Gå till innehåll

NLT - SnG, chipleader, KK blir reraisad av storstack


Fairlane

Recommended Posts

Förutsättningar

4 spelare kvar i en sng, tre priser (5x, 3x, 2x där X är instatsen). Jag har plockat de sista 3-4 potterna med höjningar. Markerfördelningen är ungefär:

Jag: 4300, Fi1: 4100, Fi2: 1300, Fi4 1300

 

Spelet

Fi1 postar liten mörk (100)

Fi2 postar stor mörk (200)

Fi3 foldar

Jag sitter nu på knappen med KK och höjer till 750.

Fi1 reraisar mig till cirka 2000

Fi2 foldar

 

Så, vad gör jag nu? Om jag foldar så är jag fortfarande klart med i turneringen, som chip-tvåa. Syn känns dumt, för det ger mig ingen mer information och halva stacken är borta. Jag har nästbästa handen, så en reraise all-in och hoppas att han inte sitter med AA? Jag tyckte rairaise all-in kändes bäst och gjorde så och han synade med AA och sen var turneringen slut och jag missade pengarna.

 

Jag tänkte inte mer på det än så. Tyckte jag spelat rätt och inte kunde gjort annorlunda. Häromdagen berättade jag om handen för en kompis som är hyffsad pokerspelare (vet inte hur bra, men han har vunnit några torsdagstävlingar på Cosmopol, Stockholm). Han tyckte inte att det var så självklart. Han sa att han troligen spelat som jag, men helt klart var det inte. Däremot sa han att om det varit en större turningering och det varit 10 personer kvar istället för 4, så hade han nog foldat. Anledningen var att han satte Fi1 på minst ett ess eftersom han var redo att spela om stacken mot mig. Cashgame hade han tryckt in stacken utan att tveka, men i turneringsspel menade han att jag lugnt kunde folda och sen vänta ut småstackarna istället.

 

Kommentarer?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det svåra är ju om spelarna i denna SnG är stora tomtar, då kan han reraisa med TT, JJ, QQ, AQ osv. Har du någon read på Fi här? Om han verkar lagomt duktig kan du nog slänga dina kungar...men det är inte lätt och jag vet inte om jag själv gjort det. Vilket inköp handlar det om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stort inköp var det till turneringen? På billiga ($5-$10) turneringar går ju folk all in på A3o, QJ och liknande händer. Jag skulle bedömt risken för AA som otroligt liten och spelat precis som du. Var det en $100-turnering skulle jag ha funderat, men med stor sannolikhet tagit samma beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det svåra är ju om spelarna i denna SnG är stora tomtar, då kan han reraisa med TT, JJ, QQ, AQ osv. Har du någon read på Fi här? Om han verkar lagomt duktig kan du nog slänga dina kungar...men det är inte lätt och jag vet inte om jag själv gjort det. Vilket inköp handlar det om?

Om du slänger allt utom AA här så har din motståndare vunnit 950 på ett 2000 bet. Dvs om du slänger dig mer än 2 ggr av tre i det här läget så är det positivt EV i chips räknat för din motståndare att reraisa som ren bluff (utan att ta hänsyn till hans utdragningsmöjligheter). Då är frågan, har du AA i över en tredjedel av gångerna när du gör denna höjning? Troligen inte. Du måste spela handen om du inte vill lämna en enorm möjlighet för din motståndare att bluffa ut dig ur potter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det svåra är ju om spelarna i denna SnG är stora tomtar, då kan han reraisa med TT, JJ, QQ, AQ osv.

Varför är det så tomtigt då?

 

Särskilt mot någon som ens skulle fundera på att lägga KK här. För mig är det så jäkla långt ifrån kartan att det nästan korsat universum och är på kartan igen.

 

HJag skulle bedömt risken för AA som otroligt liten

Risken för AA i en sådan sekvens är aldrig otroligt liten, jag skulle tro att den är åtminstone runt 10-20% iallafall, ofta högre. Vilket förstås fortfarande inte är tillräcklig anledning att folda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju löjligt att sätta honom på AA, jag har svårt att tro att man känner till en spelares stil så väl att man kan göra det. I alla fall på internet, i de flesta lägen går du in med den bästa handen, eftersom han antagligen lirat QQ likadant. Tryck in, så jävla mycket plus EV :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en 10 euro sng. Folk spelade väl rätt tajt kring bubblan. Jag har lite svårt att tro att fi som ligger tvåa, väldigt nära först här skulle riskera att åka ut på QJ. Jag satte honom nog på högt PP alternativt AK, AQ, kanske AJ. särskilt som jag tagit smaskat i mig de senaste blindarna på liknande höjningar preflop (att jag satt på AK och liknande vet ju inte fi).

