Gå till innehåll

Slowplay


Bluffaren

Recommended Posts

Jag satt med A7 sent i en turnering. På bordet kom 7 2 7. Som vanligt valde jag (tyvärr) att slowspela eftersom det var rainbow och ingen 6:a eller 8:a mellan 7:orna som kunde innebära stegdrag. På rivern bettade jag ungefär pottstorlek och en annan med större stack gick all in. Jag var dum nog att syna. Killen hade suttit med 99 och så kom en 9:a med rivern :(. Han hade förstås råflyt men triss är ju långtifrån säkert så jag skulle vilja fråga hur ni andra brukar spela en sådan hand från floppen och framåt? Min uppfattning är att man gör bäst i att alltid spela triss med hög kicker ganska hårt och hoppas att det är någon annan som sitter med samma triss fast med lägre kicker. Att spela triss med låg kicker är ju verkligen skitsvårt för risken är stor för att bli utslagen av en högre kicker om man skulle gå all in redan på floppen eller turn och slowspelar man handen så åker man lätt dit mot en jävla kåk eller stegjävel. Var anser ni att gränsen går för när det är befogat att slowspela? (alltså vilka händer).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju också på position, hur många och på vilka motståndare.

När i turneringen? Tidigt brukar det ju alltid vara någon som går all in. På bubblan är det kanske passivt.

 

Är det flera eller en aggressiv spelare mot så att du är säker på att någon kommer att satsa kanske du skulle checkat floppen från tidig position.

Men inte turn också.

Annars satsar jag många gånger direkt, kanske halvpott. "Massera potten" som Harrington skriver.

Har motståndaren AK eller överpar spelar de vidare.

Variation är bra, men du har ju själv bittert fått erfara varför man inte ska vänta till rivern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju också på position, hur många och på vilka motståndare.

När i turneringen? Tidigt brukar det ju alltid vara någon som går all in. På bubblan är det kanske passivt.

 

Är det flera eller en aggressiv spelare mot så att du är säker på att någon kommer att satsa kanske du skulle checkat floppen från tidig position.

Men inte turn också.

Annars satsar jag många gånger direkt, kanske halvpott. "Massera potten" som Harrington skriver.

Har motståndaren AK eller överpar spelar de vidare.

Variation är bra, men du har ju själv bittert fått erfara varför man inte ska vänta till rivern.

Kanske är det en bra regel att slowspela triss fram till turn (med minst kung som kicker) men aldrig fram till rivern? Självklart då under förutsättning att det enbart ligger rainbow och inga stegmöjligheter på bordet. Trådfrågan gäller dock inte bara triss utan slowplay i allmänhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk så här: Om motståndaren har AK så lär han syna i alla fall på floppen. Då får du in lite pengar.

Har han 99-AA kanske han slänger in en stor reraise på floppen i tron att han leder.

Om han (AK) inte träffar något på rivern lär han aldrig syna ändå= inget betalt för setet.

På finalbord eller när det är shorthanded kanske man slowar lite mer. Det beror ju också på vad man är för spelartyp. Är du TAG och har checkat och lagt dig mot betar tidigare kanske någon lockas att bluffa. Men synar du så vet de att de är slagna.

Överallt där jag har läst om slowplay är det ju knappast något som rekomenderas. Bara vid enstaka tillfällen och knappast med låga trissar (och här spelar ju inte kickern jättestor roll). Alla överkort utom essen blir ju jobbiga. Samma sak med lägsta stegen. Låg triss, låg stege= försöka få in pengarna tidigt om du får mothugg på floppbet.

Floppar du triss i kungar minskar riskerna och slowspel blir mer tänkbart osv.

 

Var det förresten så att båda satt och slowade så spelade ju båda handen galet och han hade mest tur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är det en bra regel att slowspela triss fram till turn (med minst kung som kicker) men aldrig fram till rivern? Självklart då under förutsättning att det enbart ligger rainbow och inga stegmöjligheter på bordet. Trådfrågan gäller dock inte bara triss utan slowplay i allmänhet.
Om man ska slöspela eller inte beror på så många olika saker (motståndare, pott, eventuella drag etc.). Av denna anledning tycker jag att den bästa regeln är att inte ha någon regel alls eftersom man ofta låser sig till den istället för att tänka själv. Visst kan det vara lockande med ett recept till ständig framgång men det funkar sällan i praktiken.

