Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Idag på ladbrokes 40K guranteed

Vi är 29 kvar 20 första vinner pengar jag ligger kring 10 plats med ca 24K blinds är 600/1200 då jag i CO plockar upp KK. två limpare och en spelare spelare i mittenposition med i princip lika många marker som jag kvar höjer till 3.6K en stund funderar jag på att kasta kungarna men det har varit rätt tight spel och markerna har mest åk till den som raisat, jag skulle kanske kunna spela safe och klara mig in bland pengarna, jag ändrar mig och ställer in för 24K alla utom raisaren lägger sig. När han synar är jag nästan säker på att han har AA, det visar sig dock att han har AQoff men han träffar ett A på floppen och det är slut. Frågan är är det vettigt att ställa in med KK, borde jag kanske bara synat och ställt in senare om inget A floppade?

* RP - QoS *

Postad

Det var rätt play, otur finns det inget man kan göra något åt. Helt korrekt i min mening. Om du ville vara lite säkrare så skulle du ju som du själv sa bara synat och ställt in om floppen inte var A high, men det är en smaksak. Båda sätten har sina för och nackdelar, man kan göra ett fall för båda sätten helt enkelt.

Postad
Du är inte nära bubblan med 10 pers kvar att busta. Självklar och obligatorisk all-in.

Altivernet att syna och ställa in på de flästa brädar som inte innehåller A är det att tänka på?

Visserligen blir det väl svårare att få betalt av händer som AQ, samt att man kan råka ut för andra tråkigheter om de som limpade tidigt väljer att syna. Sen lär man väl förlora hela stacken mot AA här också.

Personligen så hade jag ställt in pre.

Postad
Du är inte nära bubblan med 10 pers kvar att busta. Självklar och obligatorisk all-in.

Vad tror du om en höjning till 9K? Dels kan det locka fram en all-in preflop från fi, och dels har du position på post-flopspelet (vilket ju gör det lättare att avgöra om fi's hand är Ax eller PP).

Postad
Altivernet att syna och ställa in på de flästa brädar som inte innehåller A är det att tänka på?

Problemet med det är att man öppnar upp för att bli utbluffad när A:et kommer. Dessutom så minskar A:et sannolikheten att motståndaren faktiskt har ett ess. Men det största problemet jag ser med en syn är att en höjning väldigt tydligt är +EV här och nu, medan en syn kanske eventuellt kan spara in lite bet.

Jag var lite hastig med att säga obligatorisk all-in, eftersom pengarna är lite djupare än så. Men spontant gillar jag inte alls synen, särskilt som den då och då kommer få en bustad av floppat set/tvåpar som annars skulle foldat preflopp. Dessutom så försvagar man sin höjningsdistribution rätt hyffsat i det här läget om man väljer att syna med AA/KK.

• 2 weeks later...
Postad

Jag tycker nog att det är hugget som stucket att syna eller gå allin. Personligen hade jag synat och sett vad som kommit på floppen. Kommer det ett A på floppen så kan jag folda min hand och har runt 20000 kvar och chansen att komma i pengarna. Kommer det inget A och jag har position på fi skulle jag checka och det är en någorlunda vettig spelare så kommer han säkert betta ut för att plocka upp potten, då skulle jag gå allin och även syna en allin ifall han är överaggressiv med missad flopp. Visst han kan ha floppat 2 par eller set men det är risker man får ta.

/Onlinechimp

Postad

Jag gör absolut inte anspråk på att vara expert, men när man är så nära pengarna hade jag tagit en syn och lagt mig om jag blivit höjd med ett A på floppen. Även om KK är favorit mot det mesta utom AA så är det ju marginellt. Visst förbättrar man sina chanser till en topplacering om man dubblar i det läget, men frågan är om det är värt det i ett längre perspektiv. Så länge man är med har man ju segerchans...

Ja, det är min lilla filosofi här i pokervärlden och den kan ju vara felaktig utifrån ett matematiskt perspektiv, vad vet jag.

Tärnström

Postad

Jo, men jag sa inget om hur stor marginalen är...

