Gå till innehåll

Vad kan man få för jobb utan utbildning


illerrre

Recommended Posts

Vill ha seriösa svar i denna tråden och inget skitsnack osv...

 

Jag är 18 år och som många andra skoltrött, bara det att jag är extremt skoltrött. Jag gick först ett år på en it skola som var riktigt värdelös. Jag hoppade av för att jag var hysfat säker på att den inte hade givit mig nåt alls i livet. Började istället om ettan på naturvetenskapsprogrammet, men jag orkar inte med det. Jag orkar inte plugga hemma osv. Jag har enligt många bra inlärningsförmåga osv, men tycker jag inte saker är intressant så lägger jag inte ner tid på dom. (exempel: träning (framförallt) och poker brinner jag för och lägger ner mycket tid på) Och som många vet så blir man inget på ett naturvetenskapsprogram, utan man måste läsa vidare x antal år efteråt.

 

Förr (`när jag var 13-14) bestod mitt liv av att spela spel, nu (18) består det av att jag vill tjäna pengar. Jag spelar poker i hopp om att bli något där, men vet självklart att chansen är liten. Jag ser mig dock som bra och plussar på poker, dock inte mycket. Säljer lite kläder på fritiden för att dra in pengar där med.. Iaf så känner jag att jag vill jobba mycket hellre än att gå i skolan, men jag vill ändå inte bli nån gatusopare t.ex. som folk pekar och skrattar åt "kolla idioten som hoppa av skolan" osv...

 

Så vad kan man få för sorts jobb egentligen utan utbildning? Utbildning är ju nyckeln till jobb i dagens samhäller, men vafan ska man göra om man inte är menad för skolan egentligen?

 

Min kusin t.ex. som heller inte skötte skolan så bra lastar nu bröd på natten och tjänar faktiskt jävligt bra på det. Är ju verkligen inget bra jobb, men ett sådant jobb hade jag t.ex. inte alls tvekat på att ta.

 

 

blev jävligt långt det här, men vill bara ha svar på frågan. Har skrivit allt jävligt slarvigt och hastigt, men hoppas ni förstår vad jag skrivit ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 63
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Sorry. Det ar tyvarr bara "skitjobben" som star till buds. Jag har dock ett tips.

Jag var sjalv ocksa jakligt skoltrott, gjorde inte en laxa etc. Dock skrev jag 1,8 pa hogskoleprovet och jag visste att jag inte skulle kunna fixa motsvarande i slutbetyg ens om jag fick MVG i resterande kurser. Eftersom det inte var lont att satsa pa MVG rackte G gott alltsa. Och hur far man enklast och snabbast ett G? Jo, man tentar av en massa skitkurser snabbt som fan. Kostade en tusenlapp per tenta nar jag gjorde det men det ar det helt klart vart.

 

Det fina var att man kunde valja i princip vilka amnen man ville ocksa. Eng B+C tog mig typ 24 timmar effektivt att gora, darefter gick man pa webdesign osv osv.

 

Du far da inget slutbetyg fran ett program utan det heter "personligt program", vilket iofs ar skitsamma eftersom det mig veterligen ar valdigt fa hogskoleutbildningar som kraver att du gatt ett specifikt program.

 

Fixa studenten, det ar javligt viktigt! Tenta av amnena fort sa blir du klar snabbare. Rektor, larare och SYO kommer avrada dig fran detta for att det insoade tomtarna tror sa hart pa systemet men lat dig inte luras, gor som du vill.

 

Nar du ar klar kan du gora lumpen, jobba eller vad tusan du vill. Och kanner du att du vill borja plugga igen senare sa ar det bara att gora det.

 

Lycka till! :heart:

 

PS> I pity the fools who do their homework... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry. Det ar tyvarr bara "skitjobben" som star till buds. Jag har dock ett tips.

Jag var sjalv ocksa jakligt skoltrott, gjorde inte en laxa etc. Dock skrev jag 1,8 pa hogskoleprovet och jag visste att jag inte skulle kunna fixa motsvarande i slutbetyg ens om jag fick MVG i resterande kurser. Eftersom det inte var lont att satsa pa MVG rackte G gott alltsa. Och hur far man enklast och snabbast ett G? Jo, man tentar av en massa skitkurser snabbt som fan. Kostade en tusenlapp per tenta nar jag gjorde det men det ar det helt klart vart.

 

Det fina var att man kunde valja i princip vilka amnen man ville ocksa. Eng B+C tog mig typ 24 timmar effektivt att gora, darefter gick man pa webdesign osv osv.

 

Du far da inget slutbetyg fran ett program utan det heter "personligt program", vilket iofs ar skitsamma eftersom det mig veterligen ar valdigt fa hogskoleutbildningar som kraver att du gatt ett specifikt program.