 

Mvh Rob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska slöspela eller inte beror på så många olika saker (motståndare, pott, eventuella drag etc.). Av denna anledning tycker jag att den bästa regeln är att inte ha någon regel alls eftersom man ofta låser sig till den istället för att tänka själv. Visst kan det vara lockande med ett recept till ständig framgång men det funkar sällan i praktiken.

 

Mvh Rob

 

Agree. Men om man tvunget vill ha en regel att följa så: Slowspela aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är det ju stor skillnad mellan en (som jag kallar det) dold triss, d v s 77 på hand och en 7:a på bordet och A7 på hand och 77 på bordet. Risken för att någon annan fixar kåk är förstås avsevärt större om det ligger ett par på bordet. Oddsen vid slowplay när det vare sig ligger ett par, steg eller färgdrag på bordet är enligt min mening väldigt goda med en dold triss. Man bör till exempel ha som regel att strunta i dyra färgdrag om det ligger ett par på bordet 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sakta i backarna.

Sug in svaren till din första fråga först.

Nu är det delvis nya förutsättningar, men det är nog samma svar. Om du har en dold triss är det ju minst lika bra att beta. Då är ju ingen rädd för trissen som de är när den är synlig.

Men det är samtidigt väldigt frustrerande om man råkar skrämma bort dem man bettar mot. Ifall någon höjde kraftigt preflop och det kommer ett ess i floppen så är det naturligtvis rätt att betta ordentligt men knappast om det typ bara ligger 10 5 2 (för då lär de tro att du har fått in din önskade triss eller att du sitter med A10 - någon med högt PP hade däremot fortsatt att syna men det är ju inte så ofta man har sådana händer emot sig).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sakta i backarna.

Sug in svaren till din första fråga först.

Nu är det delvis nya förutsättningar, men det är nog samma svar. Om du har en dold triss är det ju minst lika bra att beta. Då är ju ingen rädd för trissen som de är när den är synlig.

Men det är samtidigt väldigt frustrerande om man råkar skrämma bort dem man bettar mot. Ifall någon höjde kraftigt preflop och det kommer ett ess i floppen så är det naturligtvis rätt att betta ordentligt men knappast om det typ bara ligger 10 5 2 (för då lär de tro att du har fått in din önskade triss eller att du sitter med A10).

 

 

Så du menar att du bara betar när du har set? :-o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sakta i backarna.

Sug in svaren till din första fråga först.

Nu är det delvis nya förutsättningar, men det är nog samma svar. Om du har en dold triss är det ju minst lika bra att beta. Då är ju ingen rädd för trissen som de är när den är synlig.

Men det är samtidigt väldigt frustrerande om man råkar skrämma bort dem man bettar mot. Ifall någon höjde kraftigt preflop och det kommer ett ess i floppen så är det naturligtvis rätt att betta ordentligt men knappast om det typ bara ligger 10 5 2 (för då lär de tro att du har fått in din önskade triss eller att du sitter med A10 - någon med högt PP hade däremot fortsatt att syna men det är ju inte så ofta man har sådana händer emot sig).

 

 

Så du menar att du bara betar när du har set? :-o

Nej men jag låter oftast motspelaren betta om jag själv har dold triss frånsett på turn eller river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till bluffaren: ÄR du även öppen för att checka AA fram till river och openpusha där för att maskera?

 

Helt seriöst läs parres gamla slowplaytråd, fundera lite och inse att har killen något kommer han syna ändå så varför inte bara acceptera att slowplay suger om du nu inte floppar meganöt mot en galning som bettar alla gator tom men foldar för minsta poastoakbettet!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om det är så att de tror att du har set varje gång du betar, varför höjer du då inte alla potter pre-flop och continuation-bettar varje gång? De lägger ju sig om de inte slår set...

