Gå till innehåll

NL - Höjning före floppen


Bluffaren

Recommended Posts

Enligt Glimne och en del andra författare bör man antingen höja preflop eller lägga sig. Syn ska helst vara det sista alternativet, right. Jag höjer nästan alltid litegrann om jag tänker spela en hand (därför att den har hyfsade eller goda odds). Men detta blir ju oftast en dyr affär om man sällan träffar i floppen, d v s motsatsen mot vinstgivande. Jag går back mycket fortare än om jag bara hade synat före floppen i alla dessa händer där jag inte träffar. En fördel med ständiga höjningar preflop, oavsett om jag sedan träffar eller ej, är att motspelarna aldrig säkert vet vad de kan placera mig på för händer. Men återigen så hänger mycket av framgången på om jag träffar i floppen eller har ett vackert färgdrag (K eller A högt). Jag har åtskilliga gånger suttit med AQ, AJ och KQ och höjt 3 eller 4 x BB före floppen i flera timmars tid så att stacken har minskat betydligt eftersom jag sällan träffar. Då faller ju regeln om höjning före floppen som ett korthus eftersom turen trots allt är en väsentlig del av poker (oavsett skicklighet). Jag vore tacksam för några argument angående denna betydelsefulla faktor. Alltså, hur smart är det egentligen att sitta och betta bort sin stack före floppen när man har ett anti-hotseat? :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt ena problem är lätt att råda bot på - när det börjar krympa i stacken för dig, så fyll på så du sitter med ett fullt inköp.

 

Sedan - hur fortsätter du betandet de gånger du inte träffar floppen. Att beta preflop men checka konstant när du missar är ingen framgångssaga.

 

Sedan har Glimne fel när han säger att man antingen ska höja eller lägga sig. Det "beror på"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar nästan alltid continuation betta missad flopp mot en fi (ibland två om jag har position eller bra read), det är väldigt ofta de lägger sig. Bara för att man själv har missat betyder ju inte att de har träffat.

 

Glimne har väl faktiskt rätt i att det är bättre att höja än att syna om man ska spela en hand. Det blir oftast lättare att definiera motståndarens hand och så har man fått in mer pengar om man träffar bra. Det blir ju lite genomskinligt om man bara höjer bra händer preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt ena problem är lätt att råda bot på - när det börjar krympa i stacken för dig, så fyll på så du sitter med ett fullt inköp.

 

Sedan - hur fortsätter du betandet de gånger du inte träffar floppen. Att beta preflop men checka konstant när du missar är ingen framgångssaga.

 

Sedan har Glimne fel när han säger att man antingen ska höja eller lägga sig. Det "beror på"...

Om jag sitter på en så bra hand som t ex AQ så brukar jag betta lite i floppen även om jag inte har träffat. Detta för att sätta mig i ytterligare respekt (funkar inte alltid eftersom medspelarna är medvetna om att detta trick är vanligt) och som en pre-bet inför eventuell träff på turn eller river. Faktum är att träffar jag inte ens då så har det ju gått åt ännu mer pengar i onödan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JA teoretiskt sett så hamnar man i en dålig sits om man bara synar preflop. Men nu är det så att det finns något som heter continuationbet och det råkar dessutom vara så att mer lr mindre ALLA använder sig av det. Och där finns vinsten när du slår om. Bettar han potten så har du vunnit 3x den summan du lagt in preflop.

Jämför det när du raisar själv o conntbettar, då har du lagt in upp till 3x så mkt som han som synade preflop o alltså riskerat mkt mer än han.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske betar för mycket på floppen? Eller kanske du har otur och i såfall borde du lägga ner pokern för allt handlar om tur och otur.

skulle snarare säga för lite?

ett minibet på missad flop och syn av fi är aldrig lyckat

 

Alltså det är väl självklart att man får syn om man minibetar, det är därför man inte spelar minbetpoker (FL) :) Det jag menade var att han kanske pottbettar varje gång och då går det åt för mycket pengar när FI väljer att spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi höjning preflop, kolla upp följande saker som avvgör hur du ska spela floppen:

 

1. antal spelare i potten

2. position

3. hur floppen ser ut (hur den hjälpte dig o kan tänkas hjälpa andra)

4. hur synvänliga spelarna är (spelartyper)

5. stackstorlek

6. hur du har agerat innan (din image)

 

Det hela handlar om känsla om du ska fortsättningsbeta och tycker du dessa alternativ mest talar för en fortsättningsbet, gör då det. OCH - beta 3/4<-->pott lite slumpartat (fungerar för mig iaf) så inte motståndarna läser om du har en hand eller inte + att du inte ger dom odds. Personligen betar jag också bluffar exakt likadant som en floppad triss vilket gör det svårare för dom att läsa min hand.

 

Två praktiska exempel på hur e höjning ska se ut före o efter flopp och/eller om du ska skita i att beta på floppen.

 

1. Du har AKs på knappen, höjer upp 4BB och får 2 syn. Floppen kommer 2JJ rainbow, vilket egentligen får ses som en bra flopp för dig. De två spelarna checkar fram till dig och du ska såklart(eftersom du förmodligen leder) trycka in en bet på 3/4->pott.

 

2. Du har samma hand men sitter på SB, höjer upp till 4BB och får två syn. Floppen kommer 9TJ i hjärter och du har inget hjärter själv. Du talar först och ska i regel checka pga floppens utseende och din position.

 

Fortsättningsbeta inte bort dig i onödan, lär dig den rätta känslan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Du har AKs på knappen, höjer upp 4BB och får 2 syn. Floppen kommer 2JJ rainbow, vilket egentligen får ses som en bra flopp för dig. De två spelarna checkar fram till dig och du ska såklart(eftersom du förmodligen leder) trycka in en bet på 3/4->pott.

Jag håller inte med dig där. Att de två motspelarna checkar kan mycket väl innebära att någon av dem sitter på en knekt eller 22 och slowspelar. Varför göra honom glad i onödan? Båda är dessutom medvetna om att du förmodligen bettar för att du höjde preflop vilket inte sällan innebär en motraise från någon som tror att du försöker köpa potten. Vad gör du då med ditt älskade AK? Synar förmodar jag.. ännu värre om du sedan träffar på turn eller river och hoppas att han inte har triss eller kåk. Väldigt många överskattar och överspelar AK ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...