Gå till innehåll

Sköta pokerekonomin


Ludas

Recommended Posts

Hej alla,

jag har spelat poker i ca. ett halvår på nätet och är nu uppe i ca. 1000$(började med 25$ signup på bet24). Den sista månaden har jag tjänat ca 500$ av dessa 1000$ (efter att jag bytte till Full tilt) så man kan nog säga att jag precis har kommit över kullen och att det börjar rulla på allt bättre. Jag spelar 0.25/0.50$ NL Hold'em och har ännu inte plockat ut ett öre. Jag pluggar heltid så jag kan max spela 2 timmar om dagen och vill bara ha detta som en liten extra inkomst. Jag undrar följande.

Är 1000$ en bra bas att ligga på så att jag kan plocka ut alla vinster över detta belopp en gång i månaden eller borde jag ha mer än så för att gå säker? Ska jag spara ännu mer tills jag e uppe i 2000-3000$ och gå upp en nivå eller är detta inte lönt med tanke på hur lite jag spelar?

Tack för svaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1000$ är 20 inköp på 025/050 och man brukar väl säga att man ska minst ha 30 inköp på den blinds man spelar. Alltså fattas du 500$ redan där. Sen hade jag försökt att spela upp mig till 3000$ och spela 05/1, sen där kan du plocka ut allt över 3000$ om du känner för det. Men det bästa är väl att försöka låta rullen vara, om du nu kan det, och försöka avancera hela tiden. Men det är upp till person till person, och eftersom du pluggar kan det vara ganska svårt, eftersom det krävs några timmar.

 

Det är vad jag tycker iaf.

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1000$ är 20 inköp på 025/050 och man brukar väl säga att man ska minst ha 30 inköp på den blinds man spelar. Alltså fattas du 500$ redan där. Sen hade jag försökt att spela upp mig till 3000$ och spela 05/1, sen där kan du plocka ut allt över 3000$ om du känner för det. Men det bästa är väl att försöka låta rullen vara, om du nu kan det, och försöka avancera hela tiden. Men det är upp till person till person, och eftersom du pluggar kan det vara ganska svårt, eftersom det krävs några timmar.

 

Det är vad jag tycker iaf.

 

mvh

 

0.25/50 är $25 buyin vilket ger honom 40 inköp och inte tio som du sa så $1k borde räcka gott och väl (då jag håller med om 30 inköpsregeln)

 

Vill du växa som pokerspelare så kan det vara drygt att ta ut allt över 1k dollar men om du bara vill tjäna en extra hacka varje månad så varför inte? Det räcker ju gott och väl att behålla 1k varje månad på pokerkontot för att spela på 0.25/50 nivån

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är 1000$ en bra bas att ligga på så att jag kan plocka ut alla vinster över detta belopp en gång i månaden eller borde jag ha mer än så för att gå säker?

 

Jag spelar mestadels NL50, men har nu också hoppat upp på NL100 emellanåt. Min BR är på minst $3000 och det tycker jag känns som en trygghet. Jag tar ut så gott som all vinster över detta pga att pengarna behövs till min privatekonomi.

 

Skulle jag spela med bara $1000 så skulle det inte kännas riktigt lika tryggt, även om det säkert skulle fungera bra.

 

Sen finns det ju en till fördel med en lite större BR. Då kan du snabbare ta olika bonusar och behöver inte vänta på att pengarna kommer in på NETeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1000 dollar rulle är nog i överkant för NL 50. Det är först på högre nivåer man behöver bra money management.

Skitsnac

Förlorar du 1000 dollar på NL 50 är du ingen vinnande spelare ändå...

Han kan mycket väl drabbas av en 10 buyin downswing (eller värre förstås), och när han når ca $500 måste han i så fall flytta ner. Alltså är 20 buyins ingen bekväm bankrulle för någon som bara tar ut all profit och som vill stanna på nl $50 utan att behöva oroa sig för att flytta ner.

 

Jag tycker i alla fall att man ska satsa hårt på att bygga rullen och inte sluta förrän man spelar på nl400 typ. Nivån där är fortfrande gräsligt låg, så det finns ingen anledning att stanna på en så låg nivån som nl 50.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killen verkar ju bra, har spelat upp sig från typ noll till 1k och senaste månaden har han lyckats dra in tjugo inköp. Antar då att han (hittills) har en ptBB på högre än 5 --> mindre varians. Jag tycker han som student ska fokusera på att tjäna mkt pengar och därmed är mitt råd att gå upp i nivå utan att slaviskt följa gdailys 30-inköpsregel. Dessutom är inte 1k särskilt mkt och man kan ju alltid sätta in nya pengar om man gular rullen.

Själv körde jag 20-inköp upp till NL 400 och det fungerade utmärkt. Jag tycker helt klart att man bör ha fler inköp tillgängliga ju högre man spelar... att ha 30 inköp när man spelar micro är egentligen bara löjligt enligt min åsikt. Ser ingen som helst nytta med detta om man inte har väldiga ekonomiska problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1000 dollar rulle är nog i överkant för NL 50. Det är först på högre nivåer man behöver bra money management. Förlorar du 1000 dollar på NL 50 är du ingen vinnande spelare ändå...

