Gå till innehåll

Tells


sigget

Recommended Posts

Ok har funderat på det här sen i morse :P men saken är jag har rätt svårt hitta tells på folk när man spelar live och skulle uppskatta och jag tror fler än jag hade velat höra lite olika tells på olika personer och lite av era erfarenheter på tells ni har läst ut på en spelare och sen läst han helt korrekt och också sådana tells som ni trott han är tom men är inte det etc etc etc. vore intressant läsning. vet ej om denna ligger i rätt forum eller om det finns en sen innan.

 

Flytt till Livepoker - Myssion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok har funderat på det här sen i morse :P men saken är jag har rätt svårt hitta tells på folk när man spelar live och skulle uppskatta och jag tror fler än jag hade velat höra lite olika tells på olika personer och lite av era erfarenheter på tells ni har läst ut på en spelare och sen läst han helt korrekt och också sådana tells som ni trott han är tom men är inte det etc etc etc.

 

wp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är inte det här ett direkt svar på din fråga, men min uppfattning är att det inte är speciellt intressant att sitta och leta efter tells.

 

Var observant vid bordet, håll koll på hur dina motspelare spelar, använd fördomar för att snabbt sätta spelare i olika fack, kontrollera att dina bedömningar av spelarna stämmer.

 

Sedan, spela på känsla. Tror du, av någon anledning att någon bluffar, så syna. Din känsla för vad som är rätt har inte speciellt mycket att göra med ren slump, utan det är dina samlade intryck, och dina pokerkunskaper som samverkar, även om du inte kan sätta fingret på det. Känslan uppfattar även saker som tells, utan att man för den skull har suttit och letat efter dem.

 

Om du upptäcker att du har känslan för poker, kommer du att klara dig ganska bra i livepoker på hobbynivå, och kan sedan fokusera på att lära dig mer teori för att kunna utnyttja känslan för att ta matematiskt korrekta beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle du lita på en spelare av Daniel Negreanus klass? Tror att det kanske kom upp i intervjun i "Players" om att tells är överskattat. Jag har iaf läst något tidigare av honom i stil med: gå förbi ett 10/20 bord, så ser du garanterat en eller ett par spelare som tittar väldigt noggrant på de andras spelarnas näsborrar och du vet garanterat att de här är de sämsta spelarna vid bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en grym tell som funkar till 90 % som jag kom på att jag hadde själv och nästan alla har.

 

Om FI kollar på korten (på floppen/brädan) = han är svag

Om FI kollar på sin stackhög = Han har hand

 

Har ett par till som e lite sådär...

Pupiller ner eller rakt fram - svag hand

Pupiller upp och flackande blick ( tunga, kli i ansiktet ) - bra hand.

 

 

Men framför allt kolla in första förslaget, nästan för bra att jag ska tala om det här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är inte det här ett direkt svar på din fråga, men min uppfattning är att det inte är speciellt intressant att sitta och leta efter tells.

 

Var observant vid bordet, håll koll på hur dina motspelare spelar, använd fördomar för att snabbt sätta spelare i olika fack, kontrollera att dina bedömningar av spelarna stämmer.

 

Sedan, spela på känsla. Tror du, av någon anledning att någon bluffar, så syna. Din känsla för vad som är rätt har inte speciellt mycket att göra med ren slump, utan det är dina samlade intryck, och dina pokerkunskaper som samverkar, även om du inte kan sätta fingret på det. Känslan uppfattar även saker som tells, utan att man för den skull har suttit och letat efter dem.

 

Om du upptäcker att du har känslan för poker, kommer du att klara dig ganska bra i livepoker på hobbynivå, och kan sedan fokusera på att lära dig mer teori för att kunna utnyttja känslan för att ta matematiskt korrekta beslut.

 

Kan bara instämma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är inte det här ett direkt svar på din fråga, men min uppfattning är att det inte är speciellt intressant att sitta och leta efter tells.

