Loveless Postad 10 November , 2006 Rapport Share Postad 10 November , 2006 Med tanke på att sportquiz verkar vara veckans tema, och att bandyn drar igång idag (ja, förutom Edsbyn som tjyvade i onsdags) så slänger jag upp en bandyquiz! 1) Vilket lag är mesta mästare, hur många titlar har de, vilket år vann de för första gången och vilket år vann man den senaste titeln? (0,5p för varje) 2) Vem har gjort flest mål genom tiderna i allsvenkan? (1p) 3) Vem är Kalle Rosenberg? (1p) 4) Vem var förste svensk att spela i ryska ligan? (1p) 5) Varför är annandagen en klassisk bandydag? (1p) 6) Hur många finaler har Hammarby förlorat? (1p) 7) Vems silhuett finns på den kultiga tröjan med texten "Schön is das bandyspiel" ? (1p) 8) Vilken arena är hemmaplan för 2 allsvenska lag 2006? (1p) 9) Nämn 4 länder förrutom Sverige, Ryssland (inkl sovjet), Finland och Norge som har spelat Bandy VM. (0,5 för varje) 10) Vad skiljer mellan skridskorna i bandy och hockey? (1p) 11) Var spelades den första dokumenterade bandymatchen? (1p) 12) Vad kallar sig Bollnäs klack? (1p) 13) Vad är det maximala straffet för att elda bengaler utan tillstånd? (1p) Bonusfråga (5p till bästa åsikt): Varför är det fel att spela bandy inomhus? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Loveless Postad 10 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 10 November , 2006 Topplista! MattiasJ: 6p + 5p bonus APC: 9,5p Plala: 9p Rille: 6,5p RayIv: 5,5p LilTicket: 4,5p HH14: 4,5p Devalanteriel: 3,5p (guldstjärna för klonken gällande första guldet). Whalala: 3,5p Eurthmech: 2,5p Mr Gzon: 0 + 1 bonuspoäng för att indirekt påpeka att Hammarby aldrig vunnit en final. Övrigt: * Fortfarande ingen som har kommit på en kreativt svar på varför bandy inte ska spelas inomhus. Bara en massa glöggångor och självplågeri. * APC får rätt på en kompletering, då han inte borde haft fel från första början. (Dessutom så ser det bättre med en västeråsare på topp). * Hockeyspelare har väl inte rosa skridskor? * Snoddas borde vara ett svar, men tyvärr är det inte det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
papiPope Postad 10 November , 2006 Rapport Share Postad 10 November , 2006 Men OMG! Skriv det tidigare! Borde väl skrivit det? ELLER? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 10 November , 2006 Rapport Share Postad 10 November , 2006 Skärp dig! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svint0 Postad 10 November , 2006 Rapport Share Postad 10 November , 2006 Massa svar. Du ska skicka allting i PM till han! Jag blev sönderäägd. Jag spelar bandy, brukar ha koll på det mesta, men här kan jag fan knappt mycket alltså. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Loveless Postad 10 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 10 November , 2006 En dryg timme på väg hem, och tråden går bärsärk. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 10 November , 2006 Rapport Share Postad 10 November , 2006 Men OMG! Skriv det tidigare! Borde väl skrivit det? ELLER? Exakt hur kan man inte förstå att man sabbar tråden om man skriver ut svaren? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
papiPope Postad 10 November , 2006 Rapport Share Postad 10 November , 2006 Men OMG! Skriv det tidigare! Borde väl skrivit det? ELLER? Exakt hur kan man inte förstå att man sabbar tråden om man skriver ut svaren? Kom på det just Men han borde ändå skriva ut det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Loveless Postad 10 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 10 November , 2006 Kan ju tycka att mängden frågesporter senaste veckan borde ha skapat en industristandard, men ska tänka på det nästa gång. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
RayIV Postad 10 November , 2006 Rapport Share Postad 10 November , 2006 ... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
APC Postad 10 November , 2006 Rapport Share Postad 10 November , 2006 ...Kom du på ditt eget misstag Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Loveless Postad 10 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 10 November , 2006 Bråk mellan VSK och Boltic ikväll. Påminner om de gamla tiderna, dvs tidigt 90-tal. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 10 November , 2006 Rapport Share Postad 10 November , 2006 Bråk mellan VSK och Boltic ikväll. Påminner om de gamla tiderna, dvs tidigt 90-tal. Åh förr! När Boltic var de som krossade SAIKs drömmar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