 

Tvärtom. Om han har lika mycket edge på NL50 som en bra spelare har på NL400 så behöver han faktiskt större rulle eftersom raken blire högre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt till FL. Bonushora.

 

Jag skulle hellre bara hora än att bonushora på FL. :)

 

Bygg lite BR på NL med bra spel och bonusar. Du bör ju utan problem kunna dra in $10 i timmen enbart på bonusar, så om du ger det lite tid så har du en BR som du "tryggt" kan ta ut från varje månad.

 

Med en $1K-rulle kan man ju lira typ FL$2/$4. Du har garanterat högre bordstimlön på den nivån än på NL$50, lägg därtill att de flesta bonusar clearas ungefär dubbelt så fort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1000 dollar rulle är nog i överkant för NL 50. Det är först på högre nivåer man behöver bra money management. Förlorar du 1000 dollar på NL 50 är du ingen vinnande spelare ändå...

 

Tvärtom. Om han har lika mycket edge på NL50 som en bra spelare har på NL400 så behöver han faktiskt större rulle eftersom raken blire högre.

 

Delvis sant, men han syftade nog snarare på att det är fiskigare på lägre nivåer och därmed har man betydligt högre BB/100, varpå raken inte nödvändigtvis dikterar att man har större rulle... Förutsatt att man är en bra plussare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan casha ut och om sergant orange ger 1000 ggr på rad kan man dega in igen. Det är ju trots allt hyfast troligt att snubben plussar. Jag började med 50 dallah på 025/050 och när jag efter ett bra tag hade 600 dallah kände jag mig jävligt trygg. Det är ju klart att om man inte har nån deg att sätta tebaks gäller inte detta resonemang men då kanske han ska flytta ner och staga privatekonomin ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$1k räcker bra på NL50 (ialla fall fullring). Allt handlar om spelstil. När jag bonushorade så spelade jag extremt tight ABC poker och swingsen var väldigt låga. Självklart påverkas även de positiva swingsen av ett tight spel men det är smällar man får ta. Bonusar brukar dra in deg så det räcker på den nivån.

 

Alltså är man säker i sitt spel och kan tänka sig att ha en gulningsrisk på typ 5-10% så behöver man verkligen inte 30 inköp föräns man börjar närma sig NL600.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså är man säker i sitt spel och kan tänka sig att ha en gulningsrisk på typ 5-10% så behöver man verkligen inte 30 inköp föräns man börjar närma sig NL600.

 

30 inköp ger en 5% chans att gula.

 

 

Med en rulle på $1000 så är det rekommenderat att satsa på att spela in bonusar för att öka rullens storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men man kanske vill klättra i stakes också, då är väl en 5-10 inköp i rullen på låga nivåer en bra nivå så att man kan klättra snabbt. sen när man börjar komma upp i kanske 2-4$NLHE eller 10/20 live/SVS så kankse man kan börja tänka mer på gulningsrisken men fortfarande så skulle jag aldrig köra så mycket som 30inköp på den nivån. skulle jag däremot spela 50/100$No limit Shordtanded Holdem så vill jag nog ha närmare 100 inköp för att känna mig trygg i det gamet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för övrigt så har jag alltid tyckt att på låga nivåer så är det viktigare att se till att man verkligen spelar bra poker/är en vinnande spelare innan man börjar fundera på bankrullekrav. utan A så är det ingen mening med B liksom :D Så resonerade jag när jag började spela. hade inte så mycket tankar på bankrulle, har alldrig haft heller egentligen och det kanske därför man semigular typ nu och då 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså är man säker i sitt spel och kan tänka sig att ha en gulningsrisk på typ 5-10% så behöver man verkligen inte 30 inköp föräns man börjar närma sig NL600.

 

30 inköp ger en 5% chans att gula.

 

 

Med en rulle på $1000 så är det rekommenderat att satsa på att spela in bonusar för att öka rullens storlek.

 

Vad grundar du det på? Beror ju helt på hur man spelar och vilken varians man har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså är man säker i sitt spel och kan tänka sig att ha en gulningsrisk på typ 5-10% så behöver man verkligen inte 30 inköp föräns man börjar närma sig NL600.

 

30 inköp ger en 5% chans att gula.

 

 

Med en rulle på $1000 så är det rekommenderat att satsa på att spela in bonusar för att öka rullens storlek.

 

Vad grundar du det på? Beror ju helt på hur man spelar och vilken varians man har.

 

Dessutom heter det RISK och inte chans i detta fall (= Då jag antar att vi inte siktar på o gula! :D

 

Och som sagt det beror på spelstil, men har för mig att jag räknade efter en sådan tabell för länge sedan som du verkar hatillgång till och då kom jag fram till 10% risk med lite över $1k.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...