Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Orginaltråden:

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=33866&postdays=0&postorder=asc&start=0

Jag använde den till dagens "dagens fråga" på poker.se (8/11)

Vad tycker Legato och andra SnG-proffs. Spontant tycker man ju all-in (70% röstar på det), men analyserar man vidare så finner man att syn av alla alternativ är det bästa. Hyggligt uppseendeväckande, tycker jag.

Vad är era tankar om läget?

Postad

Det går ju att räkna på alla möjliga alternativ men om vi går lite på känslan så är ju syn klart bästa alternativet. Frågan är bara vad vi gör när SB Höjer och BB foldar?

Scenario 1:

Foldar vi har vi bättre än 50% att komma ITM. Vi leder över Fi2 i AI konfrontationen och har ett extra liv i SB nästa varv varpå FI2 måste överleva två AI om jag räknat rätt om vi klarar SB. Dessutom kan det bli så att vi får hjälp av övriga redan i nästa hand. Inget exakt räknande men vi borde ha minst ca 65-70% ITM om vi viker mot SB push.

Scenario2:

Synar vi har vi runt 60% equity mot SB men överlever vi den är vi inte garanterade ITM. Problemet här är att vi inte kommer få ha de jättehöga blindarna i fred så vi kommer få vika runt 50% av vår HD mot knappen vilket kommer göra att FI2 "bara" behöver överleva en AI. Så i nästa hand synar vi 50% av händerna och har då runt 90% ITM. I 50% av fallen viker vi och har då dryga 1000 kvar men en coinflip på att knappen dödar FI2.

Ungefär så ser väl ekvationen ut för syn men utan att räkna tror jag att vi måste syna och vika för SB push.

Då är frågan om inte push är så dåligt trots allt. Om vi utgår från att alla spelar det bästa spelet så kommer Sb syna och BB vika och då är vi i samma läge som syn/syn (scenario 2).

Ok så varför kommer Fi2 folda i båda scenarierna? Ja för pushar vi och SB synar så är det bästa spelet för honom, då har han garanterat 45% ITM och det är bättre än vad han åstakommer vid syn. Synar vi och SB pushar så är det samma sak. För synar han så ger han oss bästa alternativet att syna. Foldar han så ger han oss misstaget att syna SB push men förlorar inget på om vi väljer fold eftersom vi ändå har valet att göra det bästa spelet.

Men till sist tror jag inte att det är mycket EV mellan Scenario 1 & 2. Vi har sämre ITM om vi synar men en dubbling av stacken kan mycket väl kompensera ITM gapet på 10%(höftat).