 

Fixa studenten, det ar javligt viktigt! Tenta av amnena fort sa blir du klar snabbare. Rektor, larare och SYO kommer avrada dig fran detta for att det insoade tomtarna tror sa hart pa systemet men lat dig inte luras, gor som du vill.

 

Nar du ar klar kan du gora lumpen, jobba eller vad tusan du vill. Och kanner du att du vill borja plugga igen senare sa ar det bara att gora det.

 

Lycka till! :heart:

 

PS> I pity the fools who do their homework... ;)

 

Hängde inte med riktigt överallt, annars nice post:)

 

1. Måste man inte gå gymnasiet 3 år för att ta studenten? (har ingen koll)

 

2. du skriver "vilket iofs ar skitsamma eftersom det mig veterligen ar valdigt fa hogskoleutbildningar som kraver att du gatt ett specifikt program." Nu vill jag ju inte läsa på högskola, utan ge mig ut och jobba så fort som möjligt.

 

3. Hur ska man gå till väga för att tenta av dessa kurser, och var fann du material till att studera in det du skulle tenta av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var också RUSKIGT skoltrött. Tentade av ett par ämnen så jag hade lediga onsdagar och fredagar (med ett par timmars skolk). Jobbade sedan tre år på en datafirma. Därefter skrev jag högskoleprovet, tog mig in på KTH och Handels, och dessa år var de bästa i mitt liv.

 

Vad har du för intressen? Det är inte fel att starta ett eget företag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört att elektriker är väldigt eftertraktade. Vet inte riktigt vad som krävs för att bli det, men det är kurser man går på gymnasiet. Efter det blir man lärling några år, men du kommer iallafall ut i arbetslivet ganska snabbt, och elektriker tycker jag verkar som ett rätt trevligt jobb, även om jag inte har någon stor insikt (ett par polare som gick elprogrammet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var också RUSKIGT skoltrött. Tentade av ett par ämnen så jag hade lediga onsdagar och fredagar (med ett par timmars skolk). Jobbade sedan tre år på en datafirma. Därefter skrev jag högskoleprovet, tog mig in på KTH och Handels, och dessa år var de bästa i mitt liv.

 

Vad har du för intressen? Det är inte fel att starta ett eget företag...

 

Intressen är väl styrketräning, hälsa och ekonomi.

 

Att starta ett eget företag hade väl nog inte varit helt fel, då man styr så mycket själv. Det svåra är väl dock att få det att funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var också RUSKIGT skoltrött. Tentade av ett par ämnen så jag hade lediga onsdagar och fredagar (med ett par timmars skolk). Jobbade sedan tre år på en datafirma. Därefter skrev jag högskoleprovet, tog mig in på KTH och Handels, och dessa år var de bästa i mitt liv.

 

Vad har du för intressen? Det är inte fel att starta ett eget företag...

Byt ut datafirma mot snickare samt truckförare och KTH mot Chalmers så har du mig. Tro mig, ett par riktigt sura år i arbetslivet gör underverk för skoltröttheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört att elektriker är väldigt eftertraktade. Vet inte riktigt vad som krävs för att bli det, men det är kurser man går på gymnasiet. Efter det blir man lärling några år, men du kommer iallafall ut i arbetslivet ganska snabbt, och elektriker tycker jag verkar som ett rätt trevligt jobb, även om jag inte har någon stor insikt (ett par polare som gick elprogrammet).

 

Har en´kompis som går elprogrammet på samma skola som jag just nu och min mammas arbetskompis son tog studenten i sommras och han läste el. Han har sökt på 10 ställen och ingen vill ha han. Så han har nu sökt till 7 till. Min mamma mena på att de inte vill ha lärlingar utan då fullärda elektriker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en´kompis som går elprogrammet på samma skola som jag just nu och min mammas arbetskompis son tog studenten i sommras och han läste el. Han har sökt på 10 ställen och ingen vill ha han. Så han har nu sökt till 7 till. Min mamma mena på att de inte vill ha lärlingar utan då fullärda elektriker.

 

Men nu går vi lite OT här. Dig vi pratar om, inte din mamma. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Måste man inte gå gymnasiet 3 år för att ta studenten? (har ingen koll)

 

Nej, det ar antal godkanda poang som raknas. Vet inte hur manga det ar nu men pa min tid var det 2150 poang man skulle ha. Karnamnena maste man ha sen kan du lasa vad fanken du vill sa lange du kommer upp i 2150 (?) poang. Om det sen tar en vecka, ett ar eller fem ar spelar ingen roll.

