gdaily Postad 26 Januari , 2005 Rapport Postad 26 Januari , 2005 Det dyker med jämna mellanrum upp frågor här på forumet om hur man strukturerar en bra tävling. Tänkte sammanfatta vår sammanlagda visdom. Det finns tre parametrar som styr upplägget på en tävling, nämligen: a) Hur fort blindarna ökar b) Hur mycket startchips varje spelare får c) Hur långa perioderna är. a) Hur fort blindarna ökar Denna parameter styr hur mycket "lotto" det ska bli i tävlingen. Är strukturen för brant, exempelvis om du dubblar blindarna varje period, så kommer spelet snart att vara en tävling i att stjäla mörkar och ha tur med att folk åker ut i en för dig gynnsam ordning. Är blindsökningen för långsam så kommer aldrig blindstölder in som vapen i spelet, vilket är en viktig det i turneringspoker. En mycket bra struktur, som dessutom är optimerad till att göra av med så lite chips som möjligt, är när mörkarna fördubblas på två ronder. Exempel: 25-50 50-100 75-150 100-200 150-300 200-400 300-600 400-800 600-1200 800-1600 1200-2400 osv eller: 2-4 3-6 4-8 6-12 8-16 12-24 osv rent praktiskt så kan man utan dåligt samvete avrunda när så är lämpligt exempelvis 300-600 400-800 600-1200 till 500-1000 800-1600 till 700-1500 1200-2400 till 1000-2000 (och efterssom detta är en långsammare ökning så kan man skippa 400-800) Hur mycket startchips varje spelare får Lite överraskande den parametern som har minst betydelse hur lång tid tävlingen tar - parametern har betydelse hur fort man måste börja "gambla" i tävlingen. Om man har 1000 i startmarker och blindarna börjar på 25-50 så måste man ta chanser och börja bygga stack eller åka ut redan från start, har du 3-5000 i startmarker så är det en "lagom" tävling, och har du 10.000 i startmarker så är man inte tvingad att spela någon pott i början. Men detta gäller ju alla spelare, som helt enkelt sitter av tiden tills blindarna är runt 300-600 (då du procentuellt alltså har samma markerförhållande nu med 300-600/10000 som du hade vid 25-50/1000). Spelarna har alltså fått några nivåer lugn och ro (alternativt förslösat sitt liv, beroende på livsåskådning). c) Hur långa perioderna är. Denna parameter styr mest hur lång tid tävlingen ska ta. Jag tycker själv att 25-30 minutersperioder ger ett lagom spel, ger ett rimligt antal givar per rond. I princip - ju större prestige i tävlingen, desto längre tidsperioder. Ytterligare kommentarer nedan av anth. gdaily - mycket bra inlägg, men jag har ett par tillägg. Instämmer i att det optimala är när mörkarna dubblas efter 2 perioder. Man kan tillägga att WSOP har en långsammare struktur där mörkarna dubblas efter 3 perioder. Det intressanta är fortfarande efter hur lång tid mörkarna dubblas: Att använda gdailys turneringstruktur med 30min perioder, eller WSOP-strukturen med 20min perioder är i princip likvärdigt - i båda fallen så har mörkarna dubblats efter en timme. En bra grundregel för startmarker är att man bör ha minst 50bb. Så om mörkarna börjar på 25-50 så bör man börja med minst 50*50=2500 marker, vilket är precis vad gdaily skriver. Sedan är det också som gdaily skriver: att turneringen inte "börjar" förräns bb är större än 1/25 av ens startmarker. Så börjar man med 5000 i marker så händer inte mycket förrän mörkarna kommer upp i 5000/25=200. Det betyder i sin tur att det är helt OK att dubbla mörkarna till denna nivå. Börjar man med 5000 i marker så är det helt OK med: 25-50 50-100 100-200 150-300 200-400 ... Turneringar som fortsätter dubbla efter den "kritiska" nivån är däremot riktiga skitturneringar. När det gäller periodlängder så kan man tänka på att nybörjare är långsammare så det kan vara bra att lägga på ett par extraminuter med många nybörjare. Det värsta jag varit med om var en turnering med 20min perioder och där varje giv tog c:a 4min, mao fick inte ens alla ge var sin gång innan det var höjning. Detta ska dock inte gå till överdrift då nybörjare dessutom har en