Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Blinds 400/800

Hero UTG (750)

Fi1 Button (250)

Fi2 SB (10,000)

Fi3 BB (2,500)

Har varit tight spel av F1. F3 har varit storstack ett tag och snott många blinds på bubblan och växt väldigt mycket. F3 spelar också tight och väntar på att hero och F1 ska åka ut, typ.

Hero kommer ju vara AI nästa hand. F1 kommer folda denna och nästa hand (kan han syna med mer än AA om ens det?) för att låta Hero möta 1-2 händer med en randomhand. Vad behöver man för HD för att ställa här egentligen? Hur mycket förändras er HD om storstacken och medelstacken byter plats(dom verkade ha ganska bra koll på bubbelspel)?

Lite trött, så tomta till det genom att lägga A9o. Sen insåg jag hur katastrofalt det var. :oops:

Edit: Kan man säga HD om vad man själv ska ha? Kan man kalla det push när man har mindre än 1BB?

Postad

Givet att Fi har koll på bubbelspelet antar jag att följande gäller:

Vi foldar

Hand 1: Fi1 foldar, 2 pushar och 3 viker.

Hand 2: Fi1 foldar, 2 pushar, 3 måste syna med stor HD.

Vi synar:

Fi1 foldar, 2 pushar och 3 har en tightare HD än i "hand 2".

Vilket betyder att vi har större chans att få handen HU om vi synar. Detta ska vägas mot den lilla chansen att Fi1 eller Fi3 trollar bort sig om vi foldar - men den chansen torde vara mindre än att vi får handen HU vid syn. Vi måste alltså syna med väldigt stor HD. Hur stor kan säkert någon räkna ut men jag gissar på 60%.

Sätter vi istället mellanstacken på SB tvingas nog denne spela tightare vilket gynnar våra chanser att handen HU vid fold i hand 1. Vi blir tightare och vi kommer att ha större chans att nå pengarna.

Postad

Med A9o så måste man självklart ställa in.

Man måste vinna en hand och A9 är mycket bättre än slumpmässig hand som man blir all-in med i BB.

Vinner man handen så kommer man nästan trippla upp och kan faktiskt vara med och slåss om andraplatsen.

Finns ingen anledning och tveka - keramiken skall in.

Postad

Känns spontant som ställ med 32o.

Vi gör först antagandet att det VARJE gång vi synar oss AI kommer knappen vika, sb ställa, bb vika.

Det innebär att vi spelar vår hand mot en slumpad hand.

A9o har då 59.45/2.64/37.90

32o har då 29.24/6.12/64.63

Dvs om vi hade haft 32o hade vi i 64.63% av fallen bubblat, i 29.24% av fallen haft följande läge inför nästa hand:

(Antar att det inte är med ante)

UTG 250

Knappen 9300

sb 1300(400)

bb HERO 1450(400)

Och i 6.12% av fallen haft läget:

UTG 250

Knappen 10400

sb 1300(400)

bb HERO 350(800)

Vad händer då om vi viker? Vi antar att knappen viker, sb pushar, bb viker.

Då hamnar vi med 100% sannolikhet här:

UTG 250

Knappen 10800

sb 1300(400)

bb HERO (750)

iofs...klarar vi oss i den handen så kan vi vika sb medan shortie fi i princip är all-in två händer i rad...

Hmm...

Postad
bla bla....

Hmm...

nu har jag nått bra( verkar ivf så, spontant) att läsa när jag nyktrar till!

Jo, denna poseten var väl lite lite för att bumpa tråden så jag hittar den idag(läs senare idag!)... Så Mods, ha överseende!

Postad
bla bla....

Hmm...

Jo, denna poseten var väl lite lite för att bumpa tråden så jag hittar den idag(läs senare idag!)... Så Mods, ha överseende!

Har vissa (vi) pokerspelare ett probelm? Man sitter vid en dator och sen ibland dricker man sig full, där ibland är varje gång tillfälle ges? Hahaha!

Postad
bla bla....

Hmm...

Har vissa (vi) pokerspelare ett probelm? Man sitter vid en dator och sen ibland dricker man sig full, där ibland är varje gång tillfälle ges? Hahaha!