 

Var observant vid bordet, håll koll på hur dina motspelare spelar, använd fördomar för att snabbt sätta spelare i olika fack, kontrollera att dina bedömningar av spelarna stämmer.

 

Sedan, spela på känsla. Tror du, av någon anledning att någon bluffar, så RAISA. Din känsla för vad som är rätt har inte speciellt mycket att göra med ren slump, utan det är dina samlade intryck, och dina pokerkunskaper som samverkar, även om du inte kan sätta fingret på det-

 

FYP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle du lita på en spelare av Daniel Negreanus klass? Tror att det kanske kom upp i intervjun i "Players" om att tells är överskattat. Jag har iaf läst något tidigare av honom i stil med: gå förbi ett 10/20 bord, så ser du garanterat en eller ett par spelare som tittar väldigt noggrant på de andras spelarnas näsborrar och du vet garanterat att de här är de sämsta spelarna vid bordet.

 

Har för mig att det är han som sagt nåt annat som jag tycker är ännu bättre: Det är inte alls svårt att hitta en tell på en motspelare, det kluriga är att förstå vad fan den betyder.

 

Nåt i den stilen, tycker verkligen han har en bra poäng med bägge dessa citaten. Bettingmönster är mkt viktigare än fysiska tells (man kan ju vara skadad som nätgrinder iofs) om dom inte är väldigt uppenbara och "aldrig" slår fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår inte riktigt ni som säger att tells är överskattat. visst, det krävs skit mycket av en att leta tells, istället för att sitta o koppla av om man foldat, ska man lägga märke till hur andra uppför sig och rör sig och sen komma ihåg detta om handen visas. det är krävande.

 

några tells jag kan förmedla på mina kompisar är;

om xx har ett stramt leende, spända läppar, så bluffar han

 

om xx rättar till markerhögen och fumlar lite med markerna när han bettar så bluffar han, om samme kille bettar lugnt och sätter sen armarna bekvämt i kors så har han stålet.

 

om en annan xx har bettat och man sitter o steker och tittar på honom hela tiden och han börjar andas lite tyngre så är han svag. :shock:

 

men annars så gäller väl det vanliga, att om man pratar med ngn som bluffar så får man rätt strama, stela svar tillbaka, medan om han har en hand så är denna avslappnad och kan skämta... :lol:

 

själv tycker jag det är vrål-kul att leta tells, att syna en bluff för man visste att han bluffade är helt underbart :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en polare som alltid börjar fnissa ohämmat när han träffar Esset.

Sen att han ofta har skitkicker är en annan historia.

 

Vad gäller tells så är de vanliga som jag hört och kan:

1. Skakar fingrarna vid betting så är det styrka pga adrenalinutsläpp.

2. Pulsförändringar, särskilt synliga vid halspulsådern, är tells. Kan dock betyda både extrem styrka lr bluff.

3. Vid enfärgad flopp brukar Fi sakna båda korten i samma färg om han kikar på dem igen för att se vilket kort som var i floppens färg. Man kommer ofta ihåg vilken färg man har om de är suited.

4. Sättet att betta marker är en tell. Gäller bara att utröna vad som är bluff o vad som är styrka.

5. Överlag hela kroppsspråket brukar visa när det är bluff. Om Fi utstrålar obekvämhet så är det ofta en bluff.

Ett trick är att när man misstänker starkt att Fi har stål så väntar man med att folda och läser in hans kroppsspråk när han har stål för att se när han uppträder annorlunda vid bluff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Caros bok är förvisso en mycket bra grundkurs, läste själv den för 3 år sen kanske och den utvecklade mitt spel. Däremot så får man inte glömma att varje spelare du möter har ett nytt betéendemönster och därför är det få (eller inga) tells som är universella och gäller för alla spelare. För att kunna läsa en spelare korrekt så underlättar det om du kan kategorisera motspelaren och se vilken spel/personlighetstyp han är, och därmed också se vad som är normalt bluff/normal-betéendemönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen när man pratar Tells mot spelare som spelat en del så får man ju tänka på att de kanske läst samma böcker och hört samma disskusioner en själv. Dvs, luta sig bakåt är ju ett tecken på en stark hand mao har du en svag hand luta dig bakåt, eller att de varierar.

