Gå till innehåll

Virusproblem? Ingen ström!


chapman

Recommended Posts

Hej alla glada. Har försök ominstallera en dator med virusproblem. Win XP gick inte att installera eftersom nyckel'n inte var giltig.

 

Nu efteråt blir det helt svart när man försöker starta datorn. Några förslag på vad som kan vara fel? Jo, det är inte mycket att gå på, men varför är det som att datorn inte får någon ström. Den gick att starta i fredags. Och ja, strömmen är inkopplad. Någon intressant teori?

 

Varför är det som att datorn inte för någon ström, den är helt död!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft kanske har implementerat nån funktion som förstör datorn som hämnnd för att du försöker installera piratwindows?? (eller åtminstone råkade knappa in fel kod)

 

Det låter väll lite långsökt. Konstigt är att skivan funkade för ett år sedan men inte nu längre. Den dator jag försökt installera till är inte uppkopplad mot internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har faktsit samma problem med en burk. Windows kraschade på något vis, och när jag installerar om startar installaionsprogrammet som vanliogt.. men det kommer inte upp något mer än den blå bakgrunden poch musen. Fattar inte vad som är galet.

 

men i ditt fall.. startar den inte alls? kommer du till POST??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, mjukvara kan inte ställa till det sådär. Om ingenting verkar få någon ström det är ett hårdvarufel du har. Är det inte ett enkelt kabelglapp (eller en trasig nätkabel) så är jag rädd att nätaggregatet pajat. Bara att gå ut och shoppa nytt. (Och hoppas att inget annat pajat samtidigt.)

 

Men testa att byta kabel först... det hjälpte mig en gång. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att använda ett gammalt nätaggregat. Dator som ska fixas är gammal åxå http://developer.novell.com/yes/43867.htm

 

Hittade lite behaglig info om nätaggregat

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=612278

 

http://www.nordichardware.se/Artiklar/?page=3&skrivelse=13

 

Men vad bör jag kolla efter om jag ska plocka ut ett gammalt nätaggregat från någon annan dator. Hur vet jag om det är kompatibelt(ska det bara få plats/gå att skruva dit+inte mindre Watt än vad enheterna kräver?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man bör se att det är samma formstandard (eller vad den tekniskt korrekta termen nu må vara) på din gamla burk och ditt nya nätagg. Men det verkar vara en ATX du har (m.a.o. inte *så* jädra gammal...) och vi är väl kvar i ATX-standard ännu. Så du kan nog köpa i princip vilket vanligt PC-nätagg som helst som säljs idag, eller för all del vilket som helst som såldes för fem år sedan också. Ett på minimum 200 W är väl att rekommendera, men det kan nog absolut funka med klenare också. En Pentium II är inte direkt någon stor energislukare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...