CarlDenStore Postad 10 December , 2007 Rapport Postad 10 December , 2007 bra beskrivning... Det dar stammer, eller hur heltok ? Det ar precis sadar det ar. Citera
Macroman Postad 10 December , 2007 Rapport Postad 10 December , 2007 Det dar stammer, eller hur heltok ? Det ar precis sadar det ar. Hur blev det med kokosdrinken...? Förresten vad ska du göra vid poolen vid midnatt? Citera
omalley Postad 10 December , 2007 Rapport Postad 10 December , 2007 Men för fan!!! Nu sabbades den mest givande diskussionen på länge Jag kom precis hem från jobbet och hade hoppas på ett gäng poster fram och tillbaka mellan Hata och Hjort och vad ser man........? Ja, säg det? Jaja, hoppas den återuppstår någon annanstans och får leva lite längre. Citera
Gekko Postad 10 December , 2007 Rapport Postad 10 December , 2007 Det dar stammer, eller hur heltok ? Det ar precis sadar det ar. Du är fullt medveten om att nr 2 av dina personlighetsbeskrivningar stämmer otroligt väl in på dig... Vågar göra en vild gissning här och säga att de va nog med största sannolikhet de Heltok menade. Citera
Zyr Postad 10 December , 2007 Rapport Postad 10 December , 2007 jag har hört att man kan slå roulette om man är född med en viss tallang och hjärta, tyvärr är det YTTERST få som har det! kanske 1 på 10000! Citera
Candell Postad 10 December , 2007 Rapport Postad 10 December , 2007 gå o bada calle Priceless! Citera
DinJävlaKyckling Postad 10 December , 2007 Rapport Postad 10 December , 2007 jag har hört att man kan slå roulette om man är född med en viss tallang och hjärta, tyvärr är det YTTERST få som har det! kanske 1 på 10000! Jag är plus på roulette Citera
ickash Postad 10 December , 2007 Rapport Postad 10 December , 2007 Eftersom detta blivit helt offtopic: Är Hjort och Nebbis framgångsrika highstakes lirare eller är de mer teoretiker som spelar halvhögt? Ingen ironi vill ha bara ha ett enkelt svar. Dvs är de miljonärer och vem coachar Nebbis för och var hittar man info om detta? Citera
HataB2B Postad 10 December , 2007 Rapport Postad 10 December , 2007 Men för fan!!! Nu sabbades den mest givande diskussionen på länge Jag kom precis hem från jobbet och hade hoppas på ett gäng poster fram och tillbaka mellan Hata och Hjort och vad ser man........? Ja, säg det? Jaja, hoppas den återuppstår någon annanstans och får leva lite längre. Jag är lika besviken som du . Det är alltid lika spännande att diskutera med Herr Hjort... Jag hade mer än gärna besvarat hans senaste inlägg i debatten, men det känns lite fjantigt när han omöjligt kan gå i svaromål : / Hoppas han kommer tillbaka inom en snar framtid. Älskade, Herr Hjort... Nåväl, jag tröstar mig med lite ungersk Gulaschsoppa och går vidare i mitt patetiska liv. Citera
KraxTheCrow Postad 10 December , 2007 Rapport Postad 10 December , 2007 Jag haller helt med dig men det ar ju uppenbart att jag kom at en valdigt kanslig punkt dar pa nebbis da jag visste han skulle reagera starkt (eftersom jag star fast vid att jag hade ratt), tidigare har han ju bara skrivit 5-6 ord i varje inlagg. Det ar markligt att jag alltid skrattar nar jag ar inne pa pokerforumet och laser allt trots att det ar sa manga personangrepp for man vet i forvag att INGEN vill ha fel om nagonting och vagrar att vika ner sig, det ska alltid komma ett svar pa tal. Du tror inte det finns en anledning till att du alltid för svar på tal? (utöver den redan nämnda såklart) Om exakt alla vassa pokerteoretiker skulle hävda att du har fel, utan att på något sätt göra det konstruktivt, skulle du då nonchalera dem pga att de inte är konstruktiva? (retorisk fråga, du behöver inte svara) F.ö. var Nebbis senaste svar väldigt konstruktivt, och du har inte bemött det konstruktivt öht. Citera
Bafucin Postad 10 December , 2007 Rapport Postad 10 December , 2007 Det dar stammer, eller hur heltok ? Det ar precis sadar det ar. Du e ju så blåst, är du på riktigt? Stor i orden liten på jorden Citera
mrdawwe Postad 10 December , 2007 Författare Rapport Postad 10 December , 2007 sorry för OT, men hur länge blir det paus dawwe? Några nya mål? OT på hög nivå där.. Jag har faktiskt inte funderat så mkt. Kommer att börja om på NL2000 nu iaf. Har $60k kvar inne bara just nu. Ska kolla en film nu och softa bara, kanske en 20längdare i poolen också vem vet. Om jag känner mig pigg osv efteråt.. Citera
