Gå till innehåll

NLT - SnG, strategitips för billiga SnG?


jna

Recommended Posts

När jag började spela pokerturneringar fick jag ofta höra hur viktigt det var att snabbt bygga upp en rejäl stack. När jag nu äntligen börjar gå plus på turneringsspelande gör jag precis tvärt om!

 

På senare tid har jag spelar nästan enbart sit and go. Min taktik har varit att spela tight tills det är 4-5 spelare kvar och sedan, ofta med en stack som varken är dominant eller svag, på allvar träda in i spelet. Tanken är att låta bordets "all in maniacs" spela ut varandra, och tidigt i turneringen i stort sett bara syna en all in med KK eller AA. Det har visat sig att när antalet spelare minskar kan man relativt snabbt jobba upp sin stack genom att spela tight och aggressivt. På de låga nivåerna jag spelar (oftast $5-turneringar) kan jag ofta lugnt höja rejält och få syn, trots att jag foldat/snålspelat 15-20 händer i rad! Spelaren på A3o eller QJs kan inte hålla sig! Den senaste tidens framgång har varit väldigt tillfredsställande, då jag för första gången känner att jag spelar poker med självförtroende (förutom det falska, farliga självförtroendet några whisky ger...). En negativ aspekt dock... På Expekt höjs mörkarna rätt snabbt, så de gånger jag misslyckas gör jag det ofta för att jag blir "uppäten".

 

Hur spelar ni turneringar? Bygga stack eller överleva? Finns det någon chans att min taktik fungerar på högre nivåer, eller är det helt kört att få någon att syna med en hand som är "underdog"?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som grundbud kan jag väl säga att högre insatser (om vi pratar lite högre insatser) inte nödvändigtvis betyder bättre spelare.

 

Spelar själv SnG rätt frekvent på allt mellan $5 + 0,50 till $50 + 5 och kan inte påsta att jag hittar någon markant skillnad på spelarna, det finns både tighta och lösa spelare på alla nivåer och lyckas du med en strategi på $5 så finns det inget som säger att du skulle misslyckas på exempelvis $20-borden.

 

Spelar ofta väldigt tight i multitable inledningsvis, stacken efter ungefär 4-5 blindshöjningar brukar sen styra strategin vidare, förut spelade jag alltid stenhårt shortstacked och gick för 1:a-priset, numera händer det rätt ofta i såna lägen att jag check-foldar mig ITM innan jag går på hårdare, ligger jag bra till fortsätter jag tight och låter de andra spela bort varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...