Gå till innehåll

Allt om Fyra nyanser av brunt!


thorin

Recommended Posts

Jag såg precis Fyra nyanser av brunt, av Killinggänget, det var en väldigt annorlunda film, men jag tyckte den va jävligt bra, de lyckades skildra den svenska "vardagen" klockrent, utan att göra någon gullig historia av det. Och som vanligt leverar de grymma tolkningar av personer.

 

Jag skulle tycka det var kul att höra vad ni andra som sett den tycker, jag tyckte nog scenerna med Matlagningsgruppen, var mest intressant, och kunde se någon "mening" med den delen, och även den delen med familjen i skåne. Däremot hajade jag inte vad de ville säga med travkusken Sören eller killen med hotellet, mer än att vissa scener var jävligt roliga. När hotell-killen blev galen fördes några tankar till The Shining, men det verkade knappast vara någon tolkning av den ;)

 

Sen är Johan Rehnberg (stavning?) jävligt bra, klockren!

 

Jag är jävligt nyfiken på en liten diskussion om den, känns som att man har lite frågor som man vill ha svar på:

 

- Varför slutade det som det gjorde med trollkarlen och hans (slampiga) fru? :)

 

- Varför började "matlagningsledaren" lipa i slutet? Kanske är en liten dum fråga, men tänkte om det fanns någon annan anledning än det hon precis fått veta.

 

För er som inte sett den; gör det - det är en grym film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missade när den gick på bio så jag blev jävligt glad när den kom i måndags. Precis som du säger ett mästerverk, vrikad historier men pakterade på en mycket snyggt sätt. Är stort killingfan och sätt allt som dom producerat säkert tusen gånger och detta kom lite som en chock då filmen är betydligt flummigare än tidigare produktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför började "matlagningsledaren" lipa i slutet? Kanske är en liten dum fråga, men tänkte om det fanns någon annan anledning än det hon precis fått veta.

Hon kanske var frun? Hon kanske tror att hennes hobby-psykatrigrupp kommer dö nu och hon inte får leka psykolog längre?

 

- Varför slutade det som det gjorde med trollkarlen och hans (slampiga) fru?

 

Hm kanske eftersom peri-kles försvann?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första delen var riktigt dålig.Killinggängets existensberättigande bygger på komik-inte något sorts vardagsbetraktande drama.De körde rejält i diket med Skånefamiljen,och man får hoppas att det istället tar sig längre fram.Tror dock inte det,då hela filmen skall vara av samma skrot och korn.

Förgängligt och lättviktigt.Som om Bergman skulle göra komedi.Sånt håller inte.Slas gör sådant här såsom det måste göras.Killinggänget håller inte måttet i denna genre manusmässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trollkarlen tror jag handlar om att gräset nog inte är grönare på andra sidan - att hon gillade Perikles, men att det ändå var så att det roligaste var ett lyckat uppträdande med mannen sin.

 

Själv tyckte jag att den skånska frun gjorde den bästa skådespelarprestationen i hela filmen. Är inte så impad av Rehborg, även om han gjorde den okänslige killen jäkligt bra på kräftskivan i Skåne.

 

Skenbart är en ännu bättre svensk film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg hela i går på DVD. Tyckte den va ungefär 47 minuter lång men helt ok. kul att se en film som inte måste sluta hollywoodlyckligt utan ångar av ångest hela vägen. Gillade matlagningskursen överlägset bäst. Mycket av det andra hade man gärna kunnat ta bort för min del.

 

Nä Schyffert slaktar trägubben är snarare en ripoff av officespace när de slaktar skrivaren.

 

Vad gäller att Killinggänget bara ska göra komik så är ju det ett ganska konstigt påstående. Svensk film är ju 90% skit och jag tycker deras drama platsar väldigt väl bland de övriga 10. Man kan ju liksom inte jämföra allt med Ingemar Bergman... Som dessutom är sjukt överskattad IMO. 4 nyanser får 3 av 5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag valde också att se långfilmen i stället för tv-versionen, och jag tyckte att det var en bra film (åtminstone för att vara svensk). Själv tyckte jag att skånska episoden var bäst, men jag tänker nog se Schyffertepisoden när den går på tv. Det kändes som om det var den som förlorade mest på att "slice:as upp" som i filmen.

 

Vad gäller att Killinggänget bara ska göra komik så är ju det ett ganska konstigt påstående.

 

Fattar inte heller den kommentaren. Att komiker kan göra riktigt bra dramafilmer fick vi se två ypperliga exempel på förra året (Jim Carrey i "Eternal Sunshine of the Spotless Mind" och Bill Murray i "Lost in Translation") och även om inte Killinggänget når långt, så gör de i alla fall en bra och originell dramafilm.

