Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena

Har funderat en del på en hand som utspelades igår. Vi har spelat i ungefär en timme och jag är inte speciellt imponerad av FI:s spel hittills. Har note på honom att vara ganska löspassiv och synstation. Han har tidigare synat trebet preflop ur position med K2o och därefter synat två barrels på K hög flop. Han har också checkminiraisat cb ibland för att sen lägga sig för ett hyfsat litet bet på turn. Vår image bör vara ett mellanting på TAG och LAG.

ILDUCE444 sitter på plats 3 med 3878.50

Bubbs sitter på plats 4 med 9879.50

HERO sitter på plats 5 med 4976.75

ILDUCE444 satsar s mörken 20.00

HERO satsar l mörken 10.00

HERO: Qd, Qc

ILDUCE444: --, --

Bubbs: --, --

Pre-flop:

Bubbs: Höj 40.00

HERO: Höj 140.00

ILDUCE444: Lägger mig

Bubbs: Syna 140.00

Flop (Board: Qh, 5h, 6h):

HERO: Satsa 200.00

Bubbs: Höj 400.00

HERO: Höj 1200.00

Bubbs: Syna 1200.00

Turn (Board: Qh, 5h, 6h, 10d):

Jag ser gärna lite kommentarer på spelet hittills samt hur vi ska spela vidare handen härifrån. Potten är på ca 2650 och vi har ca 3600 kvar. Jag har inte så bra koll på hur han brukar spela sina drag men tycker att hans syn på min 1200-reraise indikerar styrka. Hade han haft lägre set har jag svårt att se att han skulle vilja släppa ett kort till efter floppen. Vill vi spela för 300 bb här med toppset på enfärgad flop?

Postad

Jag hade ställt på turn, låt honom ta det svåra beslutet iom att han har position på dig. Har han en färdig färg har du trots all ca 20% att sätta kåk eller bättre. Sannolikheten att han floppar färgen är givetvis låg, men en det finns naturligtvis en risk för det.

För mig känns det klart bättre att vara den som pushar än den som synar. Genom att ställa får han ett tufft beslut om han drar på färgen. Jag skulle inte alls bli förvånad om hans miniraise betyder lågt pocket par och sitter han själv på setet lär han inte släppa.

Postad

Hade också ställt, men vill samtidigt tro att det är rätt spel av FI om han sitter på en SC, ni har ju djupa stackar och han tar troligen allt om han får in den.

Han miniraisar för att kolla vart du står, du läser det som en mesbluff, men han synar, vad kan han ha, han har gjort 2 ganska starka synar på dig.

triss, färdig färg eller drag till nötfärg är väl det enda vettiga, men troligen färgdrag elller färdig färg.

Postad

Ser ingen mening med att ställa på turn. Tror Fi hade reraiasat dig på floppen med färdig färg. Tror en check är bra för att inducera bluff med steg/färgdrag.

Har han färdig färg har du ändå svårt att komma ifrån den här potten och pengarna åker in. Men ställer du så kommer ju han endast syna med färdig färg och kanske lägre set. Tror du tjänar mer på att låta han beta sämre händer.

Tycker du spelar bra hittills. Kan ju inte släppa topsettet hursom bara för att det kommer en enfärgad flop.

Postad
Ser ingen mening med att ställa på turn. Tror Fi hade reraiasat dig på floppen med färdig färg. Tror en check är bra för att inducera bluff med steg/färgdrag.

Har han färdig färg har du ändå svårt att komma ifrån den här potten och pengarna åker in. Men ställer du så kommer ju han endast syna med färdig färg och kanske lägre set. Tror du tjänar mer på att låta han beta sämre händer.

Tycker du spelar bra hittills. Kan ju inte släppa topsettet hursom bara för att det kommer en enfärgad flop.

Hur gör vi om om brädan four-flushar på rivern eller om ett stegdrag sitter? Om vi inte ställer får vi ju i väldigt många fall stora problem oavsett vad som kommer på rivern och då måste det ju vara bättre att inte behöva fatt det beslutet senare. När Hero betar 1200 måste han ju redan bestämt sig för att den här handen ska spelas och då tycker jag att vi spelar den. Jag förutsätter att Hero har råd att torska ett inköp om så skulle vara fallet.

Postad
Jag hade ställt på turn, låt honom ta det svåra beslutet iom att han har position på dig.

Alltså, vill man att han ska få ett "svårt" beslut? Vill man inte att han ska syna så in helsike så mycket och snabbt som möjligt?

Postad

Jag säger inte att jag inte skulle ställa turn för det SKULLE JAG göra om jag spelat handen. Däremot så tror jag oftast att vi bara får syn av en bättre hand. Sitter fi på Ah så lär han beta turn om vi checkar.

Den "enkla" lösningen är att ställa på turn.

Postad
Jag säger inte att jag inte skulle ställa turn för det SKULLE JAG göra om jag spelat handen. Däremot så tror jag oftast att vi bara får syn av en bättre hand. Sitter fi på Ah så lär han beta turn om vi checkar.

Tror du verkligen det? Jag hade typ aldrig betat turn med, säg, AhAx här.

Postad
Jag hade ställt på turn, låt honom ta det svåra beslutet iom att han har position på dig.

Alltså, vill man att han ska få ett "svårt" beslut? Vill man inte att han ska syna så in helsike så mycket och snabbt som möjligt?

Jag märker att vi kanske har olika spelstilar eftersom vi tänker olika. Helt ok, jag beskriver kanske inte något optimalt spel men i alla fall hur jag skulle spelar och varför.

