Gå till innehåll

Funderingar kring bb/h?


jaha81

Recommended Posts

  • 2 months later...
:shock:

 

Är det nåt jag missar vad gäller win rate Texas kontra Omaha?

 

Troligen.. :-)

 

När det gäller Texas håller jag med föregående talare om Texas winrates:

 

För Fixed Lmit Texas Holdem

En helt okej spelare drar in: 1 BB = 1 PtBB = 2 bb /100 händer

En bra spelare drar in: 2 BB = 2 PtBB = 4 bb /100 händer

En "världsklass" spelare drar in : 2-3 BB = 2-3 PtBB = 4-6 bb /100 händer

 

För No Limit Texas Holdem (svårare med exakta siffror här, jämfört med siffrorna för Fixed limit som är ganska obestridda. Men säg att vi utgår ifrån NL$2/4. Winraten på lägre nivåer går att hålla högre, winraten på högre nivåer kan inte hållas på denna nivå. Som någon sa... "världsklass" nivån på $5/10+ ligger på ca 5 PtBB)

En helt okej spelare drar in: 3 BB = 3 PtBB = 6 bb /100 händer

En bra spelare drar in: 6 BB = 6 PtBB = 12 bb /100 händer

En "världsklass" spelare drar in : 10 BB = 10 PtBB = 20 bb /100 händer

 

Men för Omaha har jag ingen aning men skulle tro att det går att hålla en högre winrate på Omaha? Själv har jag bara spelat Pot Limit Omaha Hi/Lo seriöst och har där i perioder lyckats hålla en sjukt hög BB/100.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen.. :-)

 

När det gäller Texas håller jag med föregående talare om Texas winrates:

 

För Fixed Lmit Texas Holdem

En helt okej spelare drar in: 1 BB = 1 PtBB = 2 bb /100 händer

En bra spelare drar in: 2 BB = 2 PtBB = 4 bb /100 händer

En "världsklass" spelare drar in : 2-3 BB = 2-3 PtBB = 4-6 bb /100 händer

 

För No Limit Texas Holdem (svårare med exakta siffror här, jämfört med siffrorna för Fixed limit som är ganska obestridda. Men säg att vi utgår ifrån NL$2/4. Winraten på lägre nivåer går att hålla högre, winraten på högre nivåer kan inte hållas på denna nivå. Som någon sa... "världsklass" nivån på $5/10+ ligger på ca 5 PtBB)

En helt okej spelare drar in: 3 BB = 3 PtBB = 6 bb /100 händer

En bra spelare drar in: 6 BB = 6 PtBB = 12 bb /100 händer

En "världsklass" spelare drar in : 10 BB = 10 PtBB = 20 bb /100 händer

 

Men för Omaha har jag ingen aning men skulle tro att det går att hålla en högre winrate på Omaha? Själv har jag bara spelat Pot Limit Omaha Hi/Lo seriöst och har där i perioder lyckats hålla en sjukt hög BB/100.

 

Tycker att dina siffror för NL 2/4 är för höga. Skulle vilja säga att det snarare ser ut så här:

1-5 bb/100 = bra spelare (vinnande) Måste betrakta en spelare som är bättre än 80% som en bra spelare i mitt tycke.

5-10bb/100 = Mycket bra spelare

>10bb/100 = "Världsklass"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13bb/h på NL100

 

2.5BB/h på 3/6 fixed limit fullring

 

Tycker att dina siffror för NL 2/4 är för höga. Skulle vilja säga att det snarare ser ut så här:

1-5 bb/100 = bra spelare (vinnande) Måste betrakta en spelare som är bättre än 80% som en bra spelare i mitt tycke.

5-10bb/100 = Mycket bra spelare

>10bb/100 = "Världsklass"

 

Jag tycker de siffrorna som robster80 postade känns mycket mer realistiska.

Om man har den winrate som jojje förespråkar så blir man ju miljonär efter 7 månader på NL100 om man spelar på heltid. Det känns ganska orimligt att man "bör" bli miljonär efter ungefär ett halvt års spelande. Samtidigt som man går och spelar in en miljon, betalar man också en halv miljon i rake på ett halvår. Så egentligen har man vunnit 1,5 miöjoner, om det inte hade varit för raken. Hur många lyckas med det egentligen?

Jag tror inte jojje gör det eftersom har varit medlem i drygt ett och har postat 1905 poster, vilket tyder på att han lägger ner ganska mycket tid på sin poker. Men samtidigt håller han till på lowstakesborden fortfarande.

 

 

Och sen förstår jag inte riktigt det här som Rubicon säger:

"Winraten på lägre nivåer går att hålla högre, winraten på högre nivåer kan inte hållas på denna nivå."

 

Om en spelare från 10/20 går ner och spelar NL100 eller NL200 kommer han ju självklart att ha högre winrate, eftersom han är så mycket bättre än spelarna på nivån. Men om en spelare på NL100 har en viss edge mot en annan spelare utan raken inräknad och en spelare på NL2000 har samma edge mot en annan spelare utan rake inräknad så kommer ju spelaren på NL2000 att få en högre bb/100 händer sedan om man lägger till raken i beräkningen igen, eftrsom raken i förhållande till potten blir mycket mindre på NL2000 än på NL100.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Tycker att dina siffror för NL 2/4 är för höga. Skulle vilja säga att det snarare ser ut så här:

1-5 bb/100 = bra spelare (vinnande) Måste betrakta en spelare som är bättre än 80% som en bra spelare i mitt tycke.

5-10bb/100 = Mycket bra spelare

>10bb/100 = "Världsklass"

 

Ja, du har säkert rätt, jag har inte spelat NL400 på ett bra tag, det har nog blivit tuffare nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...