Gå till innehåll

PLO - Omaha all-in


MacDaddy

Recommended Posts

Spelat lite potlimit Omaha o blivit All-in preflop ett par gånger med AA o KK bla men jag har av varje gång han ej haft ett par blivit utdragen av stegar o när man tänker efter lite knaske är det ju nästan svårt o inte få stege i omaha när man har 4 kort o inget par. Är det bra o försöka bli All-in preflop i omaha? I texas är man ju runt 80-90% favorit, hur är det i omaha? Är man ens favorit?

 

Dessutom hur spelar man höga par när han bara synar Preflop. Fortsätter man panga pott, jag menar han kan ju enkelt träffat 2-par. Känns som man ofta äger sig med höga par efter floppen oxå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AA och KK är inte lika starka händer i Omaha. Du måste tänka på att du har 6 texas händer och de ska helst kombineras ihopa på ett bra sätt.

 

Tex 7 :club: 6 :club: 5 :diamond: 4 :diamond: är en bra hand eftersom du har två straight flush drag och en fin wrapper hand för stege om du träffar floppen.

 

Att gå all in pre flop i Omaha är faktiskt ganska fiskigt eftersom preflop så ledere du oftast bara magrinelt. Det finns ingen direkt motsvarighet till AA och KK i texas i Omaha. Omaha är mer ett postflopp spel än texas. Det är på floppen du ser om du har en bra hand och om det är lönt att gå vidare. helst ska man ha kombodrag för att det ska vara lönt att slå på stort.

 

Många nybörjare överspelar oftast underkåken i Omaha och blir överraskade när de bli överkåkade. I Omaha är det mycket vanligare än i Texas att någon sitter med nötterna och att slow spela i Omaha är inte att rekomendera i de flesta fallen. En slow spelad flush på floppen blir oftast en stor förlust mot en kåk på rivern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

omaha är lätt och logiskt säger jag. (visst låter jag smart när jag säger så? men jag tycker personligen att det finns mer att utläsa i omaha än i texas, och därför har man oftast ett större övertag mot en nybörjare där än i texas, eller är det jag som suger på texas?) kolla floppen och dra dina slutsatser därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AA och KK är inte lika starka händer i Omaha. Du måste tänka på att du har 6 texas händer och de ska helst kombineras ihopa på ett bra sätt.

 

Tex 7 :club: 6 :club: 5 :diamond: 4 :diamond: är en bra hand eftersom du har två straight flush drag och en fin wrapper hand för stege om du träffar floppen.

 

Att gå all in pre flop i Omaha är faktiskt ganska fiskigt eftersom preflop så ledere du oftast bara magrinelt. Det finns ingen direkt motsvarighet till AA och KK i texas i Omaha. Omaha är mer ett postflopp spel än texas. Det är på floppen du ser om du har en bra hand och om det är lönt att gå vidare. helst ska man ha kombodrag för att det ska vara lönt att slå på stort.

 

Många nybörjare överspelar oftast underkåken i Omaha och blir överraskade när de bli överkåkade. I Omaha är det mycket vanligare än i Texas att någon sitter med nötterna och att slow spela i Omaha är inte att rekomendera i de flesta fallen. En slow spelad flush på floppen blir oftast en stor förlust mot en kåk på rivern.

 

Fiskigt är det inte men ganska jobbig mentalt om man inte vinner några pga variansen i Omaha.

 

Du får inte glömma att man sällan är stor favorit var det är sig pre eller post flop heller.

 

Mitt råd är att undvika att gå all in med KKXX eller QQXX då du är störst dog mot AAXX.

 

Bättre isådana fall att ha 5678 eller likande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå inte allin med nåt annat än AAxx på lowstakes om det inte är fler allin då kan du syna med 5678ds osv.

 

Anledningen att du itne ska gå allin med annat är att ingen återhöjer med anant än AAxx så om då är det dumt att fyrbetta allin. :)

 

Och ja AAxx är favorit mot alla händer (99% säker). Enda gången man inte är favorit är om det är två AAxx mot en till spelare. Och i det läget ska du som sagt va den tredje spelaren med 5678ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja har märkt att finns det en steg lr flush möjlighet ute så har motståndaren den oavsett om man möter 1ppl lr 4. Kan man vara slagen så är man det ALLTID, utan några som helst undantag. Förstår inte hur folk orkar spela spelet.

Att läsa motståndarens hand är samma sak som att titta på bordet o fråga sig: kan jag vara slagen?

Är svaret ja så lägg din hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4dubblat inköpet på omaha CG första gången jag lirat cg i omaha. Var dock nästan lägsta limiten men gick sämre i sng:na jag lira. en 3e plats på 3 lr 4 försök. Vann dock en HORSE sng.

Det är psykiskt jobbigare o lira omaha, måste ju tänka efter, går inte gå på autopilot som i texas.

 

Tjänat mest på händer där jag slaskat o gamblat lite, tex haft 4578 do och callat en raisa preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4dubblat inköpet på omaha CG första gången jag lirat cg i omaha. Var dock nästan lägsta limiten men gick sämre i sng:na jag lira. en 3e plats på 3 lr 4 försök. Vann dock en HORSE sng.

Det är psykiskt jobbigare o lira omaha, måste ju tänka efter, går inte gå på autopilot som i texas.