tendens att inte spela lika aggresivt som mer erfarna spelare - man skulle kunna ha 40min perioder och nybörjarna skulle fortfarande tycka att mörkarna stiger för snabbt i slutet. Något annat som tål att tänkas på är hur olika faktorer påverkar hur lång tid turneringen tar. Man skulle kunna tro att en turnering med 30min perioder tar dubbelt så lång tid som en turnering med 15min perioder, men det är fel: det tar mer än dubbelt så lång tid. Anledningen är att med längre perioder kan spelarna vänta ut bra händer och behöver inte ta lika många risker. Många tror också att dubbelt så många deltagare tar dubbelt så lång tid, det är också fel. Dubbelt så många deltagare betyder dubbelt så mycket marker i turneringen, så mörkarna kommer vara dubbelt så höga när turneringen tar slut. Och vi har redan konstaterat att mörkarna dubblas på två perioder, mao så betyder dubbelt så många deltagare en förlängning på två perioder. Text av gdaily och anth, sammanställt av QoS. Citera
stenarn Postad 3 Oktober , 2005 Rapport Postad 3 Oktober , 2005 Brukar endast dom som har under startmarkervärdet få göra add-ons eller hur fungerar det? låt oss säga att jag t.ex spelar en turnering med 3k startchips och de 3 första blindsnivåerna är 25/50, 50/100, 75/150. Under dessa får man göra rebuys och i slutet av period 3 ska det vara add-on för 50% av inköpspriset (hälften så mkt marker dessutom 1,5k). Hur gör vi? Citera
MJ Postad 4 Oktober , 2005 Rapport Postad 4 Oktober , 2005 Brukar endast dom som har under startmarkervärdet få göra add-ons eller hur fungerar det? låt oss säga att jag t.ex spelar en turnering med 3k startchips och de 3 första blindsnivåerna är 25/50, 50/100, 75/150. Under dessa får man göra rebuys och i slutet av period 3 ska det vara add-on för 50% av inköpspriset (hälften så mkt marker dessutom 1,5k). Hur gör vi? Standard brukar vara att alla får göra add-ons. Citera
pelleson Postad 27 Oktober , 2005 Rapport Postad 27 Oktober , 2005 Ska ha en turnering i morgon. Vi blir 12 spelare och känner att det är för många på ett bord. Således börjar vi med två bord om sex spelare. Frågan blir då hur/när vi slår i hop borden till ett. Ska vi låta tre från varje bord gå till finalbordet eller kan man lösa det på något annat sätt? Citera
stenarn Postad 28 Oktober , 2005 Rapport Postad 28 Oktober , 2005 ni spelar till 6 är kvar totalt. om ni vid något tillfälle t.ex skulle bli 4 på ena bordet men 6 är kvar på det andra så flyttar ni över personen med minst marker till bordet med 4 spelare. det ska alltid vara jämnt antal, men om det är t.ex 4/5 går inget att göra åt såklart. Citera
baronen Postad 21 December , 2005 Rapport Postad 21 December , 2005 När tycker ni att man ska sluta höja blindsen. Alltså, hur stor del av det totala markerantalet sk blindsen vara när det är dags att sluta höja dessa? Citera
APC Postad 21 December , 2005 Rapport Postad 21 December , 2005 Bör man ha add-on om man har re-buy eller kan man bara ha re-buy. Tänkte ha en lite större turnering än vanligt och tycker det vore lite synd om det åker ut folk under de första 2 timmarna och skulle vilja ha re-buy då, men samtidigt slippa processen med add-on efter de 2 timmarna. Citera
pagelius Postad 21 December , 2005 Rapport Postad 21 December , 2005 När tycker ni att man ska sluta höja blindsen. Alltså, hur stor del av det totala markerantalet sk blindsen vara när det är dags att sluta höja dessa? Om man får problemet att blindsen är för stora i slutet beror det ofta på att perioderna är för korta. Det är relativt ovanligt med turneringar med blinds som slutar öka, även om det finns en del sådana. Om man ändå vill stanna blindsen skulle jag personligen inte göra det innan bb motsvarar 5% av totala chipsantalet. Citera