Om jag var du skulle jag summera det till 2 problem...

Postad
bla bla....

Hmm...

Alltså, jag kom inte fram till ett skit :)

Postad
Känns spontant som ställ med 32o.

Vi gör först antagandet att det VARJE gång vi synar oss AI kommer knappen vika, sb ställa, bb vika.

Det innebär att vi spelar vår hand mot en slumpad hand.

A9o har då 59.45/2.64/37.90

32o har då 29.24/6.12/64.63

Dvs om vi hade haft 32o hade vi i 64.63% av fallen bubblat, i 29.24% av fallen haft följande läge inför nästa hand:

(Antar att det inte är med ante)

UTG 250

Knappen 9300

sb 1300(400)

bb HERO 1450(400)

Och i 6.12% av fallen haft läget:

UTG 250

Knappen 10400

sb 1300(400)

bb HERO 350(800)

Vad händer då om vi viker? Vi antar att knappen viker, sb pushar, bb viker.

Då hamnar vi med 100% sannolikhet här:

UTG 250

Knappen 10800

sb 1300(400)

bb HERO (750)

iofs...klarar vi oss i den handen så kan vi vika sb medan shortie fi i princip är all-in två händer i rad...

Hmm...

Sönderanalyserad SnG, gg

Postad

Jag tycker att du måste ha en rätt bra hand här för att gå all-in då du har mindre än en blind kvar. A9 tycker jag är ett gränsfall. SB kommer syna för att slå ut dig o du måste alltså slå 2ppl.

Om du istället väntar till BB i nästa hand så kommer du troligtvis bli HU mot antingen SB lr storstacken som ställer. På dina bästa dagar kommer tom alla folda till dig. Seen it happen. Det kan ej hända i alternativ 1.

Anledningen till att jag tycker alternativ 2 är bättre är för att du måste vinna EN hand och att vinna mot 1ppl är lättare än att vinna mot 2 vilket alternativ 1 innebär ofta.

I nästa hand så är shortstacken all-in i BB med sina 250 och du får då se floppen för dina 400 investerade som SB. Kanske limpar ngn annan in också för 400 i syfta att kicka ut han.

Postad
Jag tycker att du måste ha en rätt bra hand här för att gå all-in då du har mindre än en blind kvar. A9 tycker jag är ett gränsfall. SB kommer syna för att slå ut dig o du måste alltså slå 2ppl.

Om du istället väntar till BB i nästa hand så kommer du troligtvis bli HU mot antingen SB lr storstacken som ställer. På dina bästa dagar kommer tom alla folda till dig. Seen it happen. Det kan ej hända i alternativ 1.

Anledningen till att jag tycker alternativ 2 är bättre är för att du måste vinna EN hand och att vinna mot 1ppl är lättare än att vinna mot 2 vilket alternativ 1 innebär ofta.

I nästa hand så är shortstacken all-in i BB med sina 250 och du får då se floppen för dina 400 investerade som SB. Kanske limpar ngn annan in också för 400 i syfta att kicka ut han.

SB kommer troligen inte syna utan ställa.

Spontant skulle jag ställa med ca 50% av alla händer

Postad

Alltså, det blir oftast en HU-pott, och blir det inte det så:

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 41.5793 % 40.06% 01.51% { Ac9s }

Hand 2: 29.2103 % 27.97% 01.25% { random }

Hand 3: 29.2103 % 27.97% 01.25% { random }

reclino mi caja

Postad

SB kommer troligen inte syna utan ställa.

Spontant skulle jag ställa med ca 50% av alla händer

Varför skulle SB ställa mot BB när de tillsammans kan slå ut HERO?

Vet inte vart ni spelar men folk är faktiskt bubbel medvetna redan på låga limits där jag lirar.

Generellt, har man ingen foldequity så kan man lika gärna vänta o ställa till man är i BB.

Tidigare brukade jag ställa utg med k-high osv i såna situationer men har tänkt till o tycker det är bättre o vänta då det ofta blir 3-handed och är det inte fler riktiga shortstacks så måste man även gå all-in på BB i nästa hand för att inte blindas ut. Så man måste med andra ord vinna 2st all-in i rad.