Gå till innehåll

Hur sätta motståndaren på callrange i sitngo?


CarlLee

Recommended Posts

På lowlimit sitngo, Vad kan tänkas vara en vettig genomsnittlig callrange när man Pushar all-in?

 

Stack/Big blind ratio | callrange %

 

2 | 95% (nästa alla)

3 | 70% (22+,A2+,K2+,Q2+,J2+,T5o+,T2s+,96o+,92s+,87o+..)

4 | 40% (22+,A2+,K2+,Q9o+,Q5s+, JTo+, J8s+,T9s+)

5 | 35% (22+,A2+, K5o+,K2s+,Q9o+,Q8s+,J9s+)

6 | 30% (22+,A2+,K8o+,K4s+QTo+,Q9s+,JTs+)

7 | |25% (22+, A2+,KTo+, K8s+,QTs+)

8 | 20% (33+ A4o+,A2s+,KJo+,KTs+)

9 | 15% (33+ A7o+,A4s+,KTs+)

10 | 12% (44+, A9o+,A7s+,KJs+)

15 | 10% (55+, ATo+, A8s+,KQs+)

20 | 8% (66+, AT+)

 

 

 

Kan det här vara vettigt? Siffrorna är rent hypotetiska. Ge gärna kritik och synpunkter.

 

Om man sedan ska anpassa siffrorna efter varje spelare, vilka riktlinjer ska man ha när man läser av spelaren?

 

Om man inte har så stor statistik att gå efter men har "Voluntarily put in pot %" för pågående sitngo på spelaren, vilken är där relationen mellan vp$ip- värdet och callrange?

 

Andra synpunkter hur man kan sätta motståndaren i en sitngo på en callrange?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara i vilken position som helst, inga limpare. För att kunna använda ICM på rätt sätt behöver man ju en callrange att gå efter. Men jag antar att jag menar i slutskedet av sitngo´n, Kanske blir mindre problematiskt att göra det generellt om man bortser från när det är 4st kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på ett helt gäng omständigheter detta, bland annat alla kvarvarande spelares stacksizes, vilken position pusharen sitter i, hur många spelare som är kvar, och reads....

 

Men som någon form av fingervisning brukar jag oftast laborera med callranges på mellan 10-25%, men detta är givetvis MKT situations- och spelarberoende..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ponera att man har en väldigt bra siffra på genomsnittlig callrange (beroende på stack förhållande till BB) på en 11$sitngo. Om man sedan anpassar detta genomsnittet för varje spelare efter deras VP$IP% och hur många som är kvar. Tror ni att man kan få fram en bra siffra på callrange då? Missar jag någon statistik jag kan få från reads, om man utgår från statistik från bara pågående sitngo?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att skickligheten att sätta motståndaren på en callrange är den mest vinstgörande faktorn i sitngo, om man kan göra rätta ICM uträkningar. Därför försöker jag räkna ut hur jag kan få så bra callrange värde som möjligt, EXAKT vad ska jag kolla på.

 

Någon duktig, rangordna faktorernas roll. :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju helt klart intressant men jag skulle ha svårt att använda mig av någon "mall" eller liknande. Det är så sjukt situationsbaserat och av största betydelse är hur många som är kvar och relativa stackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske borde tillägga att det gäller multitabling och jag mest har pokeracestatistik att gå efter. Om jag hade spelat en åt gången finns det nog möjlighet att kunna göra väldigt komplicerat callrangeuträkningar beroende på erfarenhet. Men hur gör de världbästa spelarna som spelar 6bord plus, vissa 20 bord plus (sjuukt) hur får de fram sin callrange%?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att skickligheten att sätta motståndaren på en callrange är den mest vinstgörande faktorn i sitngo, om man kan göra rätta ICM uträkningar. Därför försöker jag räkna ut hur jag kan få så bra callrange värde som möjligt, EXAKT vad ska jag kolla på.

 

Någon duktig, rangordna faktorernas roll. :heart:

 

Det är det jag menar, jag har aldrig föreställt mig att andra spelare bestämmer ranges och räknar ICM i realtid.

Jag tror däremot att man lätt får en känsla i huvudet som kanske kan översättas till en range om man ges tid att utveckla sig (vilket man inte får under en SnG).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju helt klart intressant men jag skulle ha svårt att använda mig av någon "mall" eller liknande. Det är så sjukt situationsbaserat och av största betydelse är hur många som är kvar och relativa stackar.

 

situationsbasering, relatvia stackar osv är ju till viss del intregrerad i ICM, har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att skickligheten att sätta motståndaren på en callrange är den mest vinstgörande faktorn i sitngo, om man kan göra rätta ICM uträkningar. Därför försöker jag räkna ut hur jag kan få så bra callrange värde som möjligt, EXAKT vad ska jag kolla på.

 

Någon duktig, rangordna faktorernas roll. :heart:

 

Det är det jag menar, jag har aldrig föreställt mig att andra spelare bestämmer ranges och räknar ICM i realtid.

Jag tror däremot att man lätt får en känsla i huvudet som kanske kan översättas till en range om man ges tid att utveckla sig (vilket man inte får under en SnG).

 

Spelarna räknar ju egentligen i realtid om det tidigare gjort uträkningen och samma situation uppstår, de har minnet och intuition att använda sig av. Men om spelarna hade haft tid att räkna i realtid, så kanske de hade blivit ännu bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju helt klart intressant men jag skulle ha svårt att använda mig av någon "mall" eller liknande. Det är så sjukt situationsbaserat och av största betydelse är hur många som är kvar och relativa stackar.

 

situationsbasering, relatvia stackar osv är ju till viss del intregrerad i ICM, har jag fel?

 

Jo, absolut. Men ofta är det så pass komplext att i alla fall inte jag skulle kunna gå efter en förbestämd callingrange.

 

Jag håller med eurythmech om detta:

 

Jag tror däremot att man lätt får en känsla i huvudet som kanske kan översättas till en range om man ges tid att utveckla sig (vilket man inte får under en SnG).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju helt klart intressant men jag skulle ha svårt att använda mig av någon "mall" eller liknande. Det är så sjukt situationsbaserat och av största betydelse är hur många som är kvar och relativa stackar.

 

situationsbasering, relatvia stackar osv är ju till viss del intregrerad i ICM, har jag fel?

 

ICM tar hänsyn till stackförhållande, men inte stackarnas relativa position till varandra. Inte heller skillnader i spelstil och kompetens, naturligtvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, det är ju milsvid skillnad i vad folk synar med beroende på vem som pushar, hur djupa stackarna är, både i relation till varandra, blindarna och övriga bordet, samt hur många som är kvar.

Och vilket inköp?

 

Han skrev "lowlimit", men ja, givetvis inköp annars.

Ja det gjorde han ju tamefan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...