Får medge att jag inte hade järnkoll på oddsen där, men det är fortfarande nåt i stil med 2-1. Vet inte hur man ska räkna egentligen. Om man nu vinner två gånger och dubblar, jämfört med att syna och folda, hur mycket vinner man på respektive alternativ jämfört med att åka ut var tredje gång?

Tärnström

Postad

Du är i princip aldrig sämre än 70% favorit mot en hand som inte är AA, mot alla andra pp utom AA och KK är du 80% favorit. Säg att han kan ha AA-TT och AK-AJ, så borde snittet hamna på ungefär 70-75%, dvs du dubblar 3 ggr av 4 och åker ut en gång. Att inte ställa in är helt otroligt dålig poker.

Postad

Mina tankar...

Jag vet inte hur mycket du hade snappat upp av bordsatmosfären, var det ett lättspelat bord och du hade en trygg 10:e plats (pengamässigt) så tycker jag inte att du skulle ha ställt in med KK. Visst du är förmodligen favorit, men kör du all-in mer än en sådan här hand mot en större stack så är du plötsligt favorit att åka ur turneringen. Ok, riktigt så enkelt är det inte, jag har skalat bort många viktiga faktorer. Men som förenkling duger det någorlunda i det här fallet.

Men ok ta det här specifika fallet, han höjjer till 3BB efter att två har limpat, du kan ju anta att han har PP eller A,(K,Q eller Js). Det är väl en ganska rimlig gissning. mot ena kategorin är du förmodligen 4-1, och mot den andra ungefär 2,5 - 1, visst han kan ha haft mycket svagare händer än så, men du sa att spelet var tight.

med 9 platser kvar till pengarna, och en 10:e plats i pengaligan hade jag aldrig ställt mig all in mot Ax. Jag hade synat eller höjjt till 6BB för att se vad han gör och vänta på floppen. Jag anser att man ska ha mycket starka skäl för att ställa in alla sina marker mot en större stack i ALLA faser av en turnering, sen visst är det en balansgång mellan tableimage och odds.

hade han kört all in på mig efter 3,6k höjjning hade jag synat, och jag tror att han hade gjort samma sak mot mig (Förmodligen en ganska avgörande hand varesej man släpper den eller sätter emot). Så jag skulle inte lägga så mycket värde i chansen att han foldar preflop mot min all-in i första fallet. Och om man tar det ställningstagandet, är det verkligen värt att köra all-in preflop.

Poker rymmer många olika stilar och tankegångar, det här var mina iaf...

Postad

hmm tycker att det är ganska rätt att ställa in kungarna där, men att gå med me AQ låter lite osunt i ett sådant läge, men internetspelare brukar ju alltid lira på de mest konstiga vis.

Postad

Tycker att en sak inte har poängterats nog här...

Sluta vara så rädd för att åka ut!

På vissa (givetvis inte Hjort eller Nusseman) tycks det som att det finns två resultat i turneringar. ITM eller inte ITM.

Alltså...ställer du in med KK mot en större stack, så visst. Du riskerar att åka ut. Även om du är kanske 70% favorit. Men om du inte ställer in så ger du med största sannolikhet bort några placeringar i placeringslistan.

Låt oss säga att det hela ser ut enligt följande:

Slänga kungarna > cruisa vidare till en låg placering. Säg 15:e och $50

All-in och få syn av den spelaren ger i 30% av fallen $0 och i 70% av fallen en dryg dubbling, vilket kan tänkas leda till en 6:e plats och $150.

.7 * 150 + .3 * 50 = 105 > 50

Eller whatever. Ni fattar tankegången.

Postad

Det som jag inte tycker har poängterats nog här är följande: Varför antar folk att man inte får ut några pengar från kungarna om man inte kör all in? Blir så lustiga resonemang när det plötsligt blir allt eller inget! Varför skulle det vara en så stor förlust att syna eller t.ex. dubbla satsningen? Du har fortfarande samma vinstchans och du riskerar en mindre summa av dina marker preflop.