mikaela Postad 23 Februari , 2006 Rapport Postad 23 Februari , 2006 Funderar på en 40-mannaturnering (5 bord á 8 pers) över en heldag. Marker: 8*25, 8*100, 8*500 Totalt 5000. Blinds som ovan, 20-minuters perioder (med 2 kortlekar/bord) Starttid 10.00 3 blindsperioder (25/50, 50/100, 75/150) Rast 11.00-11.10 3 blindsperioder (100/200, 150/300, 200/400) Lunch 12.10-13.10 3 blindsperioder (300/600, 400/800, 500/1000) Rast 14.10-14.20 3 blindsperioder (700/1500, 1000/2000), 1500/3000) Rast 15.20-15.30 OSV… Hur lång tid skulle en sådan turnering ungefär ta? Om man kör 1 rebuy 5000 marker, hur lång tid skulle det då ta ungefär? Och när får man köpa? Minimumantal marker? Senaste perioden? Längre blinds? Vi brukar köra med 2 kortlekar (10-15 pers) och det funkar bra. Ingen spilltid vid blandning av leken. Kan Tävlingsledaren själv vara med och spela? Tacksam för utförliga svar… Citera
Oddish Postad 23 Augusti , 2006 Rapport Postad 23 Augusti , 2006 Finns det en motsvarighet till "Poker Genie" på webben, eller kanske ett sjyst pc-program där man kan lägga in hur många marker man har av respektive färg, hur många spelare, hur länge man vill spela etc? Citera
vetgirig Postad 24 Augusti , 2006 Rapport Postad 24 Augusti , 2006 En turnering tar snabbt slut så fort spelarna får 10BB i genomsnitt. Dvs man kan givet antalet marker i spel räkna ut när spelet kommer ta slut på ett ungefär genom att se när blindsen motsvarar 10BB per spelare. Med 40 spelare a 5000 marker där hälften gör rebuy på 5000 innebär då 300 000 marker i omlopp och kommer då senast ta slut då BB når 15 000. Dvs turneringen ovan som börjar 11 bör då vara slut 18-19 någongång. Återköp brukar ske antingen då man har slut på marker - eller då man har mindre än startstacken - det bestämmer tävlingsledningen. Återköp brukar ofta tillåtas till första pausen i turneringen - vilken ofta är efter 3-5 perioder. Turnament director är ett PC-program för att hålla reda på turneringar - blindsnivåer, spelare pauser osv... Citera
KingofKong Postad 7 September , 2006 Rapport Postad 7 September , 2006 Hejsan. Jag undrar vad som kan vara en lämplig blinds- och tidsstruktur i en turnerning med ca 400 personer? Och ur många bord bör det finnas, samt vilken storlek bör startstacken ha? Ska även tillägga att det inte ska finns möjlighet till re-buy eller add-on, utan är en strikt freezeout-turnering. Den ska även gå att slutföra på helst 1 dag, max 2. Uppskattar svar. Har själv olika idéer men det är alltid bra med andras åsikter och erfarenheter. Tack på förhand! Mvh Christian Citera
mikaela Postad 9 Oktober , 2006 Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Funderar på en 500kr's texas freezout, max 64 deltagare. Vad är lämplig prisstege? Vill inte ha för brant stege. Är detta bra? 1:a 35% 2:a 25% 3:a 15% 4:a 10% 5:a 6% 6:a 4% 7:a 3% 8:a 2% Citera
Plump Postad 12 Oktober , 2007 Rapport Postad 12 Oktober , 2007 Hallå... Lite frågor här. Tänkte styra en turnering med 14 deltagare. 3500 startmarker, 18 min blinds ökning, 4 priser. Låter bra ?? Men efter som det är en rebuy turnering så vet jag inte hur procent indelningen på priserna ska vara riktigt . Vad tycker ni låter rimligt? Citera
MikeTime Postad 12 Oktober , 2007 Rapport Postad 12 Oktober , 2007 Halloj. Vi är ett gäng grabbar (14-18 st) som brukar träffas 1 gång/månad för att köra en freezeout-turnering. Vår struktur kan ni se nedan. Antal startmarker är 10.000. Turneringen startar c:a 18:00 och brukar vara slut runt 2-snåret. Ha det! 15 min perioder SB BB ANTE ANM 25 50 - - - 50 100 - - - 100 200 - - - R 100 200 25 150 300 25 200 400 50 R/m 250 500 50 300 600 75 400 800 100 R/i 500 1000 200 600 1200 200 800 1600 200 R 1000 2000 300 1200 2400 300 1500 3000 400 R 2000 4000 500 2500 5000 500 3000 6000 1000 R/i 4000 8000 1000 5000 10000 1000 6000 12000 2000 R 8000 16000 2000 10000 20000 3000 R 12500 25000 4000 TF Anm; R = rast i 5 min, M = mat, i = inväxling av marker, TF = to finish. Citera
