Gå till innehåll

FL - SH, diskussion om AQ/AQs, FLT SH


Saint_Bjorn

Recommended Posts

Har spelat ca 500 givar på FLT SH idag och min absoluta hathand är permanentad för all framtid: AQ, suited eller inte är skitsamma.

 

Facit:

 

SB 2 st, -14 big bets

BB 2 st, -4.3 big bets

UTG 2 st, -9.5 big bets

MP/CO 4 st, -7 big bets

Knapp 2 st, -9.5 big bets

 

Summa: 12 st (vilket iofs är överrepresenterat på 500 händer) snyggt och fint fördelade på positionerna och sammanlagd förlust på 36.5 big bets

 

MEN...detta är inte en badbeat-tråd. Jag vill hitta orsaken.

 

Totalt sett har jag i min db nu ca 18K händer (har inte laddat in mina gamla Party-händer). AQs har jag fått 65 ggr och AQ 176, dvs 241 st tillsammans. Orkar inte räkna ihop bb för alla nivåer just nu, men på 5/10 där jag spelar mest har jag AQs 27 ggr med en förlust på 2.7 bb och AQ 81 ggr med förlusten 47.2 bb.

 

Överspel? Säkerligen, åtminstone från de tidiga positionerna och så 3-bettar jag säkert för ofta. Har som grundprincip att inte gå in med en styrkehand utan en raise och i shorthanded är AQ en stark hand (? jag har ju själv nyss bevisat motsatsen för fan!).

 

Nu ska sägas att datamaterialet är lite väl grunt för att dra några större slutsatser; dagens session i sig var en katastrof totalt sett, t ex mina AQ var 2 ggr uppe mot AK med floppat A och annars blev de utdragna eller träffade inte alls*, så denna session har helt klart påverkat resultatet på de 241 förekomsterna av AQ/AQs.

 

Nåväl, problemet är ändå för stort för att bortse ifrån och jag tänker gräva i min db för att försöka hitta vilka felbeslut jag tar och hur mycket som kan förklaras med slumpens otur och publicerar mina forskningsresultat här och hoppas nån vill diskutera det med mig.

Andra 6 max FLT-spelare (alltså, ej No Limit) får också gärna bidra. Vilka resultat har ni med AQ/AQs? Hur spelar ni dem? Hur svårspelade är de egentligen? Värdebetar? etc etc

 

* Liiite gnäll är tillåtet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara enklare om du skrev förlusterna i formen x BB/hand, om du använder PT finns den statistiken.

 

Du kanske överspelar den postflop? AK, AQ, AJ etc är väldigt floppberoende. Jag kan cappa med AQs och AQ preflop (om jag får tillbaka en reraise) men jag är ganska villig att släppa den på turn om jag inte träffar och stöter på patrull. Om det är ett passivt bord så slänger jag den om det är reraisat framtill mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som du säger, materialet är helt enkelt för grunt för att det ska gå att dra så specifika slutsatser. Det tog mig över 10k händer innan AK ens visade plus totalt i mitt PT!

 

Nu har jag ca 25k händer på party och snittar med AQs, 1.11 BB per hand, medan AQo ligger 0.39 plus.

 

(Jag ligger plus med alla ess ner till AT, det tog nog upp mot 20k händer.

T.ex. ligger jag plus med alla KJ ända ner till K9 men med KQ är jag back! Såväl suited som unsuited.

22 ligger avsevärt högre än treor, fyror och femmor!) !!!!

 

Har inte en aning hur många händer man behöver för att kunna dra några egentliga slutsatser. Därmed inte sagt att man ska kunna se över hur man spelar vissa händer man backar med trots att man inte borde göra det.

 

 

Angående hur man spelar den är jag nog till att börja med benägen att hålla med Sactodian - på ett passivt bord kan man mycket väl lägga AQ pre i en 3-betad pott. Annars spelar jag den alltid agressivt på ett "normalt" SH-bord. 2/4 just nu.

 

Träffar man flop brukar den vara relativt lättspelad tycker jag. Hur man gör om man missar beror ju extremt mycket på reads och motståndare. Om man orkar bomba på eller syna ner om man får motstånd d.v.s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ca 25k händer på party och snittar med AQs, 1.11 BB per hand, medan AQo ligger 0.39 plus.

 

(Jag ligger plus med alla ess ner till AT, det tog nog upp mot 20k händer.

T.ex. ligger jag plus med alla KJ ända ner till K9 men med KQ är jag back! Såväl suited som unsuited.

22 ligger avsevärt högre än treor, fyror och femmor!) !!!!

 

Angående hur man spelar den är jag nog till att börja med benägen att hålla med Sactodian - på ett passivt bord kan man mycket väl lägga AQ pre i en 3-betad pott. Annars spelar jag den alltid agressivt på ett "normalt" SH-bord. 2/4 just nu.

 

Min stats för AQs är 0.71 BB/hand och AQ 0.51 BB/ hand

Jag tar dom till showdown 61% rep 57 % av gångerna

Dock har jag bara 30 000 händer och suitade händerna konvergerar långsammare än offsuthänder eftersom man får dom mer sällan och eftersom jag spelar färgdrag aggressivt och har en tendens att vinna mycket eller förlora mycket.

Även för mig är KQs en problemhand, jag ligger -0.02 BB/hand med den och +0.39 BB/hand med KJs. Troligtvis överspelar jag alltså QKs.

Även jag har samma tendens, att tjäna mer på 22 än på 33-55

 

AQ utan träff postflop beror på motspelarna. På partypoker när jag spelade där för några månader sedan var det nog EV+ att checksyna de flesta gångerna.

 

På stars där jag spelar nu synar jag ner oftare om jag:

- Spelar mot en bluffbenägen motspelare

- Hittar någon sorts backdoordrag

- Brädet är parat

 

Jag tenderar att beta oträffad AQ om:

- Jag är uppe mot en mes

- Motspelaren är förutsägbar och jag vet att jag kan lägga mig mot en höjning

På river betar jag i princip aldrig oträffad AQ

 

Jag kanske är en mes, men jag lägger ofta AQo preflop mot en trebet, eller om jag höjt först in och det blir cappat bakom mig av tighta spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...