Visst jag är inte världens mest erfarne spelare, och jag är inte van vid internetpoker. Vidare så har ju alla sin egen spelstil, men jag föredrar nästan alltid att kunna spela korten även efter floppen. KK i det här fallet hade jag förmodligen släppt om det hade kommit ett äss på floppen och hans bettning tytt på en träff, annars hade jag förmodligen ställt all-in. I det läget finns det mer information att tillgå, enligt mig iaf. Visst du får i snitt lite sämre utdelning (beror på hur du spelar handen såklart) men jag tror att dina chanser att gå högt i turneringen ökar.

Postad
Jag anser att man ska ha mycket starka skäl för att ställa in alla sina marker mot en större stack i ALLA faser av en turnering

Självklart, och i det här fallet är skälet 7800 filliboppers i potten. Stooor pott vill du vinna direkt.

Får du syn av AA-TT + AK-AJ eller liknande blir du inte heller ledsen, eftersom du då har ca 70% vinstchans

Postad

nja 15 plats ger dryg $400 men annars är resonemanget bra.

skulle jag vunnit den all in:n hade jag varit chipleader med iaf 10K chips.

För mig handlade de mindre om att försöka ta mig in i pengarna än att ge mig själv en bra chans att vinna hela turneringen, ska man försöka vinna får man väl chansa lite....

Postad
Det som jag inte tycker har poängterats nog här är följande: Varför antar folk att man inte får ut några pengar från kungarna om man inte kör all in? Blir så lustiga resonemang när det plötsligt blir allt eller inget! Varför skulle det vara en så stor förlust att syna eller t.ex. dubbla satsningen? Du har fortfarande samma vinstchans och du riskerar en mindre summa av dina marker preflop.

Basic poker: Har du bästa handen så höj!

En standardhöjning är ofta att 3-dubbla tidigare bet, vilket i detta fall skulle vara 10,8k. Men eftersom det innebär att man satsar mer än 1/3 av sin stack, så blir spelet att gå all-in.

Om bara synar så ger du sämre händer en gratis chans att floppa ut dig.

Och även om du inte blir utfloppad så kan du ibland bli utbluffad av ett steg eller färgdrag.

Postad

Valium, svaret är mycket enkelt och Nusseman har väl redan svarat egentligen, men jag vill bara tillägga...

Om du tänker slänga in lite marker i potten för att sedan släppa kungarna om ett ess träffar så kommer du aldrig komma upp i de ca 70% du har innan floppen.

Chansen att inget ess hamnar på floppen är ((46/50)*(45/49)*(44/48)) eller 77.45%. Men att släppa kungarna (efter att ha betalat ett bet före floppen) så ofta som 22.5% av gångerna blir inte särskilt smart när vi betänker att du relativt ofta kommer få pisk de gånger inget ess har träffat. (Du har ju gett sämre händer odds att syna, så tvåpar och trissar får du räkna med att råka ut för ibland). DESSUTOM får du ju ibland syn av en sämre hand på floppen (kanske QQ) som kan dra ut.

Tanken med att se floppen är kanske inte helt fel, men du är alldeles för vek om du släpper mot alla floppade ess.

Postad

Köpte just Brunsons Super System 2. På sidan 523-524 redogör han för följande sekvens:

...$70000 which put me among the leaders... ...the player in first position opened, and the player in third psoition, who had about $50000 in chips... ...made a large raise. I looked down at my hand and found two kings. I considered my position in hte tournament and then threw them away. I've always felt I made the right play...

Spelar Doyle Brunson dålig poker?

Tärnström

Postad

Tanken med att se floppen är kanske inte helt fel, men du är alldeles för vek om du släpper mot alla floppade ess.

Eftersom han har position så löser det där sej ju ganska bra - om esset kommer: ställ in på en check från motståndaren, och folda till en all-in. Jag tror inte motståndaren ur position bara synar en preflop reraise med avsikt att ställa in oavsett om hans PP blir "överessat", då hade han nog gått all-in direkt innan flop.

Jag tror att en reraise till 9K är det bästa spelet mot de händer motståndaren kan tänkas ha. Att visa sig ovillig att ställa in direkt kan också locka in pengarna preflop från sämre händer än man lyckas med om man faktiskt ställer in direkt.

My 2 cents...