Det var den märkligaste fråga jag någonsin har fått. Vem har sagt att jag aldrig bettar eller höjer när jag har t ex högt par eller tvåpar?? Set får man ju dessutom aldrig före floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till bluffaren: ÄR du även öppen för att checka AA fram till river och openpusha där för att maskera?

 

Helt seriöst läs parres gamla slowplaytråd, fundera lite och inse att har killen något kommer han syna ändå så varför inte bara acceptera att slowplay suger om du nu inte floppar meganöt mot en galning som bettar alla gator tom men foldar för minsta poastoakbettet!!!

Nej AA är ju farligt att slowspela eftersom man trots allt bara har ett par.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om det är så att de tror att du har set varje gång du betar, varför höjer du då inte alla potter pre-flop och continuation-bettar varje gång? De lägger ju sig om de inte slår set...

Det var den märkligaste fråga jag någonsin har fått. Vem har sagt att jag aldrig bettar eller höjer när jag har t ex högt par eller tvåpar?? Set får man ju dessutom aldrig före floppen.

 

ROFL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om det är så att de tror att du har set varje gång du betar, varför höjer du då inte alla potter pre-flop och continuation-bettar varje gång? De lägger ju sig om de inte slår set...

Det var den märkligaste fråga jag någonsin har fått. Vem har sagt att jag aldrig bettar eller höjer när jag har t ex högt par eller tvåpar?? Set får man ju dessutom aldrig före floppen.

 

ROFL

Jag misstänker att du garvar för att jag avslöjade en svacka i mitt spel? ;). Det är klart att om jag brukar continuationbetta med höga par och tvåpar så blir det ju misstänkt i de andras ögon om jag plötsligt inte gör det (med set). Om jag har höjt före floppen med 99 och det kommer en 9:a med floppen så brukar jag dock betta litegrann så att det ska se ut som en continuations-bet. Ifall jag inte var den som höjde preflop utan bara synade med så lägger jag inte heller någon bet utan hoppas att den som höjde fortsätter att betta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag gillar egentligen inte slowspel eftersom det inte riktigt passar min spelstil (spelar mest HU sng). Jag betar nästan alltid ut 50-100% om det checkas fram till mig eller så betar jag ut ur position. När jag checkar så uppmanar jag ofta spelare att bluffa och det är lätt att trappa fiskarna på de sättet.

 

För att bli lite mer OT så när jag träffar set på ofarlig bräda så spelar jag den oftast hårt, om jag vet att FI har träff så får jag oftast bäst betalt genom att spela aggresivt hela vägen. Har FI inget så lägger han sig direkt, och om han har ett drag till stege/färg så vill jag ogärna ge honom odds till att syna och dra ut mig.....no way!

 

En sak till: lyssna för fan inte på Glimne när det gäller slowspel, han vill att man ska slowspela så fort man har träffat monster, nej då inte alls att man blir lättläst! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slowspelade nyligen QQ då jag var uppe mot en aggresiv spelare. på floppen kom bara lankor så jag valde att checksyna för att mana honom till att bluffa. Det lyckades bra och jag gjorde samma sak på turn när ytterligare en lanka kom. På rivern kom T och jag lade då in en ganska liten bet för att få det att se ut som ett fult köpförsök. Han gick all-in och jag synade ner hans AT, helt enligt planerna. Men efteråt kallade han mig "största fisken på nätverket". Någon som kan uttala sig om huruvida jag gjorde rätt eller om det var helt galet spelat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uppenbarligen blev det ju rätt eftersom du hade en bra read på fi. Och uppenbarligen hade han oturen att träffa tian så att han fortsatte bomba.

Frågor:

Hade du fulsynat före floppen också?

Hur fräck hade du känt dig mot KK, tvåpar eller ett set?

-------------------

Farsan sa att jag skulle syna en raise och en reraise med Jx och sedan syna en potbet och en all in med hålstegdrag på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...