 

I cash-game är det solklart att jag måste trycka anser jag. I turneringsspel så tror jag fortfarande att det är rätt att ställa in, men jag kan förstå att man kanske hellre väntar ut småstackarna. Om man väntar ut småstackarna så kan man lika gärna folda KK direkt känns det som. Om man är ute efter turneringsvinsten bör det väl vara rätt att ställa in. Jag hade ju suttit med över 80% av markerna med tre spelare kvar om jag vunnit handen.

 

Hur mycket förändras förutsättningarna om det varit 10 spelare kvar istället för 4?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara kommentera ditt påstående om att syn inte ger dig mer information. Syn ger dig väl ändå mest information av de tre valen? Om du ställer in, vad får du reda på då? vad du än får reda på så spelar det ingen roll för du har inget kvar att göra i handen, du kan bara titta på. Synar du är det ju han som talar först på floppen, och då har du ju fått mer information.

 

Hursomhelst är det bara smeta in såsen preflop, bli kissad i munnen av AA och hoppa på nästa SnG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste denna tråd och efter 10 min tittar jag på 25/50 $ bordet, AA vs KK killen med KK prickar K och dubblar. Killen som förlorar frågar om den andre skulle callat all in pre flop, eftersom AA höjde varpå han blev höjd sen så re raisar han med sina AA, killen med KK säger att han skule foldat pre flop med sina kungar.

 

Jag har faktiskt 9 av 10 ggr sprungit in i AA med KK när jag har re raisat och killen gåt all in. Från och med nu slänger jag dem, speciellt i cash game. I turnering skulle jag alrdig slänga dem förutom kanske vid final bordet beroende på flera omständigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att slänga KK där är riktigt illa.

Eftersom du slänger KK så måste du vara "dåligt tight" vilket fi kanske hade fattat under spelet och då kanske han fatta att han kunde ställa in med vad som helst (t.o.m 72o) för han visste att du var så tight och skulle folda emot all-in raises. Speciellt om han trodde att du bara försökte stjäla för 5:gången.

 

Hans hand skulle kunnat vara pockets ner till 88 eller höga kort som AK, AQ kanske AJ t.o.m vilket är helt okej att ställa in med i sån här situation.

 

Och du foldar ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som förespråkar att man ska folda KK mot en reraise i cash-game, vad sätter ni reraisaren på för händer? Bara AA? Är det inte så att fi faktiskt kan tänka sig reraise med AK också? och kanske AQs eller QQ utan att anses väldigt lös? Om handdistributionen som reraisaren kan tänkas reraisa med är AA, AK, KK, AQs och QQ så måste det väl vara -EV att folda kungarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Att någonsin lägga KK någonsin preflop är enligt mig allt utom smart, den måste spelas, möjligtvis skulle man kunna slänga den om alla utom du har gått all-in, men aldrig annars, pre-flop alltså

 

Så du menar att du slänger in hela din stack hur djup den än är och hur än situationen ser ut? Isånnafall är du rätt galen och kommer garanterat torska mer med KK än vad du kommer vinna. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm är ni så tighta så ni foldar KK preflopp i en 10 € sitn go när det är fyra personer kvar? Jag hade utan tvekan ställt in han kan ju lika gärna ha 22 på den nivån. Klart att han kan ha AA men den risken måste ju va minimal... särskilt då du säger att du tagit hem dom 3-4 sista potterna med en raise.

 

Bara mina tankar, är väl inte speciellt mycke värda men.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker itne alls det e så självklart o spela KK, som en del säger att man ska göra dvs ställa in.....tycker att handen kan läggas både preflop o efter floppen...då man faktiskt kan syna eftersom det e ballongen o mot en som kör ut en....så kan man få en andra chans...även om man e leader om personen i fråga har Ax, så floppar det Ess så får man ta den situationen då, tycker det e onödigt o riskera hela ens stack mot storstacken...oavsett om det e 5$ eller 500$ förmodligen så e 10$ en nivå för honom likadant som folk tycker det e "tomtenivå" så ska man ju spela nästan likadant oberoende av nivå, man får ju ändra lite på sig men just ballongen brukar spelet vara hyfsat lika på de flesta nivåer

fast jag o andra sidan e inge stortjänare så, förmodligen så finns det en hel del flaws i mitt tänkande osså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...