

 

Jag har innan inte riktigt förstått det där uttrycket som jacobmal o de andra slänger sig med, men här passar det så fruktansvärt bra, hur mår folk egentligen?[/quote]

 

Men jag har inte brytit mot någon lag eller har dåligt samvete eftersom det är ett misstag som jag utnyttjar. Det är lite som om en målvak tabbar sig och passar fel utespelare, utespelaren ger inte tillbaks bollen till målvakten han tackar och tar emot och trycker in den i öppet mål. Utespelaren drömmer sen sött utan dåligt samvete eller mardrömmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förbannade egoistiska kommunistslynglar...

 

På nåt sätt känns det mer kapitalistiskt än kommunistiskt att både spela poker och utnyttja luckor i pengatransaktionssystem.

Utnyttja luckor i pengatransaktionssystem kan man nog göra oavsett vilken ideologi man förespråkar. Vad jag reagerade på i mitt ursprungliga inlägg var argumentet till att det skulle vara rätt att behålla pengarna. Tankesättet om att alla stora och/eller multinationella företag är onda och att man därför bör bete sig illa mot dem hör hemma inom kommunismen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...