 

Tjänat mest på händer där jag slaskat o gamblat lite, tex haft 4578 do och callat en raisa preflop.

 

4578 kallar jag inte för att gambla eller slaska. Det är en bra hand.

 

Sen det här med att nötterna hela tiden e ute osv. Jag håller med detta när det gäller low limit. Kommer du upp inivå typ 2/4 3/6 och högre så är det ett helt annat spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag spelar bara 0.1/0.2 eller 0.25/0.5 NL texas, samt 0.1/0.2 PL Omaha

 

betraktar mig själv som fiskig, även weaktight, men det finns gott om motspelare som är fiskigare.

i omaha har jag slutat höja preflopp med AAxx i pincip, även när jag har nötfärgsmöjlighet osv... Anledningen är att OM jag träffar ett A på floppen, så har det visat sig att jag ändå får betalt bra om motståndaren träffat lägre set, tvåpar etc... Däremot blir de livrädda med A på brädan om nån raisat rejält preflopp. Jag tar hellre risken att behöva lägga på floppen mot 5 motståndare, än att sitta i en höjd pott med oträffat A mot random motståndare. med träffat A får jag ändå risigt betalt.

 

jag vet att mitt resonemang förmodligen är fiskigt, att man vill få in mycket stålar i potten från början med en bra hand, men det har visat sig vara mindre nödvändigt på den nivå där jag lirar, för vissa av motspelarna är så dåliga att de inte fattar att damhög färg inte är så bra när det är par på brädan. de höjer liksom tillbaka med stege, låg färg och annat skräp, så därmed har jag oftast fått in alla pengar ändå med nötkåk/fyrtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mina två cent om att höja före floppen i omaha..

 

Omaha är ett postflopspel och det är inte i närheten av lika obligatoriskt att höja före floppen med bra kort som AA i texas jmf med AAxx i omaha.

rent generellt så är det t o m riktigt kallt att höja före floppen med AAxx mot kompetent motstånd om du inte har position. KKxx vill jag endast i extrama undantagsfall hamna allin preflop med.. Sen monsterhänder som 5678ds och TTJJds och liknande ser man ju inte varje dag och folda det före floppen visst i vissa situationer men finns det bara lite döda pengar i potten så är jag allin med dom preflop med. är det två spelare som jag kan sätta på AA bägge två så sträcker jag mig ner till 4678 ss och liknande för att syna allin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror bla på stackdjup och hur vassa motståndare man spelar mot, mot lätta fiender och/eller korta stackar rejsar jag AAxx ur position.

 

Det jag ville ha sagt är att i omaha är händernas värde mycket närmare varandra än i texas, vilket gör att position blir viktigare.

 

Ett typiskt sceneraio om vi höjer AAxx där xx är totalmiss på floppen. Vi har hyffsad tur och floppen kommer 25T så vi bettar ut pot för att försöka ta hem potten och FI synar och vi svär lite för oss själva för inget turnkort känns särskilt bra för oss,inte ens om vi träffar ett ess kan vi känna oss säkra. Så turn faller 9 och vi har fortfarande bara nakna ess så det känns inte så hett längre så vi beslutar oss att checka, FI bettar pott här och vi måste folda.

Självklart så måste man balansera sina händer mot vassa lirare så ibland spelar jag stål/semibluffar på samma sätt som ovan.

 

Det är helt enkelt jävligt klurigt att spela ur position med hyffsade/bra händer ur position mot riktigt vassa lirare och nakna ess är inte tillräckligt bra hand för att uppväga dom nackdelar man får av inte ha position för att jag ska höja den ur pos.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En generell regel om du kan ta variansen är att potta position (dvs any4) och spela vidare på floppen efter att du pottat.

 

Funkar förvånansvärt bra på alla nivåer uppt ill 5/10

 

Men vänta dig varians och det funkar nästan bara på SH.

 

free money att köra detta spel HU mot en typisk nötkrängare eller svag moståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Alltså, visst kan man konsekvent höja med AAxx preflop. Fördel: Om de andra "lär sig" att det är vad du brukar, eller åtminstone tror det, blir ett A på floppen väldigt lättbluffat även om du just denna gång prehöjde med t ex 9TJQ ds (som jag själv tycker är en MYCKET bättre hand).

 

Enda målet med att preflop-höja med AA är att skrämma bort tillräckligt många från floppen, eller att helst bara en ska vara kvar. Annars är AA en död hand i typ åtta fall av tio. Överlever inte till rivern.

 

M a o håller jag med Greywolf ovan (eller snarare, jag TROR att vi menar samma sak). Bara i position där tillräckligt många (>5) spelare limpat med, är det värt att pottbetta preflop. DÅ kan man förhoppningsvis räkna med att tillräckligt många inte tycker det är roligt att betala sex gånger BB för att gå med.

 

Riktigt fina händer som AAKQ ds kan man dock ta sig lite mer friheter med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Läst lite och noterat följande:

 

BRA HÄNDER PREFLOP:

-2par, tex JJ 99; Du floppar triss 1 på 4.

-3connected kort+A-flush kort.

-4connected kort, tex QjT9. Lägre 4connected kort spelas i sen position.

 

Någon som vill tillägga några händer. Inte riktigt koll på höga par typ AAKJ lr AA67.

Eller Par med connectors typ 7789

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...