role Postad 3 Februari , 2005 Rapport Postad 3 Februari , 2005 Goddagens alla, är en nisse som "fastnat" för TH på internet och försöker skapa mig en grund att stå på, skulle vilja ha Er hjälp med lite tankar o funderingar.... Jag spelar mest FL 1/2 på MP och gärna på 6pers borden, dock är jag i den mörka nybörjartunneln och blandar OK spel med chasing/calling (dåligt...) och borde rimligtvis åka på storstryk i långa loppet men gör inte det så ofta. Blir dockväldigt frustrerad när man får utstå en J**** massa kommentarer om fish o chaser etc när man som jag "alltid" gör följande: 1. Har jag par på hand (Shorthanded) vill jag se floppen till rimliga gränser men slänger mig sällan även om raise, kan gärna också se turn kortet men sen får det vara bra.. 2. Har jag färg på hand och 2 färg kommer ut (Shorthanded) så checkar/callar jag ner till rivern inom rimliga gränser. 3. Vill nästan alltid se floppen oavsett raise om jag sitter på Axs. Ovanstående 3 punkter gör att jag ibland vinner stort över folk som tycker att deras 2 par/triss på floppen etc är oslagbart och vräker ur sig en massa dumheter, men en hel del gånger är det givetvis torsk på tallin och då kommer ord som chaser/fish etc. Jag borde vara till glädje för alla som kan poker !?!?! Är detta dåliga förlorare eller proffs som har oddsen på sin sida som surnar till ?? (har ej lärt mig odds/outs ännu.....skall läsa på lovar...) Är också nyfiken på om det finns någon "pokerlärare" där ute som kan ta sig an en spelsugen nisse ? Skall införskaffa böcker också men att sitt o läsa på nätet är jobbigt då jag tyvärr inte har en printer. Tack o bock! Rubrikpill //Hickmott (Mer RP - Kubo) * Jäklar Kubo hann före med final touch! - QoS * Citera
Johan Postad 3 Februari , 2005 Rapport Postad 3 Februari , 2005 I shorthandedspel ska färgdraget bettas, inte checksynas. Citera
RaMz Postad 3 Februari , 2005 Rapport Postad 3 Februari , 2005 spela inte det lägsta paren om du ska spela dom passivt. syna ALDRIG tiill turn om du bara hoppas på 2 outaren til settet. Färgdrag HU ska du spela agressivt, och spela inte ruttna suitade kort, har du färgdrag i position så höj på floppen för free card på turn. Syna inte preflop med dåliga AXs, Lägre än A9 bör ej spelas om du inte är first in. Generellt så ska du spela tight och agressivt, och är du inte first in så ska du bara spela bra händer. Mentaliteten att du sitter och synar för att du hoppas på en 2 outare är detsamma som att GE bort pengar. Att syna är nästan ALDRIg korrekt om man inte har et bra drag eller slowplayar någon. Har du bäst hand så höj har du inte bäst hand så folda. Har du ett bra drag och tror andra killen kan folda, så höj. Har du ett bra darg och inte tror att den andr akillen kan folda och du har potodds för att syna på draget så syna. Posta några HHs i tråden så kan du får lite mer konkret feedback. Citera
summlan Postad 3 Februari , 2005 Rapport Postad 3 Februari , 2005 dehär är iof en smaksak, men ja hade rekommenderat att spela fullbord istället för SH. om man är ny som spelare så är ett fullbord betydligt lättare iom att du kan kasta alla knepiga händer och koncentrera dej på dom bra. 1/2 kanske är högt att börja spela på, beror på vilka nivåer det finns på siten du lirar på. men har man jobb och känner att man har råd att förlora ett par dolares på den nivån så varför inte. På Multipoker så är oftast 0.5/1 borden helt galna men brukar tighta till sej redan på 1/2. I SHspel måste du ta fler beslut än vid fullbord. Det blir viktigare att läsa spelare och även mellanpar kan vara bästa hand och du får även sämre odds att dra till färg/stege osv iom att de oftast är färre med i potterna. Spelar du fullbord kan man vänta på dom riktigt bra händerna och bara spela dom iom att blindsen inte käkar upp lika mycke. Men om du vinner pengar på SH så är det