Gå till innehåll

Joker på rivern!


dalsten

Recommended Posts

var det bara jag som skrattade när jag såg titeln på förstasidan och skrattade ännu mer när jag insåg att det var på allvar? :)

 

Ja, det var det.

 

Tänk om samma Scenario skulle hända på Cosmopol. Eller WSOP-finalen.

 

Sedan får man ju justera efter reglerna som gäller där han spelar (antagligen skrev han deti nte eller så kommer jag inte igåg!)

 

Mvh, KF!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ som jag inte tror att någon nämnt, är att anse jokern som ett boxed card, dvs som en bit skräp och plockas bort såsom ingenting hänt. Man tar således nästa kort i leken.

 

Efter att ha kollat Boc Ciaffones regel, så nämner han faktiskt exakt den här situationen:

 

"A joker that appears in a game where it is not used is treated as a scrap of paper. Discovery of a joker does not cause a misdeal. If the joker is discovered before a player acts on his or her hand, it is replaced as in the previous rule. If the player does not call attention to the joker before acting, then the player has a dead hand."

 

Det förefaller som om regelslutet var helt felaktigt. Och ni som kommer nu och säger "det finns inga universella regler"...ni behöver göra lite efterforskningar. När det gäller Hold 'Em och andra vanliga pokersorter, så är mer än 90 % av alla regler identiska världen över. Det finns något som man kan likna vid en "folkrätt" i poker, dvs universella regler som är att anse som standard.

 

När det gäller vilka regler som är att anse vara standard, tror jag inte det finns en informationskälla av högre rang än herr Ciaffone.

 

Case closed...jag löste gåtan. Lås tråden :lol::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanka på att du inte kanske fått A-A om det inte varit för Jokern vart i leken tkr jag du inte ska vara allt för arg.

 

Tycker faktiskt dom gjorde rätt även fall det kan kännas tvärtom om man sitter med A-A själv.

 

Har ingen betydelse. Du har fel. Man ska naturligtvis bara slänga bort jokern. Hade samma situation utan joker uppstått hade samma sak hänt, och ingen riggade ju kortleken. Absolut inte omgiv. Det är min lilla åsikt. Finns många andra tillfällen omgiv är rätt däremot tycker jag.

 

Om något så ska ju hela turneringen spelas om eftersom jokern har förändrat kortutdelningen hela tiden, inte bara under din hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att man ska spela om handen. Isf. ska man spela om alla händer före som spelades med samma kortlek. Jag röstar på att man "bränner" jokern och tar nästa kort. Mest logiskt. Så gör vi i mitt kompisgäng.
Om något så ska ju hela turneringen spelas om eftersom jokern har förändrat kortutdelningen hela tiden, inte bara under din hand.
Exakt! *Tummen upp!*
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...