Gå till innehåll

7CS litteraturtips önskas!


mte

Recommended Posts

Ashley Adams "Winning Seven Card Stud"

Är en rätt bra introbok, den är ganska kul och lättläst. Den täcker också in en del nybörjarsaker i poker, vilket är en bonus om du är ny på området, annars ganska onödigt.

 

Likaså är "The Science of Poker" av Mahmood N. Mahmood. Den har också bra introduktioner till Omaha och Hold'em också. Vidare behandlar den både limit och pot-limit. Det är en bok som ger nybörjaren väldigt mycket poker för pengarna. Vidare har den ett rätt bra system för att räkna ut odds i 7CS vilket annars är bökigt.

 

Naturligtvis har vi också "Seven Card Stud for Advanced Players" av Sklansky och gänget. Den är mer inriktad på att ta ditt spel till en högre nivå och slå motståndare som är rationella och känner igen en dålig starthand när de ser den. Den är också tungläst. Ska du spela mot kompetent motstånd är den oumbärlig. Spelar du mot väldigt inkompetent motstånd (exempelvis på Party Poker) gör den nog rätt mycket mindre nytta.

 

"Super System" av Doyle Brunson et al. ska ha ett bra kapitel om 7CS. Jag har inte läst boken så jag vet inte hur bra det stämmer, men vad jag hört har det kapitlet alltid fått bra kritik.

 

*Prisjämförelser*

 

Seven Card Stud for Advanced Players billigaste pris var 236 kr inklusive frakt

 

The Science of Poker 213 kr.

 

Winning Seven Card Stud 136 kr.

 

Super System 221kr

 

 

*Recensioner*

 

Diskussioner på rec.gambling.poker om "Winning Seven Card Stud"

 

dito om the Science of Poker

 

dito om "Seven Card Stud for Advanced Players

 

Om Super Systems 7CS-del i rgp

 

 

 

Lite fler google-sökningar kan säkert ge fler recensioner.

 

 

*Övriga Länkar*

 

Ett gäng 7CS-artiklar av bland annat Ashley Adams

 

7CS-forumet på twoplustwo.com

 

Jag har just köpt både Ashley Adams och Sklanskys bok. Jag skulle gärna vara lite mer utförliga kommentarer om någondera av böckerna, men jag är nog inte tillräckligt kompetent på stötpoker för att ge några säkra utlåtanden om kvalitén på de olika råden (dessutom har jag inte hunnit läsa igenom dem än). Pedagogiskt sett så är nog Adams bok bäst, följt av Mahmoods, med Sklansky som trea. Däremot så är nog materialet i Sklanskys bok mycket bättre mot kompetent motstånd, eller åtminstone mycket mer detaljerat. Avslutningsvis kan jag inte avråda nog från att spela mot kompetent motstånd förren du blivit ordentligt varm i kläderna (säg om ett halvår eller så) och då bara om det är det mest lönande spelet som är tillgängligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för all den infon. Blir nog ett samköp med polaren på ett par av de böckerna, ska klura lite på vilka, kanske är han sugen på supersystem så jag kan låna den för 7cs ;)

 

När det gäller motståndet så håller jag mig kvar på låglimitborden ett bra tag till där det verkar räcka med att vara åtminstonde lite selektiv i sina starthänder och ha lite koll på uppkort för att plocka lite potter då och då.

 

Men, det behövs nog ett par böcker för att veta lite bättre hur man ska tänka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tips av Johan.

 

Ett litet tillägg bara. Om du ska köpa Super/System, som i sig är en jäkligt bra bok, så gör du bäst i att även köpa till "Mike Caros guide to Super/System" som är ett kompendium med tillägg till samtliga kapitel i syfte att uppdatera texten till dagens typ av spel. När boken skrevs skiljde sig en del spel från dagens vad gäller blindstruktur och lite annat. Kompendiet innehåller även en hel del matnyttiga tips om hur man bäst förvaltar sin bankroll.

 

Boken + kompendiet finns att köpa som paket från bl a http://www.conjelco.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Vad gäller nybörjarböcker har jag hittat två möjliga alternativ till Ashley Adams "Winning Seven Card Stud". Det är

How to Beat Low-Limit 7-Card Stud Poker, Paul Kammen (2003), ISBN: 1-58042-105-9

7 Card Stud - 42 Lessons - The Complete Course in Winning at Medium and Lower Limits, Roy West (2002), ISBN: 1-88446-621-4

 

Är det någon som har läst någondera? Roy Wests bok fanns inte på adlibris, så den kvittar kanske, men av Adams och Kammen, vilken är bäst? Priset är precis samma, så ifall ingen har något att säga får det väl bli den med flest sidor (Adams) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då är Paul Kammen ute ur bilden :D

 

Jag hittade Roy Wests bok precis... tror jag :?

 

Fast författaren står angiven som Ken Warren, och ISBN: 1580421377 är annorlunda, men det kanske är en nyare tryckning. På trycket på framsidan står det i alla fall Roy West med stora bokstäver.

 

Den fanns på adlibris också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du väl kan grunderna bra ska du läsa följande stycke igen:

 

Naturligtvis har vi också "Seven Card Stud for Advanced Players" av Sklansky och gänget. Den är mer inriktad på att ta ditt spel till en högre nivå och slå motståndare som är rationella och känner igen en dålig starthand när de ser den. Den är också tungläst. Ska du spela mot kompetent motstånd är den oumbärlig. Spelar du mot väldigt inkompetent motstånd (exempelvis på Party Poker) gör den nog rätt mycket mindre nytta.

 

Kom dock ihåg att den inte behandlar det roligaste spelet i poker - 7cs/8! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...