 

2. du skriver "vilket iofs ar skitsamma eftersom det mig veterligen ar valdigt fa hogskoleutbildningar som kraver att du gatt ett specifikt program." Nu vill jag ju inte läsa på högskola, utan ge mig ut och jobba så fort som möjligt.

 

Ok.

 

3. Hur ska man gå till väga för att tenta av dessa kurser, och var fann du material till att studera in det du skulle tenta av?

 

Snacka med SYO. (eller heter det SYV nu?) Sedan fick man en handledare i amnet. Oftast var det ett skriftligt prov, ett muntligt prov och ett arbete som skulle in for att man skulle klara kursen.

handledaren berattade vilken litteratur och vilka sidor som skulle lasas. Oftast fick man lana bockerna av skolan annars fanns de i regel i skolbiblioteket.

 

GL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du lär dig inte bara skolämnen gymnasiet, du utvecklas väääldigt mycket som människa under de tre åren. Dessutom har du ju nytta av allt du lär dig även om du itne får något VD-jobb av samhällskunskap A så är ju det jättebra att kunna.

 

Det är idiotiskt att inte gå gymnasiet är min åsikt.

 

Jag har utvecklats bra mycket mer som manniska under varnplikten, hogskolan eller i mitt yrkesverksamma liv an jag gjorde pa gymnasiet. Det dar ar nog valdigt individuellt. Jag tror till exempel inte att alla utvecklas av att gora lumpen precis som att alla inte utvecklas av att grinda gymnasiekurser.

 

Och visst, mycket av det man lar sig i gymnasiet ar viktigt men du kan latt skala bort 60-70% av det du lar dig eftersom det ar fullstandigt vardelost vetande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Måste man inte gå gymnasiet 3 år för att ta studenten? (har ingen koll)

 

Nej, det ar antal godkanda poang som raknas. Vet inte hur manga det ar nu men pa min tid var det 2150 poang man skulle ha. Karnamnena maste man ha sen kan du lasa vad fanken du vill sa lange du kommer upp i 2150 (?) poang. Om det sen tar en vecka, ett ar eller fem ar spelar ingen roll.

 

2. du skriver "vilket iofs ar skitsamma eftersom det mig veterligen ar valdigt fa hogskoleutbildningar som kraver att du gatt ett specifikt program." Nu vill jag ju inte läsa på högskola, utan ge mig ut och jobba så fort som möjligt.

 

Ok.

 

3. Hur ska man gå till väga för att tenta av dessa kurser, och var fann du material till att studera in det du skulle tenta av?

 

Snacka med SYO. (eller heter det SYV nu?) Sedan fick man en handledare i amnet. Oftast var det ett skriftligt prov, ett muntligt prov och ett arbete som skulle in for att man skulle klara kursen.

handledaren berattade vilken litteratur och vilka sidor som skulle lasas. Oftast fick man lana bockerna av skolan annars fanns de i regel i skolbiblioteket.

 

GL!

 

So what nu då. Du verkade ju ha missuppfattat mig om högskola. Det svåra för mig är ju nu att veta (jag menar sådant här får man aldrig lära sig i skolan:)) vilka ämnen jag måste läsa och vilka jobb jag ens kan få utan högskoleutbildning. Det jag vet är att jag vill jobba, istället för att gå i en skola i 3 år som bara kommer leda mig in på ytterliggare minst 3 års pluggande till innan jag får börja jobba och tjäna pengar. Sen hur jag ska lägga upp eller gå till väga vet jag inte.

 

Att göra som du säger tenta av för 1000kronor/tenta låter ju underbart, då man själv får ta ansvar för sina studier (me like) och lägga upp EXAKT hur man vill arbeta själv (me like too).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du undrar vilka kurser du maste lasa for att fa maximala mojligheter pa arbetsmarknaden utan att fortsatta pa hogskolan?

 

Ja, exakt. Någon som vet någon sida där man kan se vilka kurser som är väldigt användbara eller _vet_ och kan skriva dem här?

 

 

Sen undrar jag hur jag ska föreslå detta till SYV, då du sa att detta inte var något alls de rekommenderade. De kommer ju förmodligen argumentera ganska mycket mot det? och då behöver jag ju motargument till att göra det.

 

Är "mycket eget ansvar, kunna ha sina egna tider och påskyndar hela proceduren till högskola/jobb" bra argument för det?

 

 

Och som du säger så är väl just företagsekonomi ett ganska bra ämne t.ex. NÄr jag läste det för snart 2 år sedan så tänkte man att detta kan faktiskt komma till nytta i framtiden, till skillnad från fysiken där vi för tillfället räknar ut exakt var en spegelbild kommer hamna av ett avspeglat föremål osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...