Gå till innehåll

Tillslag i Gävle!


mgps

Recommended Posts

  • Svars 76
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Pokemonn provocerar alltid så härligt. Fast diskussionen blir mer filosofiskt OT. Kul ändå

 

Om tio personer kommer överens om att spela en pokerturnering om 5000 kronor har de tydligen enligt dagens lagstiftning begått ett brott. Men det finns inget brottsoffer. .

 

Byt ut ”spela en pokerturnering om 5000 kronor” mot

”spela en pokerturnering om allt de äger och har”, ”spela rysk roulett” så blir det inte lika tydligt. Bara för att man kommit överens så betyder det inte att det är OK.

 

Brottsoffret är inte lika tydligt ett offer, men visst kan man väl ändå säga att det finns ett offer.

De som förlorar pengar i turneringen har ju lidit skada pga av att någon har begått ett brott. Att ”offren” har gått med på detta gör naturligtvis att man inte tycker lika mycket synd om dem, men de är ändå offer för ett brott.

Sen om vi har bestämt att detta är ett brott mot oss (samhället) så är väl vi alla brottsoffer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du Pokemonn eller vad du nu heter!

 

Kan du läsa? Det står "Pokemonn". Konstig fråga. ;)

 

Hur kommer det sig att du alltid kommer med idiotiska inlägg hela tiden?

 

Jag vet inte, det faller väl på betraktaren att bedöma om ett inlägg är idiotiskt.

 

Vad är det för idiotiskt med att påpeka att det ÄR olagligt att arrangera pokerturneringar i sverige. För det är det ju, folk kan ju inte direkt bli förvånade om polisen kommer och kör en razzia. :roll:

 

Är det inte bättre du är tyst och går och lägger dig, Om du inte har nåt vettigt att säga!

 

Varför skulle jag gå och lägga mig, om jag inte är trött?

 

Dessutom tror jag att ditt inlägg är mindre vettigt. Är du en av de där som jag trampat på tårna när de vill vara häftiga och slå sönder saker igen? (om inte så ber jag om ursäkt för den insinuationen).

 

:)

 

Du skall ha en åsikt om allt, Fan har du inget liv förutom datan och PF?

 

Har du inte åsikter om det mesta själv? Klart att alla har en åsikt om det mesta.

 

Jo tack, jag har ett liv. Driver ett företag, har en fru och två döttrar, släkt och kompisar, osv. Själv då? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev egetligen inlägget endast för jag vet han är så lätt att skruva upp! När han läser mitt inlägg så vrider väl både han och brillorna sig 360! hahahah, Men jag menar han skall alltid ha en mottsatt åsikt som alla andra! att luffaren aldrig kan säga att den andre har en poäng! det är därav att jag tror hans liv består av datan och PF och ibland en bra rulle!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men iallafall, Vi får väl se hur det löser sig med pokern framöver nu när det är Moderater som styr, så det återstår att se!

 

Men visst fan är det lite dubbelmoral i landet och det suger.

 

skulle vara roligt om det kom en POSITIV dom i ett mål som detta ju!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men kan någon svara på varför de inte ingriper mot svepofanslutna klubbar? slump?

 

hur många tillslag har det varit i sverige? 2-3 ?

tror nog inte att det har om man är ansluten eller inte. svepof klubbar kommer nog med att bli besökta.

 

om jag inte har missupfattat allt,så måste väl polisen jobba utifrån att de har fått in en anmälan om pokerklubben.

 

ok visste inte det var så få men i andra tråden påpekade de attd e ej var svepofanslutna och inte heller de andra klubbarna så det lät som om det var så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men iallafall, Vi får väl se hur det löser sig med pokern framöver nu när det är Moderater som styr, så det återstår att se!

 

Men visst fan är det lite dubbelmoral i landet och det suger.