wingman Postad 10 December , 2007 Rapport Postad 10 December , 2007 Du e ju så blåst, är du på riktigt? Stor i orden liten på jorden fast calles beskrivning av "nummer 2" är rätt klockren det måste man ge honom Citera
Mejer Postad 10 December , 2007 Rapport Postad 10 December , 2007 Eftersom detta blivit helt offtopic: Är Hjort och Nebbis framgångsrika highstakes lirare eller är de mer teoretiker som spelar halvhögt? Ingen ironi vill ha bara ha ett enkelt svar. Dvs är de miljonärer och vem coachar Nebbis för och var hittar man info om detta? Hjort vågar jag inte riktigt uttala mig om. Men sikta in dig på 2+2 och deras forum och gör en sökning på "MDMA" så hittar du en del om den gode nebbis. Citera
FiSherman63 Postad 10 December , 2007 Rapport Postad 10 December , 2007 F.ö. var Nebbis senaste svar väldigt konstruktivt, och du har inte bemött det konstruktivt öht. Jag lovar att äta upp alla hattar som finns i hela stan om han skulle lyckas göra det. Tippar på att det är större sannolikhet att solen inte går upp imorgon. Citera
heltok Postad 10 December , 2007 Rapport Postad 10 December , 2007 Eftersom detta blivit helt offtopic: Är Hjort och Nebbis framgångsrika highstakes lirare eller är de mer teoretiker som spelar halvhögt? Ingen ironi vill ha bara ha ett enkelt svar. Dvs är de miljonärer och vem coachar Nebbis för och var hittar man info om detta? jag har railat hjort en del. ska försöka beskriva hur det ser ut. han sitter på en macbook pro 15.4" med 1440x900. kör 8bord med överlapp som är helt brutalt svårrailad på någon skum site man aldrig har sett. använder bara trackpad för att han är för lat att ta med sig sin mus, pga trackpad och overlay timear han ut var 5e hand. kör några bord fixed limit HU 100/200THY(turkiska pengar=lägre rake), några bord nl5k HU mot någon regular(för att han inte hinner byta bord), en PLO8 $20 sitngo(som han började spela medan han köade på andra bord och inte vill avsluta) och ett tjog nl2k bord i lite olika valutor. pushar så fort det börjar närma sig 3x pot, 4betar mer än jag 3betar, checkraisar allin så fort han har ett överkort, gutshot går han bust med varje gång. lyckas väl någon motståndare hamna på river mot honom så är det checkraise varje gång. han får dawwe att se ur som en weakpassiv nit. dessutom kan han motivera alla sin beslut. kanske överdrev lite, men det är typ den upplevelsen man får när man railar honom. grymt givande och kul att raila honom. Citera
stackbrat Postad 10 December , 2007 Rapport Postad 10 December , 2007 jag har railat hjort en del. ska försöka beskriva hur det ser ut. han sitter på en macbook pro 15.4" med 1440x900. kör 8bord med överlapp som är helt brutalt svårrailad på någon skum site man aldrig har sett. använder bara trackpad för att han är för lat att ta med sig sin mus, pga trackpad och overlay timear han ut var 5e hand. kör några bord fixed limit HU 100/200THY(turkiska pengar=lägre rake), några bord nl5k HU mot någon regular(för att han inte hinner byta bord), en PLO8 $20 sitngo(som han började spela medan han köade på andra bord och inte vill avsluta) och ett tjog nl2k bord i lite olika valutor. pushar så fort det börjar närma sig 3x pot, 4betar mer än jag 3betar, checkraisar allin så fort han har ett överkort, gutshot går han bust med varje gång. lyckas väl någon motståndare hamna på river mot honom så är det checkraise varje gång. han får dawwe att se ur som en weakpassiv nit. dessutom kan han motivera alla sin beslut. kanske överdrev lite, men det är typ den upplevelsen man får när man railar honom. grymt givande och kul att raila honom. Later sjukt kul Tack for de givande inlaggen Hjort, Nebbis samt Gekko (sjukt kul att se dig posta igen forovrigt). Trist att ni delar med er sa sallan, men kan knappast klandra er. Citera
