Gå till innehåll

FLT - Coldcalla med vad?


MacDaddy

Recommended Posts

Läser om wining low limit holdem av lee jones och där står det på s53 att man ska coldcalla med ganska många händer, tex KJs och ATS. Jag coldcallar aldrig, men jag ser många göra det med just dessa händer.

Läst i SSH att man tom foldar AQ här, vilket jag gör i FR.

Vad är egentligen rätt?

 

Jag brukar coldcalla med liknande händer i sen position om många andra har gått med i potten... mot få så brukar jag slänga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sklansky är av uppfattningen att kallsyn ska man bara göra mycket sällan. (ADf, AJf och KQf). Aldrig under pistolen eller på mörkarna.

Det blir ca en gång var 550:e hand enligt sklanskys beräkningar.

 

Å andra sidan, ska man lita på författare som tjänar mer på att skriva böcker än att själv spela :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inga fel i att kallsyna med KQs, KJs, AJs, osv på button mot en icke-stealraise ibland.

Problemet jag ser med det är att det ger en väldans smal HD, informationsmässigt verkar det väldigt mycket enklare att bara slänga in dem i 3-bets HD:n eller vika.

 

Något du kontrollerar för, inte tänkt på eller tror är ett ickeproblem i praktiken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite tillägg:

 

Handlar om vad man anser sig tjäna på att representera en stark hand (generellt Ax-händer) efter floppen och väga det mot att man inte gör det två bets att syna för bb och inte får initiativet, samt hur straffad man blir av en cap.

 

Mot en showdown monkey är en 3-bet med K-höga (och sämre) händer sämre. KQs och KJs lider av spela HU mot en cap, men inte särskilt mkt av att tillåta en till spelare till floppen. Men det är klart, det är alltid bättre att ha initiativet i en hu-pott mot en spelare som kan folda.

 

När du är SB så ger din 3-bet inte lika mkt om BB är antingen stentight eller för loose. (Anledningen, så klart, är att han ändå passar för en bet eller synar två bets, i respektive fall.) Så att "kallsyna" där är inget att skämmas för heller.

 

Och Hjort, jag kontrollerar det genom att kallsyna med t ex AA och andra händer ibland/sällan i samma läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite tillägg:

 

Handlar om vad man anser sig tjäna på att representera en stark hand (generellt Ax-händer) efter floppen och väga det mot att man inte gör det två bets att syna för bb och inte får initiativet, samt hur straffad man blir av en cap.

 

Mot en showdown monkey är en 3-bet med K-höga (och sämre) händer sämre. KQs och KJs lider av spela HU mot en cap, men inte särskilt mkt av att tillåta en till spelare till floppen. Men det är klart, det är alltid bättre att ha initiativet i en hu-pott mot en spelare som kan folda.

 

När du är SB så ger din 3-bet inte lika mkt om BB är antingen stentight eller för loose. (Anledningen, så klart, är att han ändå passar för en bet eller synar två bets, i respektive fall.) Så att "kallsyna" där är inget att skämmas för heller.

 

Och Hjort, jag kontrollerar det genom att kallsyna med t ex AA och andra händer ibland/sällan i samma läge.

 

Om anledningen till att inte 3-beta KQs på knappen är rädslan att bli cappad tror jag man är ute på hal is. Värdet i att ta kommando i position med en grupp 2 hand är mycket större, fast mitt perspektiv är alltid SH. Kallsyn skulle jag bara tänka mig att göra just med mittemellanhänder som t.ex ATs, 98s beroende på omständigheterna.

 

Kallsyna med AA för att bli oförutsägbar för tidigare kallsynar med 3-bethänder är definitivt EV-. Slöspel med monster kan nån enstaka gång löna sig men för det mesta är det ett förlorande spel.

 

Edit: Kallsyn är egentligen bara när du synar mer än ett bet utan tidigare insats, så per definition är en sån syn i SB inte det, även om det kan kännas så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om anledningen till att inte 3-beta KQs på knappen är rädslan att bli cappad tror jag man är ute på hal is.

 

Va i helvete? Var jag otydlig eller är du bara korkad? Det var EN av anledningarna, inte ANLEDNINGEN.

 

Värdet i att ta kommando i position med en grupp 2 hand är mycket större, fast mitt perspektiv är alltid SH.

 

Om du läser mitt inlägg innan du svarar så sparar du massa tid. Att ha kommandot mot en showdown monkey ger inte så mkt som du tror det gör, tyvärr.

 

Kallsyna med AA för att bli oförutsägbar för tidigare kallsynar med 3-bethänder är definitivt EV-. Slöspel med monster kan nån enstaka gång löna sig men för det mesta är det ett förlorande spel.

 

Yup, jag skrev ju att jag alltid gör det. Och ja, det kan vara att ge upp lite, men det är ett balanseringsspel som sagt. Läste du nåt jag skrev?

 

Geez.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och Hjort, jag kontrollerar det genom att kallsyna med t ex AA och andra händer ibland/sällan i samma läge.