ju lika bra å fortsätta, det blir mer action än fullbord och du lär spela fler händer. skulle du börja förlora kan du ju fundera på att gå ner i nivå eller byta till fullbord. FL handlar om matematik och potodds. Det gäller att maximera vinst och minimera förlust. Att följa med på lågt par på hand vid raise och även se turnkort är ingen bra ide om det inte är många med i potten. Du kommer få in din triss väldigt sällan. Det finns massor med sidor på nätet som tar upp just potodds. Sålänge du har odds att dra till en hand så ska den spelas, har man det inte ska handen slängas. Iaf i början, sen finns de massor me trix att hitta på som bl.a hjort här på forumet är en mästare på, men ibörjan är de bäst att hålla sej till de säkra korten tills man känner sej varm i kläderna och behärskar det spelet bra. En bra grej är att skaffa pokertracker så du kan följa hur du spelar och hur motståndarna spelar. MP sparar händerna du spelat på hårddisken så du kan sätta så pokertracker uppdaterar varje minut, så följer den spelet i nästan realtid. Det är perfekt om någon raisar så kan du gå in å kolla på den personen va han raisat med tidigare för att sen bestämma om du ska spela din hand eller inte osv. Samtidigt kan du analysera händer du spelat å se om du verkligen spelade dom bra eller om du borde gjort annorlunda. Du har även statistik på alla händer du spelat, vilka du vunnit/förlorat på osv. Ett oumbärligt verktyg om man ska spela poker seriöst. Och bli inte avskräckt att skriva för moderatorerna ändrar i rubriker mm. Mej veteligt finns det inte en enda tråd som inte nån moderator pillat i My 2c. Citera
RaMz Postad 3 Februari , 2005 Rapport Postad 3 Februari , 2005 http://forumserver.twoplustwo.com/postlist.php?Cat=&Board=headsup Citera
Hjort Postad 3 Februari , 2005 Rapport Postad 3 Februari , 2005 I shorthandedspel ska färgdraget bettas, inte checksynas. I short-handedspel ska färgdraget check-raisas, inte bettas. I övrigt kan jag rekommendera fixlimitdelen av Super System 2 som introduktion till shorthandedspel. Boken kostar runt 260 spänn och är väl värd pengarna. Citera
Hjort Postad 3 Februari , 2005 Rapport Postad 3 Februari , 2005 1. Har jag par på hand (Shorthanded) vill jag se floppen till rimliga gränsermen slänger mig sällan även om raise, kan gärna också se turn kortet men sen får det vara bra.. Små par är ändå inte en särskilt bra hand även om det är shorthanded. Om potten blir höjd och synad innan det kommer till dig så är 55 och 66 inte särskilt bra händer. Får du rabatt från mörkarna så är det en annan femma så klart. Om det inte känns klart att höja eller trebeta ett par så är det oftast bäst att folda istället. 2. Har jag färg på hand och 2 färg kommer ut (Shorthanded) så checkar/callar jag ner till rivern inom rimliga gränser. Ditt motto för shorthanded bör vara något i stil med: "Beta, beta, beta, höja, återhöja" 3. Vill nästan alltid se floppen oavsett raise om jag sitter på Axs. Inte bra. Återingen om det känns tveksamt att trebeta handen och du inte sitter i mörken, folda. Vidare är A6s/A7s inte heller särskilt heta i de allra första positionerna. Jag borde vara till glädje för alla som kan poker !?!?! De där snubbarna kan i regel inte poker. Men det betyder förstås inte att du spelar bra som checksynar ned. Är detta dåliga förlorare eller proffs som har oddsen på sin sida som surnar till ?? Dåliga förlorare. Är också nyfiken på om det finns någon "pokerlärare" där ute som kan ta sig an en spelsugen nisse ? Vi har cirka 4000 här på forumet. Citera
summlan Postad 4 Februari , 2005 Rapport Postad 4 Februari , 2005 Är också nyfiken på om det finns någon "pokerlärare" där ute som kan ta sig an en spelsugen nisse ? Vi har cirka 4000 här på forumet. snarare 3999. ja kan bara lära ut hur man blir en konstant förlorare Citera
Recommended Posts