Opteron Postad 10 December , 2007 Rapport Postad 10 December , 2007 jag har railat hjort en del. ska försöka beskriva hur det ser ut. han sitter på en macbook pro 15.4" med 1440x900. kör 8bord med överlapp som är helt brutalt svårrailad på någon skum site man aldrig har sett. använder bara trackpad för att han är för lat att ta med sig sin mus, pga trackpad och overlay timear han ut var 5e hand. kör några bord fixed limit HU 100/200THY(turkiska pengar=lägre rake), några bord nl5k HU mot någon regular(för att han inte hinner byta bord), en PLO8 $20 sitngo(som han började spela medan han köade på andra bord och inte vill avsluta) och ett tjog nl2k bord i lite olika valutor. pushar så fort det börjar närma sig 3x pot, 4betar mer än jag 3betar, checkraisar allin så fort han har ett överkort, gutshot går han bust med varje gång. lyckas väl någon motståndare hamna på river mot honom så är det checkraise varje gång. han får dawwe att se ur som en weakpassiv nit. dessutom kan han motivera alla sin beslut. kanske överdrev lite, men det är typ den upplevelsen man får när man railar honom. grymt givande och kul att raila honom. Varför har han inte en 17"? Finns väl inga monetära incetament till att inte ha en och ett halvkilo till kan ju inte vara sååååå jobbigt? Kan inte nån un-banna hjort för övrigt? Citera
Macroman Postad 10 December , 2007 Rapport Postad 10 December , 2007 Trist att ni delar med er sa sallan, men kan knappast klandra er. Nej, man kan ju tyvärr inte det... Citera
Djens Postad 10 December , 2007 Rapport Postad 10 December , 2007 macroman, äre du som har den sjuka finansbloggen? Citera
mr_telefon Postad 10 December , 2007 Rapport Postad 10 December , 2007 OT på hög nivå där..Jag har faktiskt inte funderat så mkt. Kommer att börja om på NL2000 nu iaf. Har $60k kvar inne bara just nu. Ska kolla en film nu och softa bara, kanske en 20längdare i poolen också vem vet. Om jag känner mig pigg osv efteråt.. hehe NL2000 låter sunt. $60K borde räcka långt. Gl iaf! Citera
slaskpoker Postad 10 December , 2007 Rapport Postad 10 December , 2007 haha heltok, låter galet de där. Tråkigt att Hjort inte kommer posta mer här Citera
HataB2B Postad 10 December , 2007 Rapport Postad 10 December , 2007 Jag kan inte låta bli att reagera över ett par meningar från dig, Nebbis: Mitt coachingjobb meningslöst? Alltså, förstår du hur mycket bättre jag är på poker än du är? Förstår du hur mycket efterfrågan jag har? du har inte någon koll på pokervärlden överhuvudtaget och du har ingen aning om vem jag är uppenbarligen. Är det inte lättare om du berättar för Carl, och alla andra, på pokerforum hur mycket efterfrågan du har samt vilka meriter du har som påvisar hur mycket bättre du är på poker än honom? Det är ju omöjligt för honom, och de flesta andra, att veta hur eftertraktad du är som coach eller veta exakt vem du är och hur stor du är i pokervärlden. Jag betvivlar inte för en sekund att du är pokerns motsvarighet till Mourinho, men det hade ju varit trevligt om du kunde berätta varför ditt ord väger så tungt. Du tar ett extremt enkelt och korkat exempel på vad du TROR är "matematisk poker", precis som hjort skrev förstår du helt seriöst ingenting om vad matematiskt understödd poker handlar om. Jag är glad att du skrev matematiskt UNDERSTÖDD poker istället för matematisk poker. Det är nämligen en viktig skillnad (som jag försökt påpeka i mina tidigare inlägg - även om jag inte nyttjat just det utrycket). Det är nämligen fullt möjligt att spela matematiskt understödd poker utan direkt kännedom om de matematiska faktorer som är involverade. Precis av samma skäl som det är möjligt att spela othello, schack eller anant "mind game" utan djupare förståelse för matematiken bakom besluten. När det gäller poker är jag ganska övertygad om att det är viktigare att ha fallenhet för att korrekt tolka/analysera och snabbt behandla (man har inte särskilt stor tid per "drag" i poker) information än att sätta in information i ett korrekt matematiskt sammanhang och s.a.s. utföra beräkningar. Det beror, som jag nämnt i tidigare inlägg, på att analysen/tolkningen av information ligger stegmässigt före den matematiska analysen. Fel input leder obönhörligen till fel resultat. Det optimala vore, självfallet, att kunna behandla informationen korrekt och sedan sätta den i sitt rätta matematiska sammanhang, men eftersom den mänskliga hjärnan är begränsad när det gäller snabbheten så får man anta att teoretiskt korrekt poker, i strikt