Gå till innehåll

NL - Squeze play, hur ska man spela?


retorik

Recommended Posts

Känner att jag har problem att spela händer som Q-J, K-J A-xs. När man sitter i SB och t.ex UTG har limpat och knappen likaså.

 

Är det rätt att slå om för att ta reda på var man står?

Har provat det och känner att jag får svårt att spela (ur position)när limparna synar.

 

Men är det verkligen rätt att bara syna eller ska man slänga de preflop, pga position??

 

Hoppas ni förstår vad jag menar och att nån har några bra tips hur man ska behärska dom här händerna ur position.

 

Spelar NL 50 och NL 100 för övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du skall sluta spela poker överhuvudtaget

 

Skönt med vettiga svar. Varför skriver du ett sånt ett inlägg?????

Anledningen till att jag skrev min fråga var för att få en diskussion och kunna läsa hur andra hanterar sådana händer ur position.

 

Men du kan väl svara eftersom du verkar veta.

 

Tycker bara att det är så grymt tråkigt med såna här svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart du måste slå om med händer som AQ i SB eller BB. Vissa spelare raisar ju circa 80% av händerna på knappen. Dessutom får du bättre action när du väl sitter med en bra hand. Föredrar att reraisa preflop i sb och bb mot passiva weaka spelare. Inge roligt mot kometenta agressiva att lira ut possition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, jag har nog missuppfattat begreppet "squeezeplay". Trodde att det var att höja ur position preflop. Men nu har jag fått grepp om vad det betyder.

 

Alltså en raise preflop, en syn och så slår man om.

 

Då var det inte riktigt det jag menade med min rubrik. Men det verkar ändå som att folk har förstått vad jag menade ändå. Tack för det.

 

Jag slänger händer som Q-J, K-J A-Xof i SB och BB om någon har raisat preflop. Känns som ev- att syna med.

 

Men det var just när någon eller några har limpat innan flop och man sitter i just SB lr BB med Q-J osv.

Det verkar som att standardspelet är att bara fylla ut eller checka ned mot limpers preflop, men har man read och vet att motståndet är hyfsat vekt kan man försöka stjäla med en raise.

 

Är jag rätt ute??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg en video med ActionJeff på cardrunners sida då han gjorde ett squeeze play.

 

Säg att nån raisar preflop (ofta en aggresiv spelare från tidig pos) som du tror har en marginell hand och därefter synar en eller flera. Eftersom dom efter inte höjer så har dom troligtvis inga monsterhänder. Du kan då squeeza ut dom andra genom att göra en stor höjning och få originalraisaren att folda. Oftast gör man detta i sen pos eller på sb och bb.

 

Det kvittar egentligen vad du har för kort eftersom meningen med squeezeplay är att vinna potten preflop. Tror du att den aggressive spelaren har en marginell hand så foldar troligtvis dom andra efter honom oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, jag har nog missuppfattat begreppet "squeezeplay". Trodde att det var att höja ur position preflop. Men nu har jag fått grepp om vad det betyder.

 

Alltså en raise preflop, en syn och så slår man om.

 

Då var det inte riktigt det jag menade med min rubrik. Men det verkar ändå som att folk har förstått vad jag menade ändå. Tack för det.

 

Jag slänger händer som Q-J, K-J A-Xof i SB och BB om någon har raisat preflop. Känns som ev- att syna med.

 

Men det var just när någon eller några har limpat innan flop och man sitter i just SB lr BB med Q-J osv.

Det verkar som att standardspelet är att bara fylla ut eller checka ned mot limpers preflop, men har man read och vet att motståndet är hyfsat vekt kan man försöka stjäla med en raise.

 

Är jag rätt ute??

 

Korrekt. Men har du en tillräckligt bra hand för att höja med så bör du alltid höja för att inte ge motståndarna en billig flop.

 

Det du talar om handlar mera om försvar av mörkarna än en skvis (squeeze).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du skall sluta spela poker överhuvudtaget

Jag tycker att alla som har svarat på den här tråden bör sluta spela poker överhuvudtaget.

Ni ska inte ens tänka på poker längre (stop it!). Det är frivillig hjärntvätt för hur många av er tänker inte på detta för jämnan? Pokerdemonen har tagit över er själ ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du skall sluta spela poker överhuvudtaget

 

Tycker du ska sluta leva

 

Tack, så slapp jag skriva det.

Förstår inte tanken och vad folk vill ha ut genom såna inlägg, fyller liksom inte någon funktion.

 

Bra svar för övrigt, jag har fått en tankeställare om dessa händer ur postion. Och hoppas att jag ska kunna täcka min "lucka" nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kvittar egentligen vad du har för kort eftersom meningen med squeezeplay är att vinna potten preflop. Tror du att den aggressive spelaren har en marginell hand så foldar troligtvis dom andra efter honom oxå.

Kvittar och kvittar, det kommer ju tillfällen där man ser en flopp, då kan det vara skönt att inte har 72o iaf :)

 

Händer som lämpar sig för en squeez är de som är "lite för dåliga att syna med". Typ en hand som 76o och liknande där man fortfarande kan träffa en flopp om det vill sig så samtidigt som man inte ger upp "händ-värde" om vi tvingas folda mot ett 4-bett (som man tex hade gjort med typ 44, eftersom vi då går miste om set-värdet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...