 

skulle vara roligt om det kom en POSITIV dom i ett mål som detta ju!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

damp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har pratats om tillslaget under varje nyhetssändning på P4 gävledala(eller vad det heter) och det som polisen sa lät inte så bra för övriga klubbar i distriktet. Han var minst sagt bestämd på sin sak och det lät som om att han tyckte att det var ett grovt brott. Han sa nåt i stil med: För att arrangera den här typen av arrngemang måste man söka tillstånd, och nått tillstånd kommer vi alldrig att ge. Därför rekomenderar jag att man inte arrangerar den här typen av arrangemang.

Han sa också att dom har haft spaning på klubben en längre tid.

 

Ungefär så var det iaf. Kanske finns det att ladda hem på rs.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men iallafall, Vi får väl se hur det löser sig med pokern framöver nu när det är Moderater som styr, så det återstår att se!

 

Men visst fan är det lite dubbelmoral i landet och det suger.

 

skulle vara roligt om det kom en POSITIV dom i ett mål som detta ju!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

damp

 

 

 

 

Har du Damp eller vad vill du ha sagt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför sköts inte alla pengahanteringen via en pokersite, neteller eller något annant sätt som gör så att inga pengar handhavs i lokalen. Sen spelar ni för chips och äran. Sen dagarna efter betalas vinstpengarna till respektive placering.

 

Något naivt att hävda att poker är ett skicklighetsspel och att turneringen därför var helt laglig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En eller några funderingar bara:

 

Hur ska dom kunna torska om det inte finns några stålars i lokalen, antar att dom inte fanns där?

 

O finns det några vittnen som kan intyga att det var spel om pengar?

 

Kan dom bli fällda genom att få bevis genom annonseringen på hemsidan?

 

Sen att dom sa i förhör själv att det var en prissumma har inget med dom här funderingarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skulle de ha kunnat missa att det är olagligt att arrangera pokerspel i sverige, med alla tillslag mot klubbar och alla skriverier det har varit om det bara under det senaste halvåret? :roll:

 

Det är väl rätt välkänt att denna typ av verksamhet befinner sig i en gråzon av lagen. Slutet sällskap är inte klockrent definierat och inte heller vilka insatsgränser som tillåts i slutna sällskap. Även alkohollagen lämnar möjligheter för slutna sällskap att utan tillstånd sälja alkohol vid enstaka tillfällen så länge priset inte är högre än "ett skäligt överpris".

 

Alla dessa faktorer är luddiga och det saknas prejudicerande domar. Därför är det väl fel att säga att hela världen vet att det är olagligt? När det kommer ett prejudikat finns det tydligare regler att gå efter. Dessutom har väl polisen gjort fel förut, se bara på Osmo Vallo fallet :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokemonn och 72o:

 

Det blir ganska krystat att beskriva brottsoffren i det här fallet?

 

Sjävlklart kan man diskutera var man ska dra gränsen vid extrema (och extremt ovanliga) överenskommelser som rysk roulette, duell, dödshjälp etc, men i de allra flesta fall är sådan här paternalistisk lagstiftning någonting som inte efterfrågas någon annan stans än bland riksdagens moraltanter.

 

Det är viktigt att skilja på riktiga brott med offer och politiskt konstruerade brott som pokerspel, prostitution och brajjrökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under tillslaget igår beslagtog polisen utrustning i form av bland annat pokerbord och kortlekar.

 

Och det ska va bra för? Är detta nån form av mordutredning där fingeravtryck ska tas?

Herregud var är världen på väg? Jag ser absolut ingen anledning till varför allt ska va så svårt. Varför kan folk inte få träffas och spela poker, även om pengar inblandade?

Föreningen i sig är ju ändå inte vinstdrivande. Jag struntar i om folk säger att det är ett brott. Ställ det i paralell till en våldtäck, mord, inbrott osv. Var hamnar då "pokerbrottet"?

Skärpning sverige!

 

 

Varför sköts inte alla pengahanteringen via en pokersite, neteller eller något annant sätt som gör så att inga pengar handhavs i lokalen. Sen spelar ni för chips och äran. Sen dagarna efter betalas vinstpengarna till respektive placering.

 

Hur pass lagligt blir det om man sköter det såhär? Det låter rätt smart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...