Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har lite funderingar kring minibetting.. När ska man egentligen göra de? Första tanken va ju att man ska minibetta när man tex. sitter på ett pp och man vill få upp potten lite ifall man skulle träffa..

Vid vilka andra situationer bör man minibetta?

Postad

nej, att minibetta när du sitter på ett PP som kan bli ett set är fel. Matematiskt så försämras dina implicita odds, då du kan vinna mindre i förhållande till hur mkt stackarna ligger på.

Personligen brukar jag använda minibettning på personer som alltid lägger sig på floppen om de inte träffat något. Eller om man sätter motståndaren på ett drag som han eventuellt missat...

Postad

nu är jag rixkass på poker, men jag kör lite "när man känner för det"

efter flop antar jag:

sitter du på en lagom stark hand, kanske top pair (hoppas den är stark ;) ) så kan man ju betta mista bet. det är billigt att gå med även om man inte har något. Väldigt lätt att få med sig folk på det sättet. Fast det beror kanske på nivån man latjar på?

Jag är ju inte direkt någon som lirar på 400/200 bord.

Postad
nej, att minibetta när du sitter på ett PP som kan bli ett set är fel. Matematiskt så försämras dina implicita odds, då du kan vinna mindre i förhållande till hur mkt stackarna ligger på.

hmm hur försämras de implicita oddsen? blir dom inte istället bättre? med tanke på att potten är större och fler vill åt den? Eller har jag missförstått hela implicita odds kapitlet?

Postad

Minibet preflop med dåligt PP tror jag inte på... Där vill man väl alltid limpa och kanske syna en höjning om det är hyfsat "deep stacks". Att komma in så billigt som möjligt preflop borde vara målet. Om man gör en miniraise pre och någon slår om, så kan man ju komma i läget när man måste slänga sina fina 44.

Jag gillar inte minibets särskilt mkt, däremot att variera lite mindre och större bets postflop. Tex en halvpott-bet kan ju verkligen vara på plats om man bara kan slå ett missat drag när röken har skingrat sig.

Sen tror jag det är dumt att bara lägga upp strikta linjer om när det är rätt eller inte rätt med små bets. Tycker det viktigaste är att känna spelaren och försöka veta vilka bets han ofta synar eller inte synar...

Postad

hur bra det är vet jag inte men om jag floppar ett monster, tex en kåk, brukar jag minibetta och hoppas på att bli raisad. Ganska ofta är det nån som hoppar på tåget och man kan få in en reraise. Annars använder jag det aldrig, känns liksom inte lönt.

Postad

hmm hur försämras de implicita oddsen? blir dom inte istället bättre? med tanke på att potten är större och fler vill åt den? Eller har jag missförstått hela implicita odds kapitlet?

Tänk såhär. Du sitter på ett 1-2 bord, alla har 200 i marker framför sig. Relationen mellan hur mycket du investerat, och hur mycket du kan vinna, blir (5 pers limpar) = (2*5) / 200. = 0,05

Om du miniraisar = (4*5) / 200 = 0,01.

Alltså blir de implicita oddsen större om du kommer in så billigt som möjligt med pocket par. Däremot behöver inte detta betyda att du alltid vinner mer genom detta sätt. Är dina moståndare tighta, och du har svårt att få ut mycket pengar post-flop kan det vara en bra idé att trissa upp potten innan...

Postad

Minibeta kan vara ett bra alternativ till check/raise eller slöspela en monsterhand.

En minibet visar ju egentligen bara svaghet och har man tur så blir man höjd.

Vad den gör är också att den bygger pott, även om det inte är så mycket. Har man tur kan man lura in någon i potten om rätt kort sen faller på turn.