back Postad 4 December , 2006 Rapport Postad 4 December , 2006 Vad är det för lagar och regler som gäller på böcker? Vad säger konsumentköplagen om öppet köp? Har nämligen köpt en bok som jag inte vill ha längre, boken var en beställningsvara men jag blev aldrig upplyst om att öppet köp inte gällde. Har fått för mig att öppet köp gäller på i princip allt, fast det kanske bara är när man köper saker över Internet? Citera
bzkt Postad 4 December , 2006 Rapport Postad 4 December , 2006 Här kan du nog hitta svaret på din fråga: http://www.konsumentverket.se/ Citera
back Postad 4 December , 2006 Författare Rapport Postad 4 December , 2006 Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker. Men det finns många varuhus, affärskedjor och enskilda affärer som tillämpar öppet köp utan att du behöver be om det. Det är alltså inte självklart att du kan återlämna en vara och få pengarna tillbaka om du ångrar ett köp. Vill du köpa en vara på öppet köp bör du be om det innan du betalar. Om affären går med på öppet köp är det viktigt att detta antecknas, till exempel på kvittot. Spara alltid kvittot. Lämna tillbaka varan i tid, det vill säga innan öppet köp-tiden går ut. Varan ska återlämnas i samma skick som när du köpte den. Källa: http://www.kov.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=128 Om någon annan undrar. Citera
Sactodian Postad 4 December , 2006 Rapport Postad 4 December , 2006 hade du beställt den på Internet? har för mig att man har lagstadgat öppet köp om man beställer via Internet... Citera
devalanteriel Postad 4 December , 2006 Rapport Postad 4 December , 2006 Du har fjorton dagars lagstadgat öppet köp om du handlar på distans. Det kallas för ångerrätten, mer info finns här: Jag är en länk! Klicka mig! Citera
back Postad 4 December , 2006 Författare Rapport Postad 4 December , 2006 Nej den är inte beställd på Internet. Den är köpt i en bokhandel men där var den en beställningsvara, tror ni att man kan hävda att boken köptes på distans och på så sätt få ångerrätt? Citera
poker_oscar Postad 4 December , 2006 Rapport Postad 4 December , 2006 Nej den är inte beställd på Internet. Den är köpt i en bokhandel men där var den en beställningsvara, tror ni att man kan hävda att boken köptes på distans och på så sätt få ångerrätt? Nej? Citera
Fido Postad 5 December , 2006 Rapport Postad 5 December , 2006 Nej den är inte beställd på Internet. Den är köpt i en bokhandel men där var den en beställningsvara, tror ni att man kan hävda att boken köptes på distans och på så sätt få ångerrätt? Sådana köp brukar vara väldigt svåra att häva. Iofs kan du säkert hävda att de inte upplyste dig om reglerna när du beställde, men i de flesta fall brukar det finnas en regel som säger att den typen av köp inte ger ångerrätt. Citera
Recommended Posts