skogis_72 Postad 1 November , 2006 Rapport Share Postad 1 November , 2006 Spelade en $200-SnG häromdagen där jag blev lite fundersam på hur jag skulle göra. 5 spelare kvar, min position CO. Har inte sparat handhistory, så jag skriver ner det väsentliga: Jag har haft extremt usla kort och knappt spelat en hand, men har i potten innan precis dubblat upp med 99 som jag ställde in på ofarlig flop efter att ha höjt pre och fått syn av AK både före och efter floppen. Jag har ungefär 3900 i marker, vilket gör mig till chip-3:a. 1:an har en klar ledning, med över 6000 och tvåan ligger lite före mig. De övriga har knappt 2000 var. 2:an och en av de mindre stackarna är hyggliga spelare, den andra lillstacken rätt usel (han jag dubblade upp mot) och ledaren totalt oduglig, han leder på att han haft tur med korten och träffat allt möjligt. Jag bedömer mig blygsamt som den särklassigt bästa spelaren vid bordet. Blinds: 50-100. UTG (ledaren) limpar. Jag: höjer till 300 med QQ. Knappen, SB och BB foldar. UTG ställer in med sin storstack. Ok, vad gör jag nu med min QQ? UTG har tidigare höjt friskt preflop, och när någon kontrahöjt har han ställt, och då haft händer som 33, 77 och AJ (de tre gånger han blivit synad i de lägena). När han limpat och någon höjt har han antingen synat (det klart vanligaste) eller foldat. Det här är första gången han limp-reraisar. Jag har alltså en ganska tight image, men gjorde i förra handen en likadan höjning med 99. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 1 November , 2006 Rapport Share Postad 1 November , 2006 Om han ställt frekvent med skit mot raises förr så bör du syna imho. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MannenMedH Postad 1 November , 2006 Rapport Share Postad 1 November , 2006 ja jag hade då aldrig lagt mig iaf... visserligen spelar jag inga 200$ men nej, man kan inte lägga ... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Olyckan_77 Postad 1 November , 2006 Rapport Share Postad 1 November , 2006 ok... ska ge det ett försök mha icm. Antar att stackarna är något i stil med nedan vilket ger ursprungsläget i $ 1. 6000 2. 4500 3. 3900 -> 0.2188 4. 2000 5. 2000 En vinst skulle innebära: 1. 2100 2. 4500 3. 7800 -> 0.3356 4. 2000 5. 2000 0.2188 / 0.3356 = 0.65 , dvs du måste vinna mer än 65% av gångerna för att det ska bli ev+ ($) Beslutet ligger alltså i vad han kan tänkas ha för hd. Om du däremot anser att du är den bästa spelaren av de kvarvarande bör du kanske kräva en än högre procentandel än 65% för att det ska löna sig att syna. Hade han reraisat all in ist för c/r så hade jag nästan säkert synat, nu får man ju lite AA-vibbar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
boman Postad 1 November , 2006 Rapport Share Postad 1 November , 2006 fold finns väl inte på kartan? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tiltchrille Postad 1 November , 2006 Rapport Share Postad 1 November , 2006 För mig är det väldigt sällsynt att han ställer med dom 2 händer som har dig dominerad (AA och KK) dom gånger han har det får du istället en mindre raise mot dig, förmodligen gör han ett move med ett lägre pp för att han inte vill bli utspelad på floppen. Jag skulle syna fortare än phil hellmuth gör i high stakes poker s1. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
skogis_72 Postad 1 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 1 November , 2006 Hade han reraisat all in ist för c/r så hade jag nästan säkert synat, nu får man ju lite AA-vibbar. Exakt mitt resonemang också. limp-reraise-överbet från dåliga spelare brukar påfallande ofta betyda AA. Hade han höjt, jag återhöjt och han pushat så hade jag inte tvekat en sekund, men att han bara limpar och sedan överbetar gjorde mig väääääääldigt fundersam Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tiltchrille Postad 1 November , 2006 Rapport Share Postad 1 November , 2006 Hade han reraisat all in ist för c/r så hade jag nästan säkert synat, nu får man ju lite AA-vibbar. Exakt mitt resonemang också. limp-reraise-överbet från dåliga spelare brukar påfallande ofta betyda AA. Hade han höjt, jag återhöjt och han pushat så hade jag inte tvekat en sekund, men att han bara limpar och sedan överbetar gjorde mig väääääääldigt fundersam vad satan jag har ju missat att det var en limp med på kartan , nu kan ni ju skita i allt jag skrev ett inlägg ovanför Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 1 November , 2006 Rapport Share Postad 1 November , 2006 equity (%) win (%) tie (%) Hand 1: 33.9133 % 33.29% 00.62% { 66+, A7s+, KJs+, ATo+, KQo } Hand 2: 66.0867 % 65.46% 00.62% { QQ } Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 1 November , 2006 Rapport Share Postad 1 November , 2006 Syn alla dagar i veckan. Vad foldskvadronen missar är att han inte tjänar något alls på att limpreraisa med AA om ni synar jämfört med att höja direkt. Gör han det med någon lägre hand så tjänar han dock enormt på att ha limpreraisat istället för att höja först in. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
skogis_72 Postad 1 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 1 November , 2006 Syn alla dagar i veckan. Vad foldskvadronen missar är att han inte tjänar något alls på att limpreraisa med AA om ni synar jämfört med att höja direkt. Gör han det med någon lägre hand så tjänar han dock enormt på att ha limpreraisat istället för att höja först in. Det Hjort säger är förstås korrekt, men lik förbannat är det ett väldigt vanligt spel att sämre spelare väljer att limpraisa just AA och KK men inte mycket annat. Jag vet inte vad som är rätt här. Jag tvekade nämligen länge och la mig sedan för att inte riskera att åka mot en nolla när jag hade en bra stack och ansåg mig vara kapabel att spela ut de andra, så jag fick aldrig veta vad han hade. I just det här fallet var det lyckat eftersom jag så småningom vann SnG:n, men vad som "egentligen" hade varit rätt är jag fortfarande fundersam kring. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts