Gå till innehåll

Hur får jag ut F i denna formel?


illerrre

Recommended Posts

Hmm ok tack... Sjukt blir fel då...

 

Har gjort en labb där vi ritat graf och allt. Vi skulle komma fram till ett matematisk samband som var y=f + f*x/h.

 

Sedan skulle vi använda grafen till att räkna ut f. Har 33 på delta y och 2,2 på delta x. f (har vi fått reda på i efterhand) ska vara 15. Alltså blir f = delta y/ delta x, men det stämmer ju icke med formeln du gav mig nu???

 

 

sätter jag in värdena i den blir det;

 

f = 33 / (1 + 2,2/1) (h=1)

 

= 33/3,2 = 10 :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sansroms omskrivning är korrekt, men det är uppenbarligen fel någon annanstans. Jag har försökt lista ut vad det är du vill åstadkomma, men kommer inte längre än att målet verkar vara att hitta ett uttryck för derivata (som ju är (delta y)/(delta x) för räta linjer).

 

Jag misstänker att du läst av/skrivit av/använt formeln fel. Exakt hur är svårt att säga utan att ha sett labben. Generellt betyder dock (delta x) och (delta y) inte samma sak som x och y... och h brukar ofta vara samma sak som (delta x) i grundläggande matematisk analys (när man exempelvis pratar om derivatans definition eller allmänt om tangenters lutning).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formeln är rätt. Det vi har är en tabell med massa värden på y och x där delta y är 33 och delta x är 2.2. Vi har ritat en graf med värdena som blev rät. Vi har även formeln y = f + f*x/h och vi vet att f = 15.

 

Vår uppgift är att räkna ut f (även om vi nu redan vet (vilket vi egentligen inte ska)) med det vi har.

 

Hur ska jag göra?

 

f= delta y / delta x kanske är helt fel metod, men det blev korrekt svar iaf:/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar om optik det här. Skriver mer exakt senare vad det var vi gjorde osv och tabellvärdena så ni förstår bättre, men nu måste jag kila.

 

Får vi dina gymnasiepoäng också?

 

Nej men du kan få tillbaka din mamma hon var lika skabbig som din syster

 

Alltså, skärp dig. Du tjänar faktiskt bara själv på att lära dig något istället för att låta andra tänka åt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar om optik det här. Skriver mer exakt senare vad det var vi gjorde osv och tabellvärdena så ni förstår bättre, men nu måste jag kila.

 

Får vi dina gymnasiepoäng också?

 

Nej men du kan få tillbaka din mamma hon var lika skabbig som din syster

 

Alltså, skärp dig. Du tjänar faktiskt bara själv på att lära dig något istället för att låta andra tänka åt dig.

 

Men kan du hålla käften någon gång din jävla fitta? Att du inte blivit bannad på detta forum kan jag verkligen inte förstå.

 

 

Varför är du här ens? För att lära dig poker? Du tjänar faktiskt bara själv på att lära dig något om poker istället för att låta andra tänka åt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, timeout. Eurythmechs första kommentar var onödig och obefogad. Du har blivit tillsagd tidigare, det här är en officiell varning.

 

illerres svar var åtminstone tio gånger gånger för grova båda två. Du får också en varning. Hade du inte blivit provocerad hade jag bannat dig.

 

Nu vill jag inte se mer snack om det här tramset eller drygt OT-tjafsande av någon av er, annars ryker vederbörande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...