Varför vill vi att han ska syna för allt vad han är värd? Vi kanske inte har bästa handen, vem vet? Potten är tillräckligt stor för att ett ställ+fi-fold är ett värt spel. Det är bättre att ta ner en mid-size pot än att ge ett gratis/billigt kort för att torska en stor.

Jag ställer på turn. Skäl:

1. Han har bästa handen på turn

Vi tar ett felaktigt beslut men har i alla fall chans att dra ut med ca 20%. Fair enough.

2. Han har ett bra drag

Om han synar så ska han göra en felaktig syn. Om han är ett vettig spelare får han ett svårt beslut, även om han har steg-, färg eller färgstege drag. Precis så vill jag ha det. Om han lägger sig är jag nöjd med en fin pot.

3. Han tror han har bästa handen

Då kommer att han syna utan att ha något "svårt beslut". Få outs för fi och vi vinner allt som oftast en mycket fin pot.

--

Om nu fi skulle beta med Ah på turn så är det för sent att check-raisa får då har han redan odds på att syna. Jag förutsätter här att fi betar i närheten av 2/3 pot eller något liknande och jag tar hänsyn till Heros stackdjup.

Jag vet inte hur jag mer ska förklara hur jag tänker. Om det är rätt eller fel vill jag inte säga, men så hade jag spelat handen.

Postad

What Mr. Sansrom said.

Sen var väl readen att han var passiv också? En passiv spelare lär ju sällan bluffa sig AI med ett drag i en 300BB-pott här, eller?

Postad

Alltså, missförstå mig rätt, jag var inte emot ställ som spel och fokuserade inte på det. Det jag var emot var själva frasen, att motståndaren skulle få ett svårt beslut. Alltså, vi vill ju inte att han ska börja läsa in bättre händer hos dig än vad du har = färg.

Postad

Det är skillnad på AhAx och AhXx...

Postad

Vi säger så här, som spelet är hittills så är ett :heart: på Fi troligt. Vi tar för givet att readen på fi stämmer, att han kan syna trebet innan floppen med lankor. Alltså sitter vi med bäst hand.

Jag är beredd att ge fi chans till ett gratis kort på river och en chans för honom att semibluffa turn. Kommer ett :heart: på river så är det ju tråkigt men även om fi är löspassiv/synstation så tror jag inte han synar ett ställ ifrån oss på turn utan antingen färdig färg eller möjligtvis lägre set.

Allt är upp till hur man själv spelar är man nöjd med att vinna potten redan nu så är det väl bara ställa turn. Som jag skulle gjort.

Postad

Ok. Jag hade typ aldrig betat turn med, säg, AhXx här.

Postad

betta ~1500 och syna ett ställ.

Checka aldrig här. 99,9 % av alla FI's tar sitt gratiskort = not good.

Och en fråga, hur kan att ställa vara att ge FI ett svårt beslut? Har svårt att tro att sätter oss på draget och således synar med vidare range. Nej betta lagom och hoppas att degen åker in eller att han synar med sitt drag. För visst är vi ute efter att maximera vinsten om vi nu leder istället för att "vara nöjda med potten som den är"

Postad

Checkar du turn, kommer fi oftast checka efter med jättemånga händer du kan få betalt av och som du leder mot, t.ex. AhAx, AhQx, KhKx, ev. underset.

Har han en färdig färg, lär han väl beta turn, och då kommer vi inte undan särskilt mycket billigare ändå, eftersom vi lär crai.

Ett annat problem med att checka turn är hur vi ska spela på river om vi fi checkar bakom. Check-synar vi river om den blankar eller betar vi, och vad gör vi mot omslag? Check-fold om hjärter? Har han lägre set har vi pissat iväg sjukt mycket värde på turn. Om den parar, vad gör vi då?

Sen om vi ska ställa rakt av på turn eller beta runt 1500 är väl en smaksak, jag tror jag ställer rakt av.

Postad

Får tacka för alla kommentarer! Kul att det blev så mycket diskussion. Valde den linjen som Sansrom och några till förespråkat, dvs att få in pengarna redan nu. Betade ut och synade hans ställ men att ställa rakt av ger nog nästan alltid samma utgång i sånna här situationer.

Så här gick det iaf:

Turn (Board: Qh, 5h, 6h, 10d):

HERO: Satsa 2000.00

Bubbs: Höj 4000.00

HERO: All in

River (Board: Qh, 5h, 6h, 10d, 7h):

Showdown:

Bubbs visar: Kh, 9h (färg med högsta kort kung)

HERO visar: Qd, Qc (triss i damer)

Huvudpott:

Bubbs vinner potten på 9978.50 med färg med högsta kort kung

(15.00 spelavgiften togs ut för den här handen)

Postad

Ok. Jag hade typ aldrig betat turn med, säg, AhXx här.

Jag tror absolut fi hade betat med AhQx, tvåpar, överpar, ibland tror jag att man överskattar motspelarens förmåga att spela optimalt. etc. och det är definitivt händer som jag skulle slängt mot ett ställ. Och eftersom fi har rätt så vid hd så skulle han nog kunnat träffa tvåpar här.

Genom att checka handen så ger vi ett gratiskort men även chansen att få ut mer ifrån händer som skulle lägga sig annars.

Mot en aggressiv spelare så tycker jag vi ska checka turn ibland inte alltid.

Men som jag skrev tidigare så skulle jag ställa turn om jag spelade.