matematisk mening, endast kan spelas av datorer. Enligt min gissning så måste tonvikten, för den mänskliga spelaren, ligga vid att korrekt analysera den givna informationen och sedan, i största hast göra en snabb tankefärd när det kommer till vilken handrange etc etc som det är lönsamt att syna/höja/lägga sig mot... Vissa spelare känner säkerligen en "magkänsla" eller, kanske mer korrekt, en svag förnimmelse av att det "måste" ligga till på ett visst sätt. Att kalla dessa för känslospelare torde inte vara helt korrekt. Snarare, tror jag, att det borde betraktas som att de gör en bedömning utifrån ett logiskt perspektiv där beslutet inte sätts in i ett matematiskt sammanhang. Nu är jag förvisso inte lika extrem som hjort när det kommer till matematik (jag är dels inte i närheten lika duktig på matematik som honom, och dels väljer jag att i ganska många fall spela exploativt medan det inte skulle falla honom in), men jag vill nog påstå att jag tänker mer på balans och använder matematik i spelet än nästan någon annan än just spelare som exempelvis Hjort, och hans sort är nära nog unik. Varför tror du, personligen, att Hjort inte spelar på de allra högsta nivåerna på nätet? Jag är också intresserad av varför du väljer att lägga din tid på att lära ut istället för att själv spela. Det måste ju vara, om dina egna ord angående din skicklighet stämmer, vara betydligt mer lönsamt att själv spela än att lära andra? Ingen av frågorna är menade som 'Ingen-av er-spelar-på-de-högsta-nivåerna: Där-fick-jag-er'-fråga. för så mycket kan jag säga dig, att de som inte ens kan sådana fundamentala grejer som odds och equity kan ALDRIG någonsin vara en riktigt duktig spelare, det säger sig självt. Självfallet är det så, men det räcker med den praktiska kunskapen: man behöver väl knappast förstå de matematiska bakomliggande orsakerna (även om det förstås inte skadar att förstå dem på en djupare nivå) eller terminologin för att kunna tillämpa det praktiskt? Att du kallar det jag lär ut en "grundteknik" är ju seriöst löjeväckande. Den poker jag lär ut är säkert tio gånger mer avancerad än den största "aha"-upplevelse du fått som pokerspelare, det kan jag nära nog nästan lova dig. Det kanske stämmer, men det är ju inte omöjligt att aha-upplevelsen är av sorten 'aha, det är DÄRFÖR som mitt spel har fungerat så bra!'. D.v.s. han har redan applicerat det på sitt spel. Ungefär som när en höjdhoppare får det förklarat för sig varför det sista långa steget påverkar hopphöjden positivt (dålig jämförelse, men skitsamma). Vem som helst som har ett uns insikt i spelteori kan säga dig att det FINNS en klar lösning i poker, bara att vi än så länge inte har datorkraft att hitta den. Det är inte ALLS säkert. Det är nämligen ett fullkomligt groteskt påstående. Mängden beslutspunkter är nämligen otroligt stort i poker (storleken beror på vilket sorts pokerspel du väljer samt stackdjupet), vilket omöjliggör en "korrekt" spelteoretisk lösning. Du kan exempelvis ta 10 slumpmässigt utvalda punkter i ett tvådimensionellt plan och redan där börjar även de mest erfarna programmerarna/matematikerna att få problem (över 3 miljoner lösningar). Problemet kallas förövrigt 'travelling salesman'. Poker handlar ju om att optimera sitt spel, inte sant? Intressant nog kallas just denna typ av problem för optimeringsproblem. Sökandet efter den bästa möjligaste lösningen inom givna begränsningar. Som du säkerligen förstår kommer den optimala lösningen vara helt beroende av VEM du spelar mot och hur denne person spelar. Det är inte alls omöjligt att en framtida bot slår alla mänskliga spelare, men det innebär INTE att den är optimerad, således kommer det knappast finnas en "korrekt spelteoretisk lösning". Det var allt jag hade att säga i ämnet för tillfället. Väl mött ärade Nebbis. Citera
KRCU Postad 10 December , 2007 Rapport Postad 10 December , 2007 Eftersom detta blivit helt offtopic: Är Hjort och Nebbis framgångsrika highstakes lirare eller är de mer teoretiker som spelar halvhögt? Ingen ironi vill ha bara ha ett enkelt svar. Dvs är de miljonärer och vem coachar Nebbis för och var hittar man info om detta? det är lite dan glimme varning på de två Citera
Recommended Posts