snerki Postad 10 November , 2006 Rapport Share Postad 10 November , 2006 Edit Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Loveless Postad 11 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 11 November , 2006 1) Vilket lag är mesta mästare, hur många titlar har de, vilket år vann de för första gången och vilket år vann man den senaste titeln? Västerås SK (nej, VIK gills inte), 1923, 2001, 17 stycken guld 2) Vem har gjort flest mål genom tiderna i allsvenkan? (1p) Jonas Claesson. 3) Vem är Kalle Rosenberg? (1p) Klackledare i VSK, som pendlade till alla hemma- och bortamatcher (ifrån Göteborg då) under flera decennier. Nu ses han endast ett fåtal gånger dock. 4) Vem var förste svensk att spela i ryska ligan? (1p) Hans Elis Johansson, spelade i Jenisej. 5) Varför är annandagen en klassisk bandydag? (1p) Ursprungligen premiärdag, innan de konstfrusna banorna. 6) Hur många finaler har Hammarby förlorat? (1p) 6 st. Och fler ska det bli. 7) Vems silhuett finns på den kultiga tröjan med texten "Schön is das bandyspiel" ? (1p) Per Fosshaug. Tröja (och luvor) finns att köpa via Tillberga Bandy. 8) Vilken arena är hemmaplan för 2 allsvenska lag 2006? (1p) Rocklunda, hemmaplan för VSK och Tillberga (och en hel del byggkranar). 9) Nämn 4 länder förrutom Sverige, Ryssland (inkl sovjet), Finland och Norge som har spelat Bandy VM. (0,5 för varje) USA, Canada, Holland, Ungern, Kazakstan, Mongoliet, Vitryssland och Estland. 10) Vad skiljer mellan skridskorna i bandy och hockey? (1p) För 1 poäng hade jag tänkt slipningen, men har gett 0,5 om man svarat att hälen är lägre. 11) Var spelades den första dokumenterade bandymatchen? (1p) Crystal Palace i London, England. 1800-någonting. 12) Vad kallar sig Bollnäs klack? (1p) Bollnäs flames 13) Vad är det maximala straffet för att elda bengaler utan tillstånd? (1p) 25.000 kr i böter. Bonusfråga (5p till bästa åsikt): Varför är det fel att spela bandy inomhus? Ptja, tydligen är det inte så fel, så jag ger Matte bonuspoängen. MattiasJ: Det är inte fel! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Loveless Postad 11 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 11 November , 2006 Med tanke på att svaren slutat strömma in, avslutar vi tävlingen här. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tototorsten Postad 11 November , 2006 Rapport Share Postad 11 November , 2006 Du håller på VSK va ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Loveless Postad 11 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 11 November , 2006 Jo, är man född västeråsare så är man. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rille Postad 11 November , 2006 Rapport Share Postad 11 November , 2006 På frågan om böter skulle man ange hur mycket böter det var för att få full poäng? Annars klagar jag på att jag inte fick fullt på slipningen eftersom jag både angav annan åkyta samt lägre kappa. Tror det heter planslipning i bandy jämfört med skålslipning i hockey. Klart man klagar på lärarens rättning . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
APC Postad 12 November , 2006 Rapport Share Postad 12 November , 2006 Vafan!!! Torskade jag mot en snubbe som inte tycker det är fel att spela innomhus? Kan man ju lika gärna kolla på rinkbandy då! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
papiPope Postad 12 November , 2006 Rapport Share Postad 12 November , 2006 Hehe, vad vinner jag? Ska vi säga 5k? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Loveless Postad 12 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 12 November , 2006 Rille - Du kan få en guldstjärna att fästa i din bok. APC - Vad jag kommer ihåg hade du inget förslag alls. Matte - Du skulle kunna få en Fosshaug tröja, men tyvärr verkar det bara finnas small kvar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
papiPope Postad 12 November , 2006 Rapport Share Postad 12 November , 2006 Haha Kan ju ha den som sovenir(?) på väggen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
APC Postad 12 November , 2006 Rapport Share Postad 12 November , 2006 APC - Vad jag kommer ihåg hade du inget förslag alls. Bonusfråga (5p till bästa åsikt): Varför är det fel att spela bandy inomhus? Glöggen värmer väl fan så mycket mindre om man är innomhus + att bandykorven inte smakar lika bra inne som ute. Men ja e int bitter Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts