Gå till innehåll

Klyka utvecklar "PT" för Svenska Spel


Klyka

Recommended Posts

Som ett egenutbildande projekt tänkte jag försöka utveckla en web-baserad tjänst med statistik-funktion liknande PT och PO. Tjänsten riktar sig uteslutande till spelare på SS. Tanken är att man matar in sina hand histories (copy/paste) i ett fönster och dessa bearbetas och statistik produceras. Denna statistik sparas och är tillgänglig för alla på hemsidan. Man kan alltså få statistik både om sina motståndare och om sig själv.

 

Till en början kommer jag att göra en mkt light version, som bara visar den viktigaste statistiken. Därför frågar jag er vilka siffror ni tycker är mest användbara, dels om motståndarna och dels om en själv som spelare.

 

Disclaimer: Jag har många oavslutade projekt bakom mig, så det finns inga garantier för att detta blir verklighet. Men om någon/några kan tänka sig ställa upp med data och/eller betatestning så finns chansen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 66
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Personligen så anser jag statistiken för ditt eget spel är viktigare än att veta hur dina motståndare spelar!

Kanske låter dumt men så länge man inte vet om man är vinnande lr inte så är ju de ändå grunden du måste veta.

 

 

bra initiativ Klyka, kommer nog slita ner och testa med HH´s som jag har kvar från SS.

kommer detta bara inrikta sig på Holdem lr kommer omaha medfölja i detta statistik program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En första tanke är väl att det inte är (såvitt jag kan se) tillåtet enligt PUL (Personuppgiftslag (1998:204). Då det finns många spelares alias kan knytas till en fysisk person.

 

sluta wajna. det här låter väl skitabra :)

 

då borde väl hela handanalys delen här på PF vara olaglig oxå?

 

 

Som sagt så var det bara som jag tolkade det. Men jag är ganska trött och inte direkt väl påläst på PUL. Så se mitt tidigare inlägg i tråden mer som en fråga till någon som har bättre kunskaper angående PUL´s tillämpning.

 

Vad gäller iden om att skapa ett verktyg till SvSp så tycker jag också att det är en mycket god ide som jag gärna skulle använda, så det var inte min avsikt att wajna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att jag läst nånstans att SvS's handhistorier bara använder "spelare 1/2.." istället för riktiga nicket, vilket skulle försvåra skapandet av programmet avsevärt. Tror jag läste det i PO-tråden.

 

Det stämmer inte, fast WPEX gör så. Däremot klipps HHn av när man själv foldar vilket gör att dom är ganska värdelösa för att få statistik på andra spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kommer detta bara inrikta sig på Holdem lr kommer omaha medfölja i detta statistik program.

Oklart ännu så länge. Troligen bara Hold'em, men det beror på.

 

En första tanke är väl att det inte är (såvitt jag kan se) tillåtet enligt PUL (Personuppgiftslag (1998:204). Då det finns många spelares alias kan knytas till en fysisk person.

Tror inte det är något problem med folks alias. Vore en annan sak om man skrev ut deras riktiga namn. Men jag är inte helt säker.

 

klycka jag vill se bb/100 totalt och beroende på position, som även finns i PT. Sen vill jag gärna ha en summa över förlorade pengar/vunna pengar.

Japp, det hade jag tänkt mig. Eventuellt även uppdelat på starthänder (fast isf blir det nog bara Hold'em och inte Omaha).

 

Däremot klipps HHn av när man själv foldar vilket gör att dom är ganska värdelösa för att få statistik på andra spelare.

Det är ett problem, men det gör inte handhistorierna värdelösa - bara e smula mindre värdefulla. Det krånglar till databehandlingen en smula och gör att man får ett mindre urval för spelet på senare gator. Men om jag bara håller tungan rätt i mun så får det inga konsekvenser på uppgifternas uppriktighet i sig. Det enda är att man ev får ett litet bias - om någon spelar på ett visst sätt när du är med i potten och på ett annat sätt när du inte är med i potten så får vi bara info om hur han spelar när du är med i potten. Det är inget problem för dig (då det torde vara just detta du är intresserad av) men det kan vara ett problem för andra användare av statistiken. Detta borde dock inte vara något större problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pul

 

Fixa att man måste regga sig på siten och skriv in i avtalet att de godkänner att du hänger ut dem offentligt som spelare. Definera VAD det är du skall visa, även sådant som du kan änka dig i framtiden. Är det enkelt så kör rakryggat och klart, har du stora planer men inte riktigt klart för dih hur och vad så kör du luddigt.

 

Bara för att man reggar sig så måste man inte logga in.

