Rabarberpaj Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Jag arbetar på ett företag som tillverkar vågar. En väldigt olönsam branch numera då kineserna gör allting sjukt mycket billigare. Sedan vi blev uppköpta för sex år sedan (av kineser) så har vi gått back cirkus en miljon kronor i månaden. Om två veckor så kommer The big boss från China och då så vill han höra om vi kan tillverka något annat. Vad som helst. Så om ni hade utrymmet, maskinerna, pengarna och möjligheten, vad hade ni gjort? Han (The big boss från China) hoppas på att det skall ha någonting med ljus (lampor, lysrör och tillbehör etc.), kontorsmaterial eller husgerård att göra. Men det är inget måste. Sorry ifall det här må verka desperat och fånigt, men om ni vill dela med er av en schysst idé eller någonsin tänkt "undra varför det här inte finns?" så varsågoda... Citera
Jennez Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Jag har hur manga ideer som helst. Fast jag vill hellre att folk spelar poker for sina pengar an koper ljus (lampor, lysror och tillbehor etc.), kontorsmaterial eller husgerad sa jag haller tyst. Citera
Saint_Bjorn Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Jag vill att rika kineser betalar mig för mina affärsidéer. Men vadå, har ni en maskinpark som bara behöver användas på nåt lönsamt sätt så skulle iaf jag t ex slå Kamprad en signal och kolla om han behöver nån ny tillverkare av lampan Mörker, eller vad som nu passar er maskinpark bäst. Citera
Rabarberpaj Postad 9 November , 2006 Författare Rapport Postad 9 November , 2006 Eftersom vi aldrig kommer att kunna producera det billigare här än i Kina, så får förslaget gärna innehålla något var vid man kan poängtera att den svenska/nordiska/europeiska "kompetensen" är nödvändig. Citera
chapman Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 råkade läsa att ni producerat sågar i stället för vågar, tänkte därför att det skulle vara något enkelt Citera
Cyntax Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Något som asiater uppfattar som exotiskt, typiskt svenskt? Möbler á la Ikea? En kompis som jobbar på Hortlaxhus (hustillverkare utanför Piteå) blev uppköpta av Japaner, nu säljer dom husmoduler på export till Asien. Eller kanske produkter som ekologiska eller på annat sätt värnar om miljö? Energibesparande fönster? (kanske iofs inte så bistert klimat i Kina?) Citera
Rabarberpaj Postad 10 November , 2006 Författare Rapport Postad 10 November , 2006 Något som asiater uppfattar som exotiskt, typiskt svenskt? Möbler á la Ikea?En kompis som jobbar på Hortlaxhus (hustillverkare utanför Piteå) blev uppköpta av Japaner, nu säljer dom husmoduler på export till Asien. Eller kanske produkter som ekologiska eller på annat sätt värnar om miljö? Energibesparande fönster? (kanske iofs inte så bistert klimat i Kina?) Hmm, det sista var ganska intressant faktiskt. Produkterna behöver inte krängas i Kina, men det hade givetvis varit skönt om varje kines köpte tio energibesparande fönster. Någon som har någon tanke ang. något de "saknar på kontoret"? Citera
antfarmer Postad 10 November , 2006 Rapport Postad 10 November , 2006 Någon som har någon tanke ang. något de "saknar på kontoret"? Vikskärmar som man kan fälla upp mot iriterande medarbetare! Citera
SunTzu Postad 10 November , 2006 Rapport Postad 10 November , 2006 Extra effektiva giljotiner? Citera
Mr Zero Postad 10 November , 2006 Rapport Postad 10 November , 2006 En kompis som jobbar på Hortlaxhus (hustillverkare utanför Piteå) blev uppköpta av Japaner, nu säljer dom husmoduler på export till Asien. Nej det gör dom inte. Japanerna lade ner verksamheten så nu står allt tomt. Vad heter din kompis förresten. Jag jobbade där ett litet tag. Citera
Rabarberpaj Postad 11 November , 2006 Författare Rapport Postad 11 November , 2006 tips - sök nytt jobb Har redan för många jobb, hehe. Men visst, jag förstår din poäng. Tack för försöket till en brainstorming grabbar! Kommer skriva en liten rad "senare" om hur allt gick. Citera
Cyntax Postad 11 November , 2006 Rapport Postad 11 November , 2006 En kompis som jobbar på Hortlaxhus (hustillverkare utanför Piteå) blev uppköpta av Japaner, nu säljer dom husmoduler på export till Asien. Nej det gör dom inte. Japanerna lade ner verksamheten så nu står allt tomt. Vad heter din kompis förresten. Jag jobbade där ett litet tag. Micke G. Men det var ju typ 7-9 år sedan jag snacka med han. Citera
Cyntax Postad 23 November , 2006 Rapport Postad 23 November , 2006 Sedan vi blev uppköpta för sex år sedan (av kineser) så har vi gått back cirkus en miljon kronor i månaden. Om två veckor så kommer The big boss från China och då så vill han höra om vi kan tillverka något annat. Vad som helst.Kommer kinerna nästa vecka? Jag hittade en årsredovisning från ett företag som heter Partnertech Där har ni något. Dom beskriver lite problemet nu har i sin årsredovisning; att man inte skall tillverka konsumentprodukter, för det kan kineserna göra billigare. Ni ska alltså syssla med lego/kontraktstillverkning av avancerade prylar. Hyperavancerade instrument, verktyg, robotar, mikroskop, kuvöser för laboratorier, sjukhus, kemiindustri osv. Kina har ju lite problem med miljöförstöring. Berätta för kinesen hur ni kan rena vattnet i Gulafloden och göra drickbart /C Citera
baller Postad 24 November , 2006 Rapport Postad 24 November , 2006 Kina har ju problem med miljöförstöring. FYP, and you seen nothing yet... Citera
Recommended Posts