 

Svensk film är ju 90% skit

 

Minst. Jag roade mig med att titta igenom en lista över de filmer som gjorts i Sverige de senaste tio åren. En deprimerande läsning. Jag hittade bara två filmer som jag tyckte var riktigt bra ("Pensionat Oskar" och "Fucking Åmål"), men de är ju ändå mil efter andra skandinaviska filmer under samma period, till exempel danska "Festen", norska "Elling" och finska "Mannen utan minne".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

norska "Elling"

 

Den är ju så jävla bra! Hade i o f s inga förväntningar vilket brukar hjälpa, men vilken höjdare! Den är skriven som pjäs från början tror jag faktiskt. I alla fall håller ett par polare på att sätta upp den. Kan nog bli sevärt även om jag är grymt dålig på att titta på live-underhållning. Kan liksom inte sitta still.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

norska "Elling"

 

Den är skriven som pjäs från början tror jag faktiskt. I alla fall håller ett par polare på att sätta upp den. Kan nog bli sevärt även om jag är grymt dålig på att titta på live-underhållning. Kan liksom inte sitta still.

 

Elling går ju för närvarande som teateruppsättning med Lassård och Ulvesson. Jag såg den när den gick här i LKPG i november förra året, och den var helt ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Elling går ju för närvarande som teateruppsättning med Lassård och Ulvesson. Jag såg den när den gick här i LKPG i november förra året, och den var helt ok.

 

Jahaja... då blev det så alltså... Mina polare från Finland försökte stoppa en svensk teater från att sätta upp den eftersom de tyckte att de hade rättigheterna att åka hit och göra det. Har jag för mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker närmare 100% av svensk film är skit, inklusive stofilen ingermar bergman.

 

Allt filmat med handkamera, eller med en budget under ett mindre lands BNP klassar ja som skräp. i like hollywood :)

Ska ja punga ut me 90 kr för att gå på bio vill ja att filmens totala budget åtminstonde ska vara mer än dom 90kr, vilket ingen svensk film verkar göra.

tacka vet ja jänkarna, där gör man saker på rätt sätt. dyrt dyrt dyrt ska de va.

Hellre en film med 1000 bilcrasher utan manus.

 

Fucking åmål tex. den orkade ja kolla på i 10 min innan ja stängde av. Ska ja titta på en film som vilken dåre som helst med handkamera å två fjortisar kunde slängt ihop på en helg i ett sovrum. no fkn way

 

my 2 c iaf ,ni behöver inte hålla med, men ja vet ja har rätt :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Varför slutade det som det gjorde med trollkarlen och hans (slampiga) fru? :)

.

 

Jag tror att det är en del av budskapet som lyser igenom filmen och som läses upp i slutet i brevet till fosterbarnet.

 

Fritt översatt och taget från minnet:

ibland måste något dö för att något annat ska kunna leva

 

Här är det trollkarlens sons förhållande som tar slut men faderns överlever.

 

I delen om kusken är det ju uppenbart att fadern måste dö (och begravas ordentligt) för att sonen (vars tjej fadern tog) ska kunna börja leva.

 

I delen med "matlagningsgruppen" så är det ju återigen fadern som dör medan dottern (även om hon blir fängslad?) kan börja leva på riktigt.

 

I delen med skånska familen är det kanske tydligast av allt och det är ju även där citatet läses upp. (Observera att colorado-baggarna här är en metafor)

 

Sedan så är väl själva kärnpunkten i filmen är trasiga förälder/barn-relationer.

 

Detta var bara min tolkning av denna mycket bra film (som tyvärr måna kommer se sned-klippt i och med att SVT visar "del för del").

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland måste något dö,för att något annat skall kunna leva.

Right,tell me something else we all heard before.

Vad är det för fantastiskt med att Killinggänget också hört inledningen?

Trollkarlsavsnittet var ytterligare waste of space.Lite bättre än det riktigt dåliga skånefamiljsavsnittet-men taffligheten och förgängligheten var fortfarande allerstädes närvarande i trollkarlen.

Blir som vid Torsk på Tallin.De andra programen är glömda och begravda.Torsken och Kongo består.Det är i komik som Killinggänget excellerar-inte något annat.

Att se fyra nyanser är som att titta på Stenmark när han spelar bandy,eller Björn Borg när han lirar boule.

Inte roligt alls,inte bra alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Efter att ha sett alltihopa så måste jag dock tillstå att sista nyansen "Pappas lilla tjockis" funkar bra.3 kassa avsnitt utan mål och framförallt mening-men så den svarta välfungerande sista episoden.3 missar-1 träff.

Tjockis har ett djup och en mer sammanhållen handling än övriga.Dessutom filmens bästa skådespelarprestationer,speciellt Sofia Helin.Tjockis spretar lite för mycket den också egentligen,men där finns en trovärdighet och ett engagemang som saknas i övriga nyanser.Om det finns något som kommer att bestå från filmen så är det denna episod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...