 

Det jag vill säga i denna diffusa text är att "vanliga" tells kanske inte längre är Tells utan man får ju ha i tanke att den du möter kanske spelar dig ur stolen. Själv tror jag att dessa Tells inte är något som man ska fästa för stor vikt vid längre utan som tidigare nämt tex puls och dylikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en grym tell som funkar till 90 % som jag kom på att jag hadde själv och nästan alla har.

 

Om FI kollar på korten (på floppen/brädan) = han är svag

Om FI kollar på sin stackhög = Han har hand

 

Men framför allt kolla in första förslaget, nästan för bra att jag ska tala om det här...

 

Den är bra men knappast något nytt. Den finns i Caros bok och har även nämnts här

 

PS. berätta ALDRIG för de kompisar du lirar homegames med vilka tells du känner till och vilka du hittat hos dem. Kan vara kul att dela med sig kunskap men det är klart EV-. Det är även skoj att utforska deras tells ovetandes utan att de börjar inplantera falska

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

=) tack för alla snabba svar var intressant vetande skulle gärna vilja ha lite mer =) mina polare brukar säga till mig jaha nu tänker han länge nu har han något så utnyttjar det i varje situation när jag tänker bluffa eller när jag har något. dom synar inte en enda gång när jag sitter och funderar och funderar på hur mycket jag ska beta för få bort dom fast det dom inte vet är att jag väntar på dom ska säga nu harhan något igen och utnyttjar det till max.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm... Poker handlar ju till 99% om två olika situationer:

 

1) Fi har stålet

2) Fi bluffar

 

Som andra skrev tidigare, tells är kanske viktiga, men det är det övergripande som avgör. Bara i filmer som hela spelet går ut på att hitta en tell som avgör. Ganska sällan som det handlar om tokbluffar/stål.

 

Som sagt viktigare att läsa spelet i stort och utnyttja spelarnas bettingmönster osv. Du kanske plockar någon enstaka jättepott på en bra tell. Men du kan plocka dussintals genom att bara läsa spelet utan att titta på näsborrar, fingertoppar eller öronklåda. Men visst, när tre man kikar ner på sina kort när floppen kommer för att de inte kom ihåg vad de egentligen hade, visst inbjuder det till en steal! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om FI kollar på korten (på floppen/brädan) = han är svag

 

Kan även betyda drag hande eller att han träffa stenhårt och måste kolla efter att det verkligen stämmer. Anledningen till att många tittar är pga att de har svårt att komma ihåg korten. Har de suited eller pp så brukar de vara lätta att komma ihåg. Själv kollar jag alltid på korten igen när det är min tur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en grym tell som funkar till 90 % som jag kom på att jag hadde själv och nästan alla har.

 

Om FI kollar på korten (på floppen/brädan) = han är svag

Om FI kollar på sin stackhög = Han har hand

 

Men framför allt kolla in första förslaget, nästan för bra att jag ska tala om det här...

 

Den är bra men knappast något nytt. Den finns i Caros bok och har även nämnts här

 

PS. berätta ALDRIG för de kompisar du lirar homegames med vilka tells du känner till och vilka du hittat hos dem. Kan vara kul att dela med sig kunskap men det är klart EV-. Det är även skoj att utforska deras tells ovetandes utan att de börjar inplantera falska

 

Måste du berätta det? ....trode jag hadde blivit smart och kunde sätta mej på PPT snart :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste du berätta det? ....trode jag hadde blivit smart och kunde sätta mej på PPT snart :evil:

 

Nja, det var inte meningen att låta nedlåtande. Talar bara av egen erfarenhet. Det var enklare och mer lönsamt att spela med mitt kompisgäng innan jag började pladdra om olika tells jag uppfattade hos dem. Tells är absolut något användbart mot svaga spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...