Gå till innehåll

eurythmechs partyquiz

eurythmech

Recommended Posts

Okej, det finns inget party alls med den här quizzen.

Jag tror den är ganska svår.

5p kanske är en bra score?

Halvpoäng och andra småpoäng delas ut godtyckligt. Felstavningar hånas fritt.

1. Vad kallas vanligen den 17 låtar långa demo som musikhjältarna i amerikanska the Pixies spelade in i mitten av åttiotalet?

2. Vilket var Malcolm X riktiga efternamn?

3. Vid vilka olympiska spel tilläts kvinnor delta för första gången?

4. Vad heter den brasilianske artist som sjunger David Bowie-covers på portugisiska i filmen "The life Aquatic with Steve Sissou"?

5. Vad bestod fällan i, i Tv-spelet "Wonderboy III: The dragon's trap"?

6. Vad är den kemiska formeln för ozon?

7. Vilken är utomjordingarnas djävulska plan i Monty Pythons "The Science Fiction Sketch"?

8. Vilken hand mot hand-matchup preflop i Texas är skillnaden störst mellan favorit och dog? (Specificera färger!)

9. Vem blev förste europé att draftas som nummer ett i NHLs draft?

10. Vilket Engelskt band bildades ur spillrorna av Joy Division?

11. Vad hette den kvinna som enligt legenden hjälpte Theseus att dräpa minotauren i Minos labyrint?

12. Vad heter björnbusarna på engelska?

13. Vad är det fullständiga namnet på huvudkaraktären i Dostojevskijs roman Brott och Straff?

14. Hur många poäng i svenska scrabble är bokstäverna som utgör ordet "scrabble" sammanlagt värda?

15. Vad är maxbeloppet man kan spela för på rouletten i flipperspelet "Who Dunnit?"?

16. Nämn två länder vars egenproducerade whisky stavas med -ey på slutet.

17. Vad heter den brittiske komiker som framför allt är känd för sina roller som Ali G och Borat?

18. Vilken planet i vårt solsystem är mest avlägsen från solen?

19. Vad är derivatan av e^x med avseende på x?

20. Vem tilldelades 1901 det första Nobelpriset i fysik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi verkar ha _väldigt_ liknande kunskapsområden...

Du borde mao ha klarat fler poäng på min quiz. :)

Ja, det borde jag.

Gör en nummer två, så jag får revanschera mig :)

För övrigt så ska jag eventuellt se över mina rättningsrutiner för ett par frågor, någon/någras poäng kan komma att omvärderas.

Så är det en drös nya som ska in på rankingen också.

Sikta på top 10 Myssion! :)

Länk till kommentar

Mäktigt inklampande på förstaplatsen av deva.

Håller den här uppe tills i morgon när jag vaknar, så får folk söndagskvällen/natten på sig att delta.

Asterisker avskiljer folk med samma poäng (utslagsfråga). Ska väl tilläggas att relativt få svarat på utslagsfrågan, men det får väl jag ta på mig, som glömde den i första posten.

Det kommer eventuellt vara en del kontroverser gällande rättandet.

I vart fall en fråga kommer jag rätta generöst och en annan väldigt restriktivt.

Än så länge finns två olösta frågor, en där ingen har full pott, samt en där ingen har den lösning jag tänkte mig (men en person fick full pott ändå) :)

Länk till kommentar

Jag måste säga att jag gladdes åt resultaten i största allmänhet!

Här kommer då facit:

1. The purple tape (Glädjane många tog denna)

2. Little (Någon av er borde kanske börja tävla med mitt lag i pubquizzarna på Tudor Arms, vi hade behövt er för två veckor sedan) :)

3. Här klantade jag mig, lite grann. Ursprungligen tänkte jag ha en fråga om de inte allt för kända (och av IOK inte erkända) olympiska spelen i Aten 1906. Jag glider in på wikipedia och möts dessutom av en rad som påstår att dessa var de spel där kvinnor får delta för första gången, och ställer frågan så istället. Tilt. 1900 har jag istället gett rätt svar på.

4. Seu Jorge (han gör det fantastiskt bra också)

5. Glädjande nog smög Trolldeg till slut upp och svarade rätt på den här. I spelets inledning får vår hjälte spela en förenklad och förkortad version av det avslutande slottet i Wonderboy II: Wonderboy in Monster Land, med den lilla tvisten att istället för att få flickan och lycklighet i evighet efter att draken besegrats, förvändlas hjälten själv till en drake, och måste fly ur den sönderfallande borgen.

6. O3, den kunde i princip alla

7. Här har jag gett två halvpoängare. Utomjordingarna förvandlade mycket riktigt alla människor (i England) till Skottar. Men planen stannade inte där. Planen var att eftersom skottar är värdelösa på tennis skulle detta ge utomjordingarna fritt fram att vinna Wimbledon.

8. KK mot K2o där tvåan har samma färg som en av motståndarnas kungar. Den har jag snott från gdaily, som tillsammans med Hjort var den enda som tog den.

9. Mats Sundin, den kunde ett gäng av er. 1989 och Québec Nordiques hade väl gett guldstjärna kanske.

10. New Order

11. Ariadne

12. The Beagle Boys

13. Ingen svarade Rodion Romanovitj Raskolnikov, men gdaily fick rätt för Rodja Raskolnikov, då Rodja var det smeknamn hans mor och syster använde. Enbart Raskolnikov gav 0 poäng, då jag anser att det är för allmänt känt, och frågan efterfrågade fullständigt namn.

14. s,r,a,l,e ger samtliga 1 poäng, c ger 8 poäng, och b ger 4 poäng vardera. Sammanlagt 21p alltså.

15. Ingen kunde denna. Fy skäms :) 2.500.000.000 var rätt svar.

16. Här har jag framför allt väntat mig svaren Irland och USA. Jag har förstått att man i Kanada ibland använder -ey på slutet, men jag har då aldrig varit med om det. Och om något lär i varje fall -y vara vanligare.

17. Sacha Baron Cohen

18. Neptunus, Pluto är ju ingen planet längre.

19. Själva meningen med e är ju att y=e*^x blir detsamma som y'=e^x

20. Wilhelm Konrad Röntgen

Stort grattis till devalanteriel!

Tack alla övriga för att ni ville vara med och tävla.

Nästa gång kanske det blir en bildquiz.

Länk till kommentar