vetgirig Postad 12 Oktober , 2007 Rapport Postad 12 Oktober , 2007 Hallå...Lite frågor här. Tänkte styra en turnering med 14 deltagare. 3500 startmarker, 18 min blinds ökning, 4 priser. Låter bra ?? Men efter som det är en rebuy turnering så vet jag inte hur procent indelningen på priserna ska vara riktigt . Vad tycker ni låter rimligt? En enkel sätt att göra det på är: 40 % 30 % 20 % 10 % Fördelen med det är att för varje extra prisplats ökar prispengarna med lika mycket. Notera att om man har 4 priser på endast 14 spelare så vill man ju att fjärdeplatsen i alla fall skall få mer än inköpen så mindre än 10% är då inte att rekommendera. Vill man ha brant struktur så kan man alltid ta 5%-enheter från tredje och andraplatsen och lägga dessa på förstapriset. Dvs 10, 15, 25 och 50 % i prispengar. Citera
Plump Postad 12 Oktober , 2007 Rapport Postad 12 Oktober , 2007 Ok Ok tack.. Men jag undrar hur en vettig pristege ser ut i % typ: 40/30/20/10% Så man på förhand vet hur priserna ska indelas när det är rebuy Citera
Plump Postad 12 Oktober , 2007 Rapport Postad 12 Oktober , 2007 En enkel sätt att göra det på är: 40 % 30 % 20 % 10 % Fördelen med det är att för varje extra prisplats ökar prispengarna med lika mycket. Notera att om man har 4 priser på endast 14 spelare så vill man ju att fjärdeplatsen i alla fall skall få mer än inköpen så mindre än 10% är då inte att rekommendera. Vill man ha brant struktur så kan man alltid ta 5%-enheter från tredje och andraplatsen och lägga dessa på förstapriset. Dvs 10, 15, 25 och 50 % i prispengar. Tack Tack Citera
MikeTime Postad 12 Oktober , 2007 Rapport Postad 12 Oktober , 2007 Tack Tack Vi brukar köra med endast tre priser, 50%, 30%, 20%. Citera
Plump Postad 12 Oktober , 2007 Rapport Postad 12 Oktober , 2007 OK .. Lite mer kompis turnering detta. Men hur ser start markerna ut och blindsen tycker ni? Spelar efter detta 25-50 50-100 75-150 100-200 150-300 200-400 300-600 400-800 600-1200 800-1600 1200-2400 osv Citera
MikeTime Postad 12 Oktober , 2007 Rapport Postad 12 Oktober , 2007 OK .. Lite mer kompis turnering detta. Men hur ser start markerna ut och blindsen tycker ni? Spelar efter detta 25-50 50-100 75-150 100-200 150-300 200-400 300-600 400-800 600-1200 800-1600 1200-2400 osv Ser bra ut. Behöver dock blindsperioderna för att kunna räkna ut hur lång tid turren tar på ett ungefär. Citera
Plump Postad 12 Oktober , 2007 Rapport Postad 12 Oktober , 2007 Ser bra ut. Behöver dock blindsperioderna för att kunna räkna ut hur lång tid turren tar på ett ungefär. Det vore kanon! 18 min hade jag tänkt. Och alltså 3500 i marker Citera
MikeTime Postad 12 Oktober , 2007 Rapport Postad 12 Oktober , 2007 En turnering tar snabbt slut så fort spelarna får 10BB i genomsnitt. Dvs man kan givet antalet marker i spel räkna ut när spelet kommer ta slut på ett ungefär genom att se när blindsen motsvarar 10BB per spelare. Med 40 spelare a 5000 marker där hälften gör rebuy på 5000 innebär då 300 000 marker i omlopp och kommer då senast ta slut då BB når 15 000. Dvs turneringen ovan som börjar 11 bör då vara slut 18-19 någongång. Återköp brukar ske antingen då man har slut på marker - eller då man har mindre än startstacken - det bestämmer tävlingsledningen. Återköp brukar ofta tillåtas till första pausen i turneringen - vilken ofta är efter 3-5 perioder. Turnament director är ett PC-program för att hålla reda på turneringar - blindsnivåer, spelare pauser osv... Det vore kanon!18 min hade jag tänkt. Och alltså 3500 i marker Se Vetgirigs inlägg ovan. Bara att räkna om till ert antal deltagare. Citera
Plump Postad 12 Oktober , 2007 Rapport Postad 12 Oktober , 2007 Inte helt hundra med faktikst.. Men jag antar att det ungefär skulle ta 4 - 5 timmar Citera
MikeTime Postad 12 Oktober , 2007 Rapport Postad 12 Oktober , 2007 Inte helt hundra med faktikst..Men jag antar att det ungefär skulle ta 4 - 5 timmar Precis som Vetgirig säger brukar en turre ta slut ungefär när BB är uppe i c:a 10% av det totala antalet marker. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.