Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag arbetar på ett företag som tillverkar vågar. En väldigt olönsam branch numera då kineserna gör allting sjukt mycket billigare.

Sedan vi blev uppköpta för sex år sedan (av kineser) så har vi gått back cirkus en miljon kronor i månaden. Om två veckor så kommer The big boss från China och då så vill han höra om vi kan tillverka något annat. Vad som helst.

Så om ni hade utrymmet, maskinerna, pengarna och möjligheten, vad hade ni gjort? Han (The big boss från China) hoppas på att det skall ha någonting med ljus (lampor, lysrör och tillbehör etc.), kontorsmaterial eller husgerård att göra. Men det är inget måste.

Sorry ifall det här må verka desperat och fånigt, men om ni vill dela med er av en schysst idé eller någonsin tänkt "undra varför det här inte finns?" så varsågoda...

:)

Postad

Jag vill att rika kineser betalar mig för mina affärsidéer. Men vadå, har ni en maskinpark som bara behöver användas på nåt lönsamt sätt så skulle iaf jag t ex slå Kamprad en signal och kolla om han behöver nån ny tillverkare av lampan Mörker, eller vad som nu passar er maskinpark bäst.

Postad

Något som asiater uppfattar som exotiskt, typiskt svenskt? Möbler á la Ikea?

En kompis som jobbar på Hortlaxhus (hustillverkare utanför Piteå) blev uppköpta av Japaner, nu säljer dom husmoduler på export till Asien.

Eller kanske produkter som ekologiska eller på annat sätt värnar om miljö? Energibesparande fönster? (kanske iofs inte så bistert klimat i Kina?)

Postad
Något som asiater uppfattar som exotiskt, typiskt svenskt? Möbler á la Ikea?

En kompis som jobbar på Hortlaxhus (hustillverkare utanför Piteå) blev uppköpta av Japaner, nu säljer dom husmoduler på export till Asien.

Eller kanske produkter som ekologiska eller på annat sätt värnar om miljö? Energibesparande fönster? (kanske iofs inte så bistert klimat i Kina?)

Hmm, det sista var ganska intressant faktiskt. Produkterna behöver inte krängas i Kina, men det hade givetvis varit skönt om varje kines köpte tio energibesparande fönster. :D

Någon som har någon tanke ang. något de "saknar på kontoret"?

Postad

Nej det gör dom inte. Japanerna lade ner verksamheten så nu står allt tomt.

Vad heter din kompis förresten. Jag jobbade där ett litet tag.

Postad

Nej det gör dom inte. Japanerna lade ner verksamheten så nu står allt tomt.

Vad heter din kompis förresten. Jag jobbade där ett litet tag.

Micke G. Men det var ju typ 7-9 år sedan jag snacka med han.
  • 2 weeks later...
Postad
Sedan vi blev uppköpta för sex år sedan (av kineser) så har vi gått back cirkus en miljon kronor i månaden. Om två veckor så kommer The big boss från China och då så vill han höra om vi kan tillverka något annat. Vad som helst.
Kommer kinerna nästa vecka?

Jag hittade en årsredovisning från ett företag som heter Partnertech

Där har ni något. Dom beskriver lite problemet nu har i sin årsredovisning; att man inte skall tillverka konsumentprodukter, för det kan kineserna göra billigare. Ni ska alltså syssla med lego/kontraktstillverkning av avancerade prylar. Hyperavancerade instrument, verktyg, robotar, mikroskop, kuvöser för laboratorier, sjukhus, kemiindustri osv.

Kina har ju lite problem med miljöförstöring. Berätta för kinesen hur ni kan rena vattnet i Gulafloden och göra drickbart ;)

/C