Fair enough.

 

Kan inte direkt säga att jag tänkt särskilt mycket kring situationen för att ha någon stark åsikt, är bara alldeles för lat för att köra någon avancerad handbalansering.

 

Tror du det är signifikant bättre än att aldrig kallsyna (mot en spelare, etc)?

 

Har inte direkt slagit mig som en situation där det finns EV att hämta med salladssked direkt. Men så funderar jag ju inte särskilt mycket i exploativa termer heller. Eller över huvud taget egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och Hjort, jag kontrollerar det genom att kallsyna med t ex AA och andra händer ibland/sällan i samma läge.

Fair enough.

 

Kan inte direkt säga att jag tänkt särskilt mycket kring situationen för att ha någon stark åsikt, är bara alldeles för lat för att köra någon avancerad handbalansering.

 

Tror du det är signifikant bättre än att aldrig kallsyna (mot en spelare, etc)?

 

Har inte direkt slagit mig som en situation där det finns EV att hämta med salladssked direkt.

 

Nej, det är ju inget defaultspel med massiva fördelar som en del verkar tro att man argumenterar för. Det är ju svårt att jämföra i statsen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inga fel i att kallsyna med KQs, KJs, AJs, osv på button mot en icke-stealraise ibland.

Problemet jag ser med det är att det ger en väldans smal HD, informationsmässigt verkar det väldigt mycket enklare att bara slänga in dem i 3-bets HD:n eller vika.

 

Något du kontrollerar för, inte tänkt på eller tror är ett ickeproblem i praktiken?

 

Sklansky säger att man skall vara den första att kallsyna väldigt sällan - däremot kan man kallsyna med pocketpar och suited connectors efter att några kallsynat. (Jag tror att det är det ursprungspostaren menar.)

 

Mot en legitim höjning rekommenderar han att man är den första kallsynaren med AQs, AJs och KQs. Jag kanske är insnöad eftersom herr Hjort talade om vikten av att inte vara exploaterbar tidigt i min pokerkarriär, men jag gillar inte riktigt Sklanskys rekommendation. Givet att motståndaren vet min "starthandstabell" så vet han nästan alltid om han är före eller efter på floppen. Det är troligt att han dominerar mig, dessutom vet han om jag träffat floppen eller ej - ingen kul kombination för mig.

 

:club: Om floppen kommer Axx och han har KK-77 kan han check-folda/bet-folda.

 

:club: Om floppen kommer med tre låga vet han att alla hans pocketpar leder, och om jag visar intresse i potten vet han att jag har färgdraget.

 

:club: Dessutom har han AK ganska ofta och vet att han har mig dominerad, och att han är efter om floppen kommer Q- eller J-hög, annars är han före. Även med AQ vet han var han har mig.

 

Smygaren spekulerar:

Händer som AQs, AJs och KQs vill man väl inte återhöja med, om man bara ser på handens styrka gentemot preflophöjaren.

Skall man kallsyna, kanske man skall blanda in några höga pockerpar också - Hilger rekommenderar kallsyn eller återhöjning med JJ och TT. De vanligaste händerna BB kommer att spela mot kallsyn men inte mot trebet är Axs (och lite suited connectors). Mot dessa händer spelar vi ju gärna AQs, AJs, KQs, JJ, TT. (Dessutom kan man kanske kallsyna med AK ibland.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av Sklanskys premisser är att alla motståndare spelar obalanserat på väldigt specifika sätt. Det finns två nackdelar med den approachen:

 

a) den stämmer inte

 

och

 

b) han berättar inte mot vilka sortens spelare man ska ta den.

 

Han vet bättre än att syna kallt med en small, obalanserad HD mot en bra spelare. Grejen är bara att han utgår från att hans läsare dels är kassa nybörjare och dels att han inte gillar att jobba så där jättemycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sklansky säger att man skall vara den första att kallsyna väldigt sällan - däremot kan man kallsyna med pocketpar och suited connectors efter att några kallsynat. (Jag tror att det är det ursprungspostaren menar.)

 

Skit i sklansky.

 

Smygaren spekulerar:

Händer som AQs, AJs och KQs vill man väl inte återhöja med, om man bara ser på handens styrka gentemot preflophöjaren.

Skall man kallsyna, kanske man skall blanda in några höga pockerpar också - Hilger rekommenderar kallsyn eller återhöjning med JJ och TT. De vanligaste händerna BB kommer att spela mot kallsyn men inte mot trebet är Axs (och lite suited connectors). Mot dessa händer spelar vi ju gärna AQs, AJs, KQs, JJ, TT. (Dessutom kan man kanske kallsyna med AK ibland.)

 

Varför vill vi inte återhöja med AQs, AJs eller KQs?

 

De vanligaste händerna BB spelar beror på antalet andra spelare med i potten i större utsträckning än BB's hand. (förutsatt situationen Raise och coldcalls)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...