Det jag är osäker på är om man fortfarande behöver anmäla till staten att man nu har ett register med massa folk och fä i. Jag tror de luckrade upp det ganska snabbt efter att kommuer och landsting började anmäla alla sina register...

 

Om du inte vill köra med register så kan det eventuellt räcka med att du informerar om att de som lägger in HH har på så sätt godkänt sig själva enligt PUL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju som sagt hur HH sparas och då att informationen inte sparas om man foldar.

 

Jag funderade på att om man istället kan plocka den informationen från dataströmmen istället? Kommer informationen i klarttext eller är den krypterad? Det finns ju ingen anledning att just den ska vara krypterad, eftersom sådan information inte kan påverka spelet.

 

Om den är i klartext kanske man kan göra ett program (eller t.ex. använda netstumbler) för att samla in data som behövs. Sen kör man ett litet hjälpprogram vid sidan av som mappar ihop HH med bord osv. Bara en tanke.

 

Jag har själv varit på G att fixa något och började jobba på en VBA-kod för att plocka ut rake, händer osv. Har dock inte blivit något med det ännu.

 

Bra initiativ Klyka!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drömde jag eller var det inte någon som gjorde ett program som sparade all HH automatiskt åt dig ner i en fil på HD,n så att du slapp sparar var 1000:e hand?

 

Skitbra initiativ! Men ska jag kunna titta på mina motståndare hur de spelar sina händer? Om detta blir en stor sida kommer folk kunna läsa sönder mig? =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en lysande ide.

Jag är mest intresserad av att se motståndarnas sats preflopp Hur ofta dom synar och raisar. Det ger en skaplig bild hur dom spelar. Spelar själv alltid 5 st 10-manna bord så det skulle vara viktiga siffror för mig.

För egen del är samma siffror pluss BB/100 det mest intressanta.

Möjligen också aggfaktor på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förutom då att de som skickar in händer är d kommer finnas mest stats på, men vill man gärna dela med sig av sina svagheter så ...

 

Precis vad jag tänkte.

Skickar jag in mina HH's så visar ju dom mest korrekta stats för mig själv iom att jag är med i varje hand. Med andra ord ger jag mina motståndare infomation om hur jag spelar vilket jag givetvis inte vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Klyka!

Skitabra initiativ!

 

Kommer det finnas nåt bra alternativ till att tanka upp en stor fil med HH's?

Har sparat HH's sen ett bra tag tillbaka i hopp om att någon klyftig person utvecklade stöd för att få in HH's i PT.

 

Jag har utvecklat ett fristående program som gör just detta, dvs konverterar SS --> party. Det fungerar även för andra Boss Media klienter. Import till PT och PO av genererade hhs funkar bra. Programmet kommer också att ha samma funktionalitet som HHmanager.

 

Jag håller just nu på och funderar på om jag skall försöka ta betalt för programmet eller inte. Det var aningen svårare att implementera än jag trodde från början, utvecklingen har nog tagit flera arbetsveckor. Dessutom vore det ju lärorikt och kanske tom lönsamt att starta försäljning..

 

Förvänta er mer info inom en snar framtid, det lär väl dyka upp en PRG: Allt om - tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. Jag skrev ju ett program, som jag gissar är det P-O refererar till ovan, som heter Hand History Manager och som sparar undan all handhistorik från SS. Mer info finns i denna tråd: http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=29638.

 

Jag har även vidareutvecklat detta till att konvertera historiken till Party-format, så att man kan importera den i PT. Däremot körde jag fast när det gäller hanteringen av sidopotter (allt annat fungerar, dock). Vad det lider hade jag väl tänkt lösa sidopottsproblemet. Men om nu P-O redan har gjort det (?) så kanske jag kan strunta i det? Å andra sidan är mitt program gratis, och det kanske inte P-Os blir. Eller? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. Jag skrev ju ett program, som jag gissar är det P-O refererar till ovan, som heter Hand History Manager och som sparar undan all handhistorik från SS. Mer info finns i denna tråd: http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=29638.

 

Jag har även vidareutvecklat detta till att konvertera historiken till Party-format, så att man kan importera den i PT. Däremot körde jag fast när det gäller hanteringen av sidopotter (allt annat fungerar, dock). Vad det lider hade jag väl tänkt lösa sidopottsproblemet. Men om nu P-O redan har gjort det (?) så kanske jag kan strunta i det? Å andra sidan är mitt program gratis, och det kanske inte P-Os blir. Eller? :)

 

Precis, jag tröttnade på att vänta :)

Jo, det problemet är löst.

Huruvida jag släpper programmet gratis eller inte är inte bestämt, måste